וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא קטלוניה לא השיב לאולטימטום: "קורא למדריד לנהל דו-שיח"

המנהיג הבדלן לא סיפק תשובה ברורה למדריד, בתום המועד הראשון שניתן לו להבהיר את עמדת הממשל בברצלונה. הממשלה המרכזית אפשרה לו עד יום חמישי לשנות את דעתו. אם יבחר בעצמאות, הממשל המרכזי צפוי להשתלט על קטלוניה. "עליו להשיב בכן או לא פשוטים"

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון קרא הבוקר (שני) לממשלת ספרד לפתוח בדו-שיח סביב עתיד החבל, אולם לא סיפק תשובה ברורה אם אכן הכריז על עצמאות. הממשלה במדריד הציבה לו אולטימטום להבהיר את עמדתו עד השעה 11:00 והעניקה לו שלושה ימים נוספים לשנות את דעתו אם אכן בחר להתנתק מהממלכה. עם זאת, ברשת הטלוויזיה המקומית TV3 צוטטו גורמים שלפיהם ברצלונה לא תשיב להוראת מדריד והעמדה המעורפלת שלה תישאר על כנה.

לפי משרד המשפטים במדריד, תשובתו של נשיא קטלוניה "אינה תקפה". ראש הממשלה מריאנו ראחוי אמר כי פוג'דמון היה צריך להשיב ב"כן" או "לא" פשוטים - ובכך להבהיר אם הוכרזה עצמאותה של קטלוניה.

בנאום שנשא בשבוע שעבר בפרלמנט בברצלונה, אמר פוגד'מון כי החבל קיבל את הזכות לעצמאות, אך בשלב הזה הוא קורא למשא ומתן. יחד עם מחוקקים רבים, הוא חתם על הצהרת עצמאות "מושעית", ובמדריד דרשו הבהרות לכך.

במשאל העם שהתקיים בתחילת החודש, הצביעו כ-90% בעד עצמאות - אולם רק 43% מבעלי זכות הבחירה השתתפו בהצבעה, ששובשה בידי משטרת ספרד. עוד כ-900 איש נפצעו בעימותים בין כוחות הביטחון למפגינים ולמצביעים.

לקריאה נוספת על משאל העם
חרף האזהרות ממדריד: בקטלוניה קוראים לנשיא להכריז על עצמאות מלאה
ספרד לנשיא קטלוניה: הבהר אם הכרזת עצמאות או לא - בתוך 8 ימים

נשיא קטלוניה פוג'דמון בעצרת בברצלונה, 15 באוקטובר 2017. רויטרס
נשיא קטלוניה פוג'דמון בנאום בברצלונה, אתמול/רויטרס

פוג'דמון נמצא במלכוד – אם יכריז על עצמאות, מדריד צפויה להפעיל את סעיף 155 בחוקה המאפשר לה להשתלט על השלטון האוטונומי במחוז ולפזר את הפרלמנט בברצלונה. אם ייסוג תחת הלחצים של ממשלתו, הוא צפוי לאבד את תמיכתה של מפלגת שמאל רדיקלי, הדוחקת בעצמאות החבל העשיר שבצפון-מזרח ספרד.

בסימן נוסף לכך שמדריד קרובה להשתלט על המחוז, הורה בית המשפט העליון של ספרד על מעצרם של שניים מבכירי תנועת העצמאות של קטלוניה, החשודים בהסתה להמרדה. הנשיא זעם על כך. "הם נעצרו על כך שארגנו הפגנות שלוות. למרבה הצער, שוב יש לנו אסירים פוליטיים", כתב בחשבון הטוויטר שלו, כשהוא רומז לדיכוי שחווה החבל תחת שלטונו של הרודן פרנסיסקו פרנקו.

מפקד משטרת קטלוניה ג'וזפ לואיס טרפרו, החשוד באותה תקרית, לא נשלח למעצר, אך העליון הורה להחרים את הדרכון שלו כדי למנוע ממנו לעזוב את ספרד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הפגנה למען אחדות ספרד ונגד עצמאות קטלוניה בברצלונה, 8 באוקטובר 2017. רויטרס
המונים מפגינים למען אחדות ספרד בשבוע שעבר/רויטרס

במדריד טוענים כי משאל העם היה בלתי-חוקי, מאחר שהחוקה אוסרת על חלוקת המדינה. נשיא קטלוניה חתם על הצהרת עצמאות בשבוע שעבר, אך השעה זאת לטובת שיחות עם ממשלתו של מריאנו ראחוי. ואולם, במדריד דורשים קודם את ביטול המשאל ומסרבים לתיווך בינלאומי.

באיחוד האירופי הבהירו כי הם אינם יכולים להתערב במשבר הפנימי בספרד, מאחר שהממשלה במדריד מסרבת לכך. בריסל אף הדגישו כי אם קטלוניה אכן תתנתק בסופו של דבר מספרד, היא לא תהיה חלק מהאיחוד.

(עדכון ראשון: 08:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully