וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד: הפרלמנט של קטלוניה הכריז על הקמת מדינה עצמאית

בהחלטה חד-צדדית ודרמטית, תמכו המחוקקים בהתנתקות ממדריד כשהאופוזיציה מחרימה את ההצבעה החשאית ואלפים חוגגים ברחובות. "קטלוניה היא ארץ של חירות", אמר נשיא החבל, שצפוי להיות מודח מתפקידו. זמן קצר לאחר ההצבעה, הסנאט של ספרד אישר לכפות שלטון ישיר על המחוז

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

הפרלמנט של קטלוניה הכריז הערב (שישי) על עצמאות מספרד, בצעד חד-צדדי שנקטה ברצלונה אל מול התנגדותה של מדריד להכיר בתוצאות משאל העם שהתקיים החודש והחלטתה לכפות שלטון ישיר על המחוז בתגובה.

כשעה לאחר ההצהרה בפרלמנט של קטלוניה, אישר הסנאט של ספרד את הפעלת הסעיף בחוקה שמאפשר את השעיית האוטונומיה של אחד המחוזות בממלכה. ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי קרא לשמור על רגיעה ואמר כי "שלטון החוק יושב לקטלוניה", ובעלות בריתה של ספרד במערב סירבו להכיר בהכרזה של קטלוניה.

ההחלטה התקבלה בפרלמנט בברצלונה אחרי דיון סוער בין תוכמי העצמאות ומתנגדיה ובהצבעה חשאית, שאותה החרימו מפלגות האופוזיציה. מבין המחוקקים שהשתתפו בדיון ההיסטורי, 72 הצביעו בעד התנתקות מממלכת ספרד והקמת רפובליקה חדשה, עשרה התנגדו ועוד שניים נמנעו. לאחר השלמת ספירת הקולות, פתחו הצירים במחיאות כפיים ואלפים מתומכי העצמאות חגגו ברחובות ברצלונה, בירת המחוז העשיר שבצפון-מזרח ספרד.

כ-2,000 איש התאספו בזמן ההצבעה בסמוך למבנה הפרלמנט בברצלונה, כשהם צועקים "חירות" בקטלאנית ושרים שירים מקומיים, כמו ההמנון של קטלוניה. נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון יצא מהאולם לקול קריאות "נשיא!" וראשי ערים מרחבי המחוז שהגיעו לפרלמנט שרו את ההמנון.

"אנו מכריזים על הרפובליקה הקטלאנית כמדינה עצמאית, ריבונית, חוקית, דמוקרטית וחברתית", נאמר בהכרזת העצמאות בפרלמנט.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא קטלוניה לא הכריז על בחירות חדשות: "אין ערובות ממדריד"
סגן נשיא קטלוניה: ספרד לא מותירה לנו ברירה אלא להכריז עצמאות

חגיגות בברצלונה לאחר הכרזת העצמאות של הפרלמנט בקטלוניה. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
הממשלה במדריד צפויה לאשר את ההשתלטות על המחוז. חגיגות בברצלונה לאחר הכרזת העצמאות/רויטרס

על אף שההצהרה של קטלוניה היא סמלית בעיקרה, הצעדים שנקטו שני הצדדים מבשרים על שלב חדש ומסוכן במשבר הפוליטי החריף ביותר בספרד בארבעת העשורים האחרונים. הממשלה המרכזית במדריד תתכנס בהמשך הערב כדי לדון בדרכי היישום של סעיף 155 בחוקה, שמעולם לא הופעל עד היום.

בין היתר, הממשלה במדריד עשויה להכריז על הדחת ממשלת קטלוניה, פיזור הפרלמנט האזורי והשתלטות על המשטרה המקומית. "אין אפשרות אחרת פרט לקיום החוק", אמר במהלך הדיון בסנאט, שהחל בשעות הצהריים, ראש הממשלה ראחוי. מנהיג המפלגה השמרנית לא זז מעמדתו העקרונית, שלפיה על ממשלת קטלוניה להתנער ממשאל העם, שהוגדר בלתי-חוקתי על ידי בתי המשפט בספרד, בטרם יתקיים כל משא ומתן עמה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
חגיגות בברצלונה בעקבות הכרזת הפרלמנט של קטלוניה על עצמאות בספרד. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
צעדי הממשלה במדריד צפויים לכלול את הדחת הממשלה בקטלוניה. העצרת בברצלונה/רויטרס

פוג'דמון סירב לכך, ואמר שקיבל מנדט מהתושבים להכריז על עצמאות לאחר תוצאות משאל העם מ-1 באוקטובר. כ-90% מהבוחרים הכריעו בעד עצמאות, אולם רק 43% מבעלי זכות הבחירה שלשלו את קולם לקלפיות. רבים ממתנגדי העצמאות החרימו את ההצבעה, ששובשה גם על ידי המשטרה הלאומית של ספרד, ונותרו בבתיהם.

"קטלוניה היא ארץ החירות ותישאר כזאת, בזמנים קשים ובזמנים של שמחה. כיום יותר מתמיד", כתב פוג'דמון לאחר ההצבעה בחשבון הטוויטר שלו. כבר ב-10 באוקטובר חתם נשיא קטלוניה על הכרזת עצמאות, אך זו הושעתה לטובת משא ומתן עם מדריד. בממשלת ספרד הבהירו כי עליו להבהיר שהוא אינו הכריז על עצמאות והקצו לו שני מועדים לעשות זאת, אך פוג'דמון התעלם והביע רק עמדה מעורפלת. בעקבות זאת, החל ראוי בהליך להפעלת סעיף 155 בחוקה, המכונה "האופציה הגרעינית".

למרות דבריו של פוג'דמון, מיד לאחר הכרזת העצמאות מכרו מחזיקי המניות ואגרות החוב של ספרד את מניותיהם, כשהם משקפים את החשש של המשקיעים מפני הזעזוע שעובר המחוז העשיר, המהווה כחמישית מכלכלתה של ספרד. בהמשך, אישר הבית העליון של הפרלמנט, הסנאט, את החלת השלטון הישיר על קטלוניה, במהלך שטרם חוותה ספרד מאז שובה של הדמוקרטיה בסוף שנות ה-70.

כוחות משטרת קטלוניה בסמוך לעצרת בעיר ברצלונה, 27 באוקטובר 2017. רויטרס
כוחות משטרה בסמוך לעצרת בברצלונה, היום/רויטרס
נשיא קטלוניה קרלס פודג'מון מצביע בפרלמנט הקטלאני על העצמאות מספרד. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
סירב להופיע בפני הסנאט. פוג'דמון מצביע בפרלמנט הקטלאני, היום/רויטרס

בעולם הגיבו להכרזת העצמאות הקטלאנית בהבעת תמיכה באחדות ספרד. נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק אמר כי מבחינת האיחוד האירופי ההכרזה אינה משנה דבר - שכן היא רואה בספרד המאוחדת החברה היחידה בה. בעבר טענו בכירים באיחוד כי קטלוניה עצמאית לא תהיה חברה בגוש.

גם נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע את תמיכתו בראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי. "תמיד אמרתי שיש לי מקביל אחד בספרד, וזה ראש הממשלה ראחוי. יש שלטון חווק בספרד, עם חוקים המעוגנים בחוקה. אם ראחוי רוצה שיכבדו את החוקים האלה, יש לו את תמיכתי המלאה".

נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, אמר כי חשוב להימנע מפיצולים בגוש האירופי. "אני לא רוצה מצב שבו מחר האיחוד האירופי יהיה מורכב מ-95 מדינות. אנחנו צריכים להימנע מפיצולים, משום שכבר יש לנו מספר שסעים ואנו לא צריכים עוד כאלה", אמר.

גם בוושינגטון הביעו תמיכה בראחוי וממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי היא תומכת בממשלה במדריד. "אנו רואים בקטלוניה חלק אינטגרלי מספרד, וארצות הברית תומכת בצעדיה החוקתיים של ממשלת ספרד לשמירה על המדינה מאוחדת וחזקה", מסרה דוברת מחלקת המדינה הת'ר נוירט.

חברי מפלגות האופוזיציה בפרלמנט הקטלאני יוצאים מההצבעה על עצמאות קטלוניה מספרד. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
נציגי האופוזיציה עוזבים את הפרלמנט הקטלאני טרם ההצבעה/רויטרס

לא ברור כיצד הכפפת הממשל האזורי בברצלונה לממשל המרכזי במדריד תעבוד בשטח. חלק מתוכמי העצמאות הבטיחו לפתוח בקמפיין של מרי אזרחי לא-אלים. הארגון הבדלני המרכזי, "האסיפה הלאומית של קטלוניה", קרא לעובדי ציבור שלא להישמע להוראות ממדריד ודחק בהם להפגין "התנגדות לא-אלימה".

המשבר פילג גם את קטלוניה עצמה וגרם לזעם ברחבי ספרד. מאז משאל העם, דגלי הלאום תלויים במרפסות רבות בקריאה לשמירה על אחדות הממלכה.

קטלוניה נהנית כבר כיום ממידה רבה של אוטונומיה, אך רבים מתושביה עדיין זוכרים את החיים תחת משטרו של הרודן פרנסיסקו פרנקו, ששלט בספרד בין 1939 ל-1979 ודיכא את התרבות הקטלאנית.

ההצבעה על עצמאות מספרד בפרלמנט הקטלאני בברצלונה. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
ספירת הקולות בפרלמנט הקטלאני, היום/רויטרס

"זה לא הולך להיות קל, זה לא הולך להיות חופשי, וזה לא הולך להשתנות בקלות", אמרה חברת הפרלמנט מרטה רובירה מקואליציית "חונטס פל סי" הבדלנית במהלך הדיון שקדם להכרזת העצמאות. "אבל אין דרך אחרת להקמתה של רפובליקה קטלאנית". ההצבעה הייתה חשאית כדי להקשות על מדריד לפתוח בהליכים משפטיים נגד תומכי העצמאות. חברי המפלגה השמרנית, הסוציאליסטית וסיודדנוס מהימין-מרכז עזבו במחאה את האולם בטרם ההצבעה.

בית המשפט החוקתי מסר כי הוא יבחן את ההצבעה בפרלמנט הקטלאני, ולתביעה הכללית של ספרד ולגורמים אחרים יש שלושה ימים להגשת עתירות.

(עדכון ראשון: 14:12)

ההצבעה על עצמאות מספרד בפרלמנט הקטלאני בברצלונה. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
חברי הקואליציה בפרלמנט הקטלאני שרים את ההמנון עם סיום הכרזת העצמאות/רויטרס
חגיגות בברצלונה לאחר הכרזת העצמאות של הפרלמנט בקטלוניה. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
חגיגות בעקבות הכרזת העצמאות. ברצלונה, היום/רויטרס
ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי ממתין לתוצאות ההצבעה על הפעלת הסעיף לכפיית שלטון על קטלוניה, הסנאט הספרדי במדריד. 27 באוקטובר 2017. רויטרס
ראחוי בעת ההמתנה לתוצאות ההצבעה בסנאט במדריד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully