וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר סעודי: "עימות עם איראן הוא לא שאלה של 'אם', אלא של 'מתי'"

26.10.2017 / 8:30

אישיות בכירה בממלכה הסונית העריכה בשיחה עם איש עסקים מערבי, שתוכנה הגיע לידי וואלה! NEWS, כי מסלול ההתנגשות בין טהראן לריאד עלול להיות קצר ביותר. זאת, ברקע מאמצי שיקום כלכלי ורפורמות "מערביות" בעת האחרונה

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

"בנוגע לאיראן השאלה אינה אם יהיה עימות בין ערב הסעודית לבין איראן. השאלה היחידה היא מתי יתרחש העימות הזה. והעיתוי אינו נוח, כאשר הכלכלה הסעודית נמצאת בתקופה של קשיים, ומבחינה טכנית אפילו במיתון".

את הדברים הדרמטיים וגלויי הלב האלה לא אומר מזרחן ישראלי, אפילו לא פרשן או יועץ בריטי או אמריקני. אלו הם דבריו של גורם בכיר ערב הסעודית.

לאחרונה, במסגרת השאיפות לפתוח ולפתח את הכלכלה הסעודית, לנסות ולהפסיק את התלות המוחלטת בנפט ולגוון את מקורות ההכנסה, כפי שעשו בהצלחה לא מבוטלת כמה משכנותיה הקטנות יותר – דובאי ואבו דאבי - החלו בכירי הממלכה להיפגש ולנסות ולהביא עסקים, וכן לשתף פעולה בחברות ועסקים שונים, ולא רק במגזר האנרגיה.

במסגרת זו התנהלה שיחה פתוחה בין אחד האנשים הבכירים ביותר בארמון, אדם בעל תפקיד ביצועי, לבין איש עסקים מערבי מוביל בנוגע להשקעות משותפות. רישומיו של איש העסקים, כמו גם שיחותיו והתרשמותו בהמשך כפי שהעביר אותן לידיעת שותפיו, אשר שאלו אותו שאלות נוספות, הגיעה לידי וואלה! NEWS. הדברים מובאים בעיקרם לפי הסדר שבו התנהלה השיחה המרכזית והאחרות.

לקריאה נוספת:
לנהוג אפשר, אך לנשות סעודיה יש עוד משימה: ללכת לרופא בלי אישור של גבר
זכויות נשים והיפרדות מהנפט: הרפורמות שמתכנן יורש העצר הסעודי

ההכרזה על "חזון 2030" של ערב הסעודית, ריאד, 25 באפריל 2016. רויטרס
המלך סלמאן ובנו יורש העצר סלמאן/רויטרס

איש העסקים ניהל תרשומת של המפגש הזה, כמו גם מפגשים גלויי לב נוספים שניהל עם מנהיגים, שרים ואנשי עסקים סעודים מובילים אחרים. השיחות עסקו מטבע הדברים בעיקר בכלכלה אבל גם בזירה הגיאו-פוליטית, בעיקר במזרח התיכון, והרי אי אפשר בימינו באמת להפריד בין הדברים.

עוד באותו נושא

יורש העצר הסעודי: "אנחנו חוזרים אל האסלאם המתון"

לכתבה המלאה

מסלול התנגשות עם איראן

הכלכלה הסעודית נמצאת במיתון, לפחות במובן הטכני. בשנים הקרובות יהיו קשיים כלכליים שיגרמו לכאב ולקיצוצים בממלכה. זה יימשך כל עוד הממשלה תמשיך בצעדי הצנע שהיא נוקטת בשנה וחצי האחרונות. הצעדים האלה כוללים מסים על הזרים החיים בסעודיה, העלאת המחיר שמשלמים עסקים פרטיים כדי לפעול בשטחה של בערב הסעודית וכן המשך התכנית להטלת מס ערך מוסף.

כל הדברים האלה הם בגדר הלם כלכלי, ובעיקר תרבותי, לשיטה הסעודית. הסובסידיות לדלק יקוצצו כבר בחודש הבא, לא ברור אם לחלוטין בבת אחת או בהדרגה. לכל הצעדים האלה, שהם נחוצים, תהיה השפעה על הצמיחה הכלכלית. הממשלה מודעת לכך, לוקחת זאת בחשבון אבל לא תפסיק את תהליך הרפורמות.

שר ההגנה של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. AP
נשיא ארצות הברית טראמפ עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ביוני/AP

אין זמן טוב ואידיאלי לרפורמות כואבות, וערב הסעודית נאלצת לעשות אותן בזמן של סיכון גיאו-פוליטי. הבכיר הסעודי אומר שארצו נמצאת על מסלול התנגשות עם איראן, כשהשאלה אינה אם אלא מתי. המניע להצהרה הוא התנהגותה של איראן ברחבי המזרח התיכון ומאמציה לייצר אי-יציבות.

"ערב הסעודית מתואמת לחלוטין עם ממשל טראמפ בנוגע לדרכים ולאפשרויות להגביר את הלחץ על טהראן. אם הלחצים האלה לא ישנו את התנהגותה של איראן – צפו לעימות במהלך השנים הקרובות" - אמר הבכיר.

בעניין איראן הנושא אינו כל כך הסכם הגרעין – הוא מטריד פחות את ערב הסעודית. הנושא המרכזי המעורר את חששה הוא התנהגותה של איראן באזור – תמיכתה בטרור, תמיכתה בארגונים המנסים לערער את יציבותן של מדינות שכנות.

ערב הסעודית יירטה טיל בליסטי שנורה לשטחה ע"י המורדים החות'ים בתימן. מערכת וואלה! NEWS
רקטה ששיגרו החות'ים בתימן אל עבר שטחה של ערב הסעודית, באוגוסט/מערכת וואלה! NEWS

בתימן נמשך העימות בין שליחי איראן לבין ערב הסעודית, למרות העדר שיפור במצב במדינה (וזו לשון המעטה, א.נ.). כך גם מול קטאר - הממלכה ממשיכה בהכנות לעימות אפשרי – ומצטיידת בנשק, או חותמת על עסקאות נשק ענקיות עם ארצות הברית, ולא רק איתה. איש העסקים העיר בנקודה זו כי השווקים הפיננסיים בעולם לא הכניסו לשיקוליהם עד לרגע זה אפשרות של עימות בין שתי המעצמות האזוריות, דבר שכמובן תהיינה לו השלכות גלובליות, גם אם לא תהיה מעורבות של מדינות נוספות.

המפגשים בין איש העסקים לבין הבכיר הסעודי, ובינו לבין בכירים אחרים במדינה, התקיימו לפני הודעת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי לא יחתום על הארכה אוטומטית של הסכם הגרעין, ועל כך שאיראן עומדת בתנאיו. הבכירים הסעודים אמרו בשיחות שהם ישמחו מאד על החלטה של טראמפ לא לחתום – כפי שאכן קרה. הם יודעים שאמנם הסכם הגרעין לא יבוטל כתוצאה מכך, אבל הם שבים ואומרים שהעניין אינו רק יכולותיה הגרעיניות של איראן אלא התנהגותה האזורית ושאיפותיה לערער את היציבות, מסוריה ועד תימן.

הפרטה ועצירת "המתנות" לנסיכים

ערב הסעודית רואה הזדמנויות כלכליות ועסקיות לטווח הבינוני. ההנהגה הסעודית ברורה לחלוטין בכך שהיא תמשיך בהפרטת "אראמקו", חברת הנפט הלאומית. כמו גם יחידות ממשלתיות אחרות. החברה תועמד על המדף כבר בשנה הבאה. בנושא זה, אומר איש העסקים, לשותפיו יש כמה שאלות – האם "אראמקו" מוכנה להיחשף? לפתוח לגמרי את הספרים? יש מאבק בתוך הארמון בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן ותומכיו, המבקשים רפורמה ולצורך כך חייבים את ההכנסה שבהפרטת החברה, לבין שאר 7,500 הנסיכים לבית סעוד החוששים מאד להכנסתם במקרה כזה.

כמובן, אורח החיים הנהנתני של אלפי הנסיכים והנסיכות הוא בעייה מרכזית, מתחת לפני השטח בערב הסעודית. ההימור של איש העסקים הוא על יורש העצר רב העוצמה - הוא מאמין שהוא יצליח להפריט את החברה. ההפרטה אינה רק בתנאים של מחיר – היא סמל לשקיפות, היא סמל לערב הסעודית החדשה, מבחינת יורש העצר ומחנהו. וכאן עולה שאלה מעניינת – אם "אראמקו" תהפוך לחברה פרטית ותונפק, נניח, בבורסה האמריקנית – כיצד בדיוק תצליח ערב הסעודית להמשיך במנגנון תיאום המחירים של קרטל הנפט אופ"ק? זה הרי בניגוד מוחלט לחוקי הסחר האמריקנים, והאחרים, בעולם.

הקמת מתקן לשאיבת נפט בערב הסעודית. AP
מתקן הפקת נפט של חברה סעודית/AP

ערב הסעודית חייבת להשיג את הכסף, בין השאר על ידי ההפרטה, לצורך פרויקטים ענקיים של השקעה בתשתיות. אבל כל זאת תוך שמירה על יציבות פיסקאלית – הממשלה מתכוונת לאזן את התקציב בתוך שנתיים ולשמור על משמעת תקציבית. לא תראו עוד, מבטיח הבכיר הסעודי, את הנדבות והמתנות לנסיכים, לעם, כפי שהייתה הנורמה בממלכה לאורך שנותיה.

בסופו של דבר המנוע המחזיק את הכלכלה הסעודית הוא מחיר הנפט. והמחיר נקבע לא רק משיקולים כלכליים, כמובן, אלא גם פוליטיים וגיאו-פוליטיים – החל בשימוש בנשק הנפט במאבק של הממלכה נגד איראן, המשך ברצונה של ארצות הברית שהגיעה לעצמאות אנרגטית לפגוע בכלכלתן של רוסיה, איראן, ונצואלה ואף רצונה של ריאד להוריד את מחיר הנפט כדי לחסל לטווח הארוך את האיום האדיר של טכנולוגיית פצלי השמן החדשה.

בשיחה שאל איש העסקים לגבי מחיר היעד, שעליו הצהיר שגריר ערב הסעודית בוושינגטון של 50 דולר לחבית נפט בשנת 2018. המחיר הנוכחי הוא כ-57 דולר לחבית. בשיחה הודה הבכיר הסעודי שהיעד הזה לא יושג, אולי בשנת 2022. הבכיר הוסיף עוד כי מחיר בטווח שבין 50-60 דולר לחבית הוא "מחיר נוח" עבור הממלכה.

ריאד משנה את התרבות הפוליטית כדי למשוך משקיעים

ואם מדברים על הטווח של העשור הבא – תכנית החומש, אם תרצו, של ערב הסעודית נקראת תכנית 2030. עד לשנה זו מבקשת ריאד להפוך את הכלכלה לכזו שאינה מבוססת על דלקים מוצקים. שותפיו של איש העסקים ביקשו לדעת אם מדובר בתכנית רצינית או הצהרה לפרוטוקול. לדבריו, הוא מאמין שזו לא הצהרה ריקה. הוא משקיף העובד עם ערב הסעודית שנים רבות, רואה את עליית הדור החדש של מקבלי החלטות בריאד ואת עוצמתם. וכיצד כבר החלו ברפורמות הכוללות מיסוי, סובסידיות ויצירת מקומות עבודה, בין היתר. עצם המושגים "עבודה" ו-"מוסר עבודה" החלו להשתנות בממלכה – כשאתה מגיע למלונות, לאתרי נופש, לחנויות, ולמסעדות אתה לפתע רואה סעודים מאחורי הדלפק. זה לא היה בעבר. אלה עמודי התווך העיקריים של תכנית "חזון 2030".

ערב הסעודית ראתה את ההצלחה של איחוד האמירויות הערביות, בראשן דובאי, במשיכת עסקים אחרים, ביצירת אקלים כלכלי ואפילו ביצירת "באזז" שונה, שאינו תלוי בנפט, והיא רוצה גם. ומאחר שיש לה מנופי לחץ חזקים יותר משכנותיה הקטנות והיא מתחילה לשנות את תרבותה העסקית והפוליטית – הדוגמה הבולטת היא התרת נהיגה לנשים – מעריך איש העסקים שהיא תוכל למשוך מטות של חברות ותעשיות למדינה.

אישה בערב הסעודית נוהגת ברכב. רויטרס, רויטרס
אישה נוהגת ברכב בריאד/רויטרס, רויטרס

בשיחות שקיים איש העסקים בריאד, ואחר כך בדיווח שמסר לשותפיו, הנושא המרכזי הוא כמובן כלכלי, אבל גם אסטרטגי - תפיסתה האסטרטגית של ריאד את המזרח התיכון. בעיני הממלכה רוסיה היא כמובן שחקן חשוב באזור, בעלת השפעה גיאו-פוליטית. היחס אליה הוא בגדר "כבדהו וחשדהו", בעיקר בגלל חבירתה של מוסקבה לציר השיעי – איראן וסוריה.

הדברים שונים בנוגע לסין. ערב הסעודית הבהירה שהיא רואה בקשר עם סין מערכת יחסים אסטרטגית. לאחרונה פתחה "אראמקו" בפעם הראשונה משרד בסין, ומבחינת הממלכה מערכת היחסים עם בייג'ינג היא מערכת יחסים חשובה ביותר, בצמרת הראייה האסטרטגית ארוכת הטווח של ריאד.

וישראל, שאלתם? הנושא לא עלה בשיחות. אם בגלל שאנו פחות חשובים בהקשר הסעודי, או פחות מרכזיים בשיחות שמרכזן אחרי הכל כלכלי ועוסק בנפט – או אולי ההפך – בגלל שמערכת היחסים הנסתרת - האינטרסים החופפים, הגלויים והסמויים - חשובים מדי מכדי להיחשף, אפילו בשיחה פתוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully