וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לאזן את השפעת איראן, עיראק מחממת את היחסים עם סעודיה

ראש הממשלה אל-עבאדי נועד עם המלך סלמאן בריאד, לפגישה נדירה וראשונה של צוות מיוחד לתיאום המאבק בדאעש ושיקום עיראק. טילרסון, שנכח גם הוא, שיבח את ההפשרה ביחסים, שעשויה לשמש משקל נגד להשפעת טהראן על בגדאד. "להוציא את המיליציות האיראניות מעיראק"

מנהיגי ערב הסעודית ועיראק ערכו היום (ראשון) פגישה ראשונה של גוף חדש שהקימו כדי לתאם את מאבקן בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) וכדי לבנות מחדש את השטחים שנחרבו בעיראק כתוצאה מהלחימה. הפגישה הנדירה בין המלך סלמאן לראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי, שבה גם השתתף שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון, היא המשך של הפשרת היחסים בין שתי המדינות, בתום עשורים רבים של מתיחות.

טילרסון שיבח את ההתחממות ביחסים בין הממלכה הסונית למדינה בעלת הרוב השיעי, שנמצאת ביחסים קרובים גם עם איראן שכנתה. בוושינגטון ובריאד מנסים לרסן את השפעתה של טהראן על בגדאד. מיליציות שיעיות פרו-איראניות, הפועלות תחת ממשלת עיראק, סייעו בכיבוש מחוז כירכוכ מידי הכורדים בשבוע שעבר.

הוא דרש גם את נסיגתן של המיליציות מעיראק, לקראת תום המערכה מול דאעש, אך לכוחות חשד א-שעבי תפקיד משמעותי בביטחונה של עיראק והם מורכבים מלוחמים מקומיים, חלקם אינם קשורים. "מועצת שיתוף הפעולה לא רק תעזור במאבק נגד דאעש, אלא גם תסייע בשיקום המתקנים והתשתיות באזורים המשוחררים", אמר לכתבים.

לקריאה נוספת בנושא
ארה"ב עמדה מנגד - וצפתה בבעלי בריתה מובסים בידי איראן
עם קריסת דאעש, סעודיה ואיראן עטות על שרידיה של עיראק

מלך ערב הסעודית סלמאן וראש ממשלת עיראק אל-עבאדי בריאד, 21 באוקטובר 2017. רויטרס
היחסים נותקו בתקופת סדאם. אל-עבאדי והמלך סלמאן, אתמול/רויטרס

לדבריו, "המועצה תתרום גם לעריכת רפורמות, שתרחיב ותגוון את המגזר הפרטי של עיראק. רפורמות כאלו יעודדו השקעה זרה, החיונית למאמצי השיקום של עיראק. זה הכרחי כדי שהשלום שהושג דרך המאבקים הצבאיים הקשים ינצח".

הכוחות העיראקיים, המצוידים בעיקר בציוד אמריקני, הדפו את דאעש מהעיר מוסול וממעוזיו האחרים בצפון המדינה במהלך השנה האחרונה. עם זאת, הלחימה העזה הותירו שכונות שלמות בהריסות ופגעה קשות בכלכלת של עיראק.
ארצות הברית מודאגת מכך שאיראן תנצל את ההישגים מול דאעש בעיראק ובסוריה השכנה כדי להרחיב את השפעתה, כשגם מדינות המפרץ חוששות מכך.

הפגישה בין מנהיגי שתי המדינות היא האחרונה בשורת סימנים לשיפור היחסים בין שתי האויבות לשעבר. ביום שבת, ביקר שר הנפט הסעודי חאליד אל-פליח קרא להגברת שיתוף הפעולה הכלכלי ושיבח את מאמצי התיאום כדי להגדיל את מחירי הנפט, בנאום רשמי ראשון של גורם סעודי בבגדאד זה כמה עשורים.

ביום רביעי, נחתה בבגדאד טיסה מסחרית ראשונה מערב הסעודית אחרי 27 שנה. ב-1990, עם פלישת הרודן סדאם חוסיין לכווית, הופסקו הטיסות המסחריות בין שתי המדינות.

סלמאן מלך ערב הסעודית, ראש ממשלת עיראק אל-עבאדי ושר החוץ האמריקני טילרסון בריאד, 22 באוקטובר 2017. רויטרס
הידוק יחסים. טילרסון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully