וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הגיוס, חוק הלאום ומס דירה שלישית: מושב החורף של הכנסת

23.10.2017 / 7:37

בארבעת החודשים הקרובים הכנסת צפויה לדון בהצעות שנויות במחלוקת, בהן החוק האוסר חקירת ראש ממשלה מכהן. סביב מחאת החרדים יתחדשו הדיונים בחוק הגיוס, שינוסח מחדש בידי צוות מסיעות הקואליציה

עריכת וידאו:ניר חן

בתום פגרה ארוכה, מושב החורף של הכנסת ייפתח היום (שני) בישיבת מליאה חגיגית שבה יישאו דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. במהלך המושב שיימשך כארבעה חודשים הכנסת צפויה לדון בהצעות חוק שנויות במחלוקת, בהן חוק הגיוס, חוק הלאום, חוק איסור חקירת ראש ממשלה מכהן, מס דירה שלישית וחוק יסוד: הכנסת שיסדיר את היחסים בין בג"ץ, הממשלה והכנסת.

העימות בקואליציה אתמול סביב החוק שאוסר חקירת ראש ממשלה מכהן היה רק הקדימון ליוזמות חקיקה ודיונים בצל החקירות של נתניהו בפרשות 1000 ו-2000. הצעת החוק הזו צפויה לעלות לדיון נוסף בוועדת השרים לחקיקה בשבוע הבא, לאחר שבבית היהודי ובכולנו ידונו עליה ויגיעו לסיכום עם הליכוד. חלק מהמתנגדים להצעה בקואליציה הודיעו כי יתמכו בה רק אם יקודם במקביל אליה חוק להגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות או שמונה שנים, לפי התקופה הארוכה מהשתיים.

חוק מס דירה שלישית יחזור במושב הקרוב לדיונים בוועדת הכספים לאחר שבג"ץ פסל אותו בטענה לפגמים בהליך החקיקה. כעת, נדרשים חברי הכנסת לאשר אותו בקריאה שניה ובשלישית בלבד וב"כולנו" החתומה על ההצעה נחושים להעביר אותה. עם זאת, גורם בסיעה אמר כי "לא יהיה מנוס מלערוך בה שינויים", במטרה לרצות חלק מהשותפות הקואליציוניות המתנגדות להצעה בנוסח הנוכחי שלה.


עוד בוואלה! NEWS:
מחלוקת סביב החוק האוסר חקירות רה"מ: טרם הוחלט אם לקיים הצבעה מחר
שיא נשים וקאמבק אחרי 15 שנה: הכירו את חברי הכנסת החדשים
משלחת הכנסת נטשה דיון בינלאומי: "חשבנו שאתם נלחמים בטרור"

מליאת הכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת, 2016/נועם מושקוביץ

חוק נוסף שיחזור לשולחן הכנסת בעקבות החלטת בג"ץ הוא חוק הגיוס. במהלך הפגרה הוקם צוות קואליציוני המורכב מכל הסיעות בקואליציה שתפקידו יהיה לנסח מחדש את החוק בתוך פחות משנה. לפי גורם פוליטי שהשתתף בדיון האחרון, "באופן אבסורדי חברי הכנסת עסקו בעיקר בשאלה כמה זמן ייקח לבג"ץ לפסול את החוק החדש". במפלגות החרדיות לא צופים שינויים משמעותיים בחוק שתקדם הקואליציה וכפי שפורסם בוואלה! NEWS הן ויתרו על פסקת ההתגברות שתמנע מבג"ץ לפסול אותו מחדש בעיקר בשל התנגדותו של שר האוצר משה כחלון ומתוך שיקולים פוליטיים – רצון להימנע מלשחק לידיו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ובשל התנגדותו של כחלון.

בנוסף, הכנסת תמשיך בחקיקה שהעסיקה אותה במושב הקיץ האחרון, בין היתר בחוק הלאום, שנועד לקבוע בחוק עדיפות עליונה לאופייה היהודי של המדינה. חוק זה יעלה ככל הנראה להצבעה בקריאה ראשונה. נושאים נוספים הם קצבאות הנכים ודיוני התקציב של שנת 2019. זאת, לאחר שנתניהו הצהיר כי הוא מעוניין להעביר אותו "בהקדם", כסימן לכך שהממשלה תמלא את ימיה.

במושב החורף יעלו לדיון יוזמות חקיקה רבות שיעסקו ביחסי ממשלה, כנסת ובג"ץ, המרכזית שבהן היא זו שמקדמים שר החינוך נפתלי בנט והשרה איילת שקד. השניים רוצים לקדם תוכנית חקיקה ש"תשיב את האיזון בין שלוש הרשויות" והיא תכלול שני חוקי יסוד - חוק יסוד: הלאום, שכבר מקודם בימים אלה בכנסת והמרכזי יותר, חוק יסוד: החקיקה שיסדיר את היחסים בין שלוש הרשויות. ההצעה צפויה להיתקל בהתנגדות של השר כחלון. עם זאת, גורם בבית היהודי אמר השבוע כי ההצעה מנוסחת בשיתוף עם כחלון ואנשיו כדי "להימנע מהפתעות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ל-90% מהצעות החוק אין סיכוי לעבור". ח"כ אדלשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז כינונה של הכנסת ה-20, הונחו על שולחנה למעלה מ-4,000 הצעות חוק פרטיות, אך רק אחוז קטן מהן נכנס לספר החוקים של ישראל. במקרים רבים מדובר בהצעות חוק שאינן עולות לדיון בוועדת השרים לחקיקה. יו"ר הכנסת אדלשטיין כינה בשיחה עם וואלה! NEWS חלק מההצעות הללו "הצהרות חוק". לדבריו, "זו בעיה, זה הרבה 'פול גז בניוטרל'. החוקים האלה מעסיקים את הלשכה המשפטית, את נשיאות הכנסת וגורמים נוספים. ל-90% מההצעות אין סיכוי לעבור, וגם אין מכסה". הוא הוסיף שהוא מסכים להגביל את החקיקה, אך "יש לחשוב מה בא במקום. אני לא בעד שנעבוד פחות, אלא למשל לתת יותר סמכויות פיקוח לכנסת".

אדלשטיין נאלץ לא פעם בכנסת האחרונה להתמודד עם חברי כנסת שלדבריו, "מוכנים לעורר כל פרובוקציה או להתבטא בצורה הכי לא ראויה שיש כדי לקבל כותרת בעיתון". הוא טוען כי זה "מדרדר את השיח ואת מעמדה של הכנסת". עם זאת, הפתרון לדבריו, הוא רק אצל התקשורת. "כל עוד שחברי הכנסת שמתפרעים מתוגמלים בתקשורת ובקלפי - לא יהיה פתרון".

מושב החורף הקרוב צפוי להיות סוער ומעניין. הקואליציה הנוכחית מלוכדת יחסית, וחרף חקירותיו של נתניהו ראשיה לא עושים סימנים של בחירות. האופוזיציה, כך נראה, תעשה מאמצים במטרה להביך את הממשלה, בעיקר בהעלאת נושאים חברתיים לראש סדר היום, אך כליה הפרלמנטריים דלים כדי לרשום הישגים משמעותיים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully