וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטלוניה לא השיבה לאולטימטום - וספרד הודיעה כי תשתלט על המחוז

במדריד דרשו מברצלונה להבהיר אם הכריזו על עצמאות בעקבות משאל העם. עם זאת, מנהיגי החבל לא עשו זאת והממשלה המרכזית מסרה כי תפתח בתהליך לביטול זמני של האוטונומיה שלו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון סירב הבוקר (חמישי) להבהיר את עמדתו סביב עצמאות החבל מספרד, בצעד שצפוי להוביל את מדריד להשתלט על המחוז האוטונומי. הממשלה המרכזית הציבה לברצלונה אולטימטום עד השעה 11:00, אחרי שבמועד הקודם, ביום שני, שמר המנהיג הבדלני על אותה עמדה מעורפלת.

בעקבות זאת, הודיעה לשכתו של ראש הממשלה מריאנו ראחוי כי ביום שבת ייפתח תהליך הפעלת הסעיף בחוקה המאפשר לממשל המרכזי לבטל את האוטונומיה של כל אחד מהמחוזות אם זה מפר את חוקת ספרד.

במכתבו לראחוי, איים פוג'דמון להכריז על עצמאות באופן חד-צדדי אם מדריד לא תסכים למשא ומתן ותפעיל את סעיף 155, המכונה "האופציה הגרעינית", שלא הופעל אף פעם מאז אומצה החוקה החדשה לאחר נפילת הדיקטטורה בשנות ה-70.

ואולם, ראחוי הבהיר מאז משאל העם, שהתקיים ב-1 באוקטובר, כי על מנהיגי קטלוניה לסגת מהמהלך קודם שיתקיימו שיחות כלשהן.

עוד בנושא:
נשיא קטלוניה לא השיב לאולטימטום: "קורא למדריד לנהל דו-שיח"
200 אלף הפגינו בברצלונה נגד מעצר מובילי משאל העם בקטלוניה
חרף התנגדות ספרד: קטלוניה תערוך משאל עם על עצמאות בחודש הבא

נשיא קטלוניה פוג'דמון בעצרת בברצלונה, 15 באוקטובר 2017. רויטרס
נשיא קטלוניה פוג'דמון/רויטרס

המשאל התקיים חרף התנגדות ממשלת ספרד ופסיקות בתי המשפט. 90% מהנשאלים הצביעו בעד עצמאות, אולם אחוז ההצבעה היה נמוך – כ-43% בלבד. התהליך שובש על ידי המשטרה הלאומית, שסגרה קלפיות והחרימה חומרי תעמולה, לצד התנגדות של חלקים לא מבוטלים מאוכלוסיית החבל שבצפון-מזרח ספרד להקמת מדינה עצמאית.

באיחוד האירופי מסרבים להתערב במשבר, וטוענים כי זאת מחלוקת פנים-ספרדית. בבריסל חוששים מפני התחזקות מגמות בדלניות במחוזות אוטונומיים מדינות אחרות בגוש.

אם ראחוי אכן יפעיל את הסעיף בחוקה שהתקבלה ב-1978, שלוש שנים לאחר מותו של פרנקו ושובה של הדמוקרטיה, הוא יזדקק לעוד כשבוע כדי לקבל את אישור הפרלמנט במדריד, פרק זמן שיאפשר לבדלנים להכריז על עצמאות באופן חד-צדדי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
השעון בכיכר סנט ג'אומי, בו השעה עשר, המועד האחרון להגשת העצמאות בקטלוניה 19 באוקטובר 2017. רויטרס
השעון במבנה הממשל המרכזי בברצלונה מצביע על השעה 11:00/רויטרס

"אם הממשלה תמשיך לחבל בדיאלוג ותמשיך עם הדיכוי, הפרלמנט הקטלאני יכול להמשיך בהצבעה על הצהרה רשמית על עצמאות", אמר נשיא קטלוניה. פוגדמון ומחוקקים אחרים חתמו על הצהרת "עצמאות מושעית" לאחר משאל העם, שלה אין תוקף חוקי של ממש, במטרה לפתוח בדו-שיח עם מדריד.

על פוג'דמון מופעל לחץ גם בתוך ממשלו. קרלס ריירה, אחד מעשרת חברי הפרלמנט של המפלגה הבדלנית CUP, דחק בו להכריז על עצמאות בשל כישלון השיחות עם ספרד. "מנקודת מבטנו, עדיף לעשות זאת כמה שיותר מוקדם", אמר ריירה לסוכנות הידיעות רויטרס.

החשש הוא שהמשך ההתגוששות תוביל למחאה אזרחית נרחבת בכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו. במדריד כבר הודיעו כי הם חותכים את התחזיות הכלכליות בעקבות המשבר הקשה ביותר במדינה מאז ניסיון ההפיכה הצבאית הכושל ב-1981.

המשמעות המלאה של הסעיף שמעולם לא הופעל מעורפלת. בתיאוריה, מדריד יכולה לפטר את הממשל המקומי ולהציב במקומו ממשל זמני, להשתלט על המשטרה ועל הכלכלה המקומית ולקרוא לבחירות אזוריות חדשות. באופוזיציה הסוציאליסטית הביעו תמיכה במהלך מפלגת השלטון השמרנית, אך קראו לפעול בצורה מדודה ומתונה.

דגל בעד עצמאות קטלוניה במשחק של ברצלונה בליגת האלופות, 18 באוקטובר 2017. רויטרס
דגל תמיכה בעצמאות קטלוניה במהלך משחקה של ברצלונה בליגת האלופות, אתמול/רויטרס

משאל העם פילג גם את הציבור בקטלוניה, כשלצד הפגנות מחאה נגד היד הקשה של מדריד, התקיימו לאחר משאל העם גם הפגנות המונים בעד אחדות ספרד ונגד עצמאות קטלוניה.

ביום שני יצאו לרחובות ברצלונה כ-200 אלף איש, במחאה על מעצרם של שניים ממובילי תנועת העצמאות על ידי בית המשפט החוקתי העליון של ספרד. השניים מואשמים בהמרדה, ועלולים להישלח לעד 15 שנות מאסר. הליכים דומים ננקטים גם נגד מפקד משטרת קטלוניה, על כך שסירב לעצור את משאל העם, אולם הוא לא נותר במעצר.

(עדכון ראשון: 9:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully