וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה נגד משרד החינוך: "מונעים מפגש בין תלמידים לבעלי חיים"

16.10.2017 / 9:36

מפעילי תכניות לימודי העשרה עתרו לבג"ץ בעקבות ההנחיה האוסרת פעילות המחייבות ניוד בעלי חיים לבתי הספר והפעלת פינות חי. לטענתם, "נגרם נזק אדיר להכרות עם עולם החי והיחס לסביבתו". משרד החינוך: "הטיפול בחיות אינו משביע רצון"

בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
"הובלה של עופות וזוחלים כרוכה בסכנה לבריאותם"/ראובן קסטרו

שמונה מפעילי תכניות חינוכיות המשלבות פעילות עם בעלי חיים בבתי ספר ברחבי הארץ הגישו עתירה לבית המשפט העליון בעקבות החלטת משרד החינוך האוסר פעילות זאת. הנימוק העיקרי בהוראה שהוציא משרד החינוך לפני כחצי שנה הוא כי הפעילות גורמת סבל לבעלי החיים, אך לטענת המפעילים, הפעילות דווקא מבקשת את טובתם.

"נגרם נזק אדיר לחינוך המוענק לתלמידים בנוגע להיכרות עם עולם החי וטיפוח היחס אליו ואל סביבתו, בכך שהוא מונע את המפגש הבלתי אמצעי של התלמידים עם בעלי החיים", נכתב בעתירה.

על פי ההוראה שהועברה ממשרד החינוך, "אין להפעיל תכניות שבהן המפעילים מגיעים עם בעלי החיים למוסד החינוכי למעט כלבים. הובלת בעלי חיים לפעילות מחוץ למקום גידולם הרגיל גורמת להם סבל רב, והובלה של עופות וזוחלים אף כרוכה בסכנה לבריאותם".

עוד בוואלה! NEWS:
שתי רקטות שוגרו מאזור סיני לעבר מועצת אשכול, אין נפגעים
הערכה: למרות בקשת ארדן - מנדלבליט לא יחקור את ההדלפות
שנה וחצי מאחורי הסורגים: קובי פרץ נכנס לכלא מעשיהו

בית הספר יאנוש קורצ'אק ברמת גן, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
"הובלה של בעלי חיים גורמת להם סבל רב"/ראובן קסטרו

כמאה אלף תלמידים משתתפים בפעילות עם בעלי החיים, המועברת במסגרת תכנית "קרב" שמספקת לבתי הספר תכניות העשרה מיוחדות, כתוספת למערכת הפורמאלית. לטענת מפעילי תכניות ההעשרה, "ככל שנחזק את הקשר עם הטבע כבר מהגיל הרך, כך נצמיח בוגרים מאושרים, סקרנים, בעלי מודעות, אחריות והשפעה חיובית על סביבתנו".

בעתירה לבית המשפט הם הוסיפו כי התכניות החינוכיות שהם מעבירים הוכחו ככאלה ש"מחנכות לאהבת עולם החי והכרת השונה, הגברת האמפתיה ושיפור יחסם של התלמידים אל בעלי החיים והפחתה מוכחת במקרי התעללות בחיות". בנוסף, הם טוענים כי "המפגש עם בעלי חיים תורם לחיזוק רגשי וחברתי של התלמידים המשתתפים בתכניות ויש לו ערך טיפולי בעבודה עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. ערך מוסף זה ניכר במיוחד באוכלוסיות שבשגרה החשיפה שלהן לבעלי חיים היא נמוכה, כגון במגזרים החרדי והערבי".

עוד באותו נושא

משרד החינוך אוסר על פינות חי בבתי הספר: "בעלי החיים סובלים"

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

לדבריהם, לאורך כל השנים הם עבדו בהתאם להנחיות ודרישות משרד החינוך, תוך הקפדה על חוק צער בעלי חיים וליווי ופיקוח וטרינרי. הם ציינו עוד כי נגרם להם נזק כלכלי כבד והזכירו כי התכניות מופעלות שנים רבות, חלקן כבר 25 שנה, והחלטת משרד החינוך, לטענתם, ניתנה באופן שרירותי ופתאומי ועל ידי גורם בלתי מוסמך לכך.

הנחיית המנהל הפדגוגי במשרד החינוך מחודש אפריל האחרון קובעת כי "מוסדות חינוך שבהם מתקיימים שיעורים בהם עובד הוראה מנייד בעלי חיים למוסד, חוגים והפעלות המשלבים בעלי חיים במסגרת יום הלימודים, המועדוניות והקייטנות פועלים בניגוד להנחיות חוזר מנכ"ל ונדרשים להפסיקם".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "פינות חי מצויות בעיקר בבתי ספר יסודיים ומשמשות את המוסד החינוכי כמקום להקניית ערכים של חמלה ורגישות לבעלי החיים. חוזר מנכ"ל מעודכן אוסר על ניוד בעלי חיים, בעקבות תלונות של הורים על הגעת בעלי חיים חולים לבתי הספר, ובעקבות מידע על כך שלעתים הטיפול בבעלי החיים מטעם המפעילים אינו משביע רצון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully