וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטלוניה: "נתנגד באמצעים דמוקרטיים"; מדריד: "נגיב בתבונה והיגיון"

הממשל המרכזי בספרד הודיע כי קרלס פוג'דמון, נשיא החבל הבדלני שהודח לאחר הכרזת העצמאות, יוכל להשתתף בבחירות שייערכו בדצמבר: "אם הוא מעוניין לקדם את מדיניותו, זו זכותו" - אך הבהיר כי "איש אינו מעל החוק"

צילום: רויטרס

משבר בספרד | העדכונים האחרונים:

* נשיא קטלוניה פוג'דמון קרא ל"התנגדות דמוקרטית" להפקעת השלטון בחבל
* הממשלה במדריד מינתה את סגנית ראש הממשלה להנהיג את החבל
* בחירות חדשות ייערכו ב-21 בדצמבר, דובר הממשלה הודיע: "פוג'דמון רשאי להשתתף"
* ברחבי ספרד נערכו הפגנות תמיכה באחדות המדינה

נשיא קטלוניה בספרד קרלס פוג'דמון קרא אתמול (שבת) להתנגדות באמצעים דמוקרטיים להשתלטות של הממשלה במדריד על החבל, לאחר הכרזת העצמאות אמש. "ברור למדי שהצורה היעילה ביותר להגן על מה שהשגנו עד כה היא התנגדות דמוקרטית לסעיף 155", אמר פוג'דמון. בדבריו התייחס לסעיף בחוקה שאפשר לממשלה להפקיע את האוטונומיה של קטלוניה לאחר הכרזת העצמאות.

הממשלה במדריד הודיעה אמש כי תאפשר לפוג'דמון להשתתף בבחירות בחבל שייערכו ב-21 בדצמבר. דובר הממשלה איניגו מנדס ויגו אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אם פוג'דמון מעוניין להמשיך לקדם את המדיניות שלו, "שזו זכותו, עליו להיערך לבחירות הבאות".

"אני בטוח שאם פוג'דמון ישתתף בבחירות האלה, הוא יוכל להביע את ההתנגדות הדמוקרטית הזאת", אמר הדובר, שהביע ביטחון כי משטרת קטלוניה תציית לחוק הספרדי. הוא הוסיף כי אם פוג'דמון יסרב לפנות את לשכתו, הממשל יגיב "בתבונה ובהיגיון". לשאלה מה יקרה אם פוג'דמון ייאלץ לעמוד בפני בית המשפט, השיב כי בספרד קיימת הפרדת רשויות, וכי "איש אינו מעל החוק".



לקריאה נוספת:
אחרי הדחת הנהגת החבל: מה צפוי בהמשך המשבר בספרד
ספרד הציבה את סגנית ראש הממשלה בהנהגת קטלוניה

נשיא קטלוניה המודח קרלס פוג'דמון בהצהרה אחרי השתלטות ממשלת ספרד, 28 באוקטובר 2017. AP
הודח בפועל בידי הממשלה במדריד. פוג'דמון/AP

אתמול הודיעה ממשלת ספרד כי סגנית ראש הממשלה סוראיה סאנז דה סנטה-מריה מונתה להנהיג את החבל וקיבלה את סמכויותיו של פוג'דמון שהודח בפועל. הממשלה אף העבירה מתפקידם קציני משטרה בכירים בקטלוניה, כולל מפקד המשטרה המקומית וראש אגף המבצעים בארגון. בהודעה פנימית שהופצה במשטרה נקראו השוטרים לשמור על החוק ולהישאר ניטרליים במשבר בין ברצלונה למדריד.

שעות לאחר הכרזת העצמאות החד-צדדית של קטלוניה, הודיעה הממשלה המרכזית במדריד על הצעדים שיינקטו כחלק מיישום סעיף 155 בחוקה, המאפשר כפיית שלטון על החבל. פוג'דמון קרא אמש להידברות, אך מסתמן כי התביעה בספרד דווקא תגיש נגדו כתב אישום בגין המרדה.

(עדכון ראשון: 19:15)

גרפיטי בעיר סבדל בקטלוניה, בעד עצמאות החבל, 28 באוקטובר 2017. רויטרס
"הרפובליקה הקטלאנית כאן". גרפיטי בעיר סבדל בקטלוניה, אתמול/רויטרס

ראש הממשלה מריאנו ראחוי הודיע, בתום דיון חירום של הקבינט בנוגע ליישום הסעיף, כי הממשלה בברצלונה תודח ובחירות יתקיימו בחבל האוטונומי ב-21 בדצמבר. כמו כן, הודיע ראחוי כי מפקד המשטרה הקטלאנית יפוטר, נציגויות קטלאניות מעבר לים ייסגרו ושרים בממשלה המרכזית במדריד ייקחו בינתיים את תפקידיהם של בכירי הממשלה המודחת בקטלוניה. כמו כן, ציין ראש הממשלה כי הכרזת העצמאות אינה חוקית.

למעלה מאלף בני אדם הפגינו הערב בעד אחדות ספרד ונגד הכרזת העצמאות של קטלוניה, במדריד ובוויאדוליד. מפגינה ששוחחה עם סוכנות הידיעות רויטרס הצרה על כך שהממשלה השתלטה על קטלוניה, אך לדבריה, לא הייתה ברירה. "אלה זמנים עדינים למדינה שלנו, אבל אני מאמינה שאנחנו חייבים לכבד את החוק".

הפגנת תמיכה באחדות ספרד במדריד, 28 באוקטובר 2017. רויטרס
הפגנת תמיכה באחדות ספרד במדריד, אתמול/רויטרס

לאחר ההכרזה, שהתרחשה לאחר הצבעה בפרלמנט הקטלאני שהסתיימה ברוב של 70 קולות למען היפרדות חד-צדדית מספרד, יצאו רבבות קטלאנים לחגוג ברחובות ברצלונה. לצד החגיגות, בית המשפט העליון של ספרד החל בסקירת ההצבעה בפרלמנט הקטלאני, ולרשות התביעה במדינה שלושה ימים להצבעה על ליקויים בהליך, שטרם קיומו יצאו מהמליאה חברי מפלגות האופוזיציה. בעולם הגיבו להכרזת העצמאות הקטלאנית בהבעת תמיכה בממשל המרכזי בספרד.

הפגנת תמיכה באחדות ספרד במדריד, 28 באוקטובר 2017. רויטרס
הפגנת תמיכה באחדות ספרד במדריד, אתמול/רויטרס
הפגנת תמיכה באחדות ספרד במדריד, 28 באוקטובר 2017. רויטרס
הפגנת תמיכה באחדות ספרד במדריד, היום/רויטרס
דגלי קטלוניה בז'ירונה, יום לאחר הכרזת העצמאות והדחת הממשל, 28 באוקטובר 2017. רויטרס
דגלי קטלוניה בעיר ג'ירונה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully