וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המתיחות: בסביבת נתניהו רוצים למנוע מאלשיך שנה רביעית

15.10.2017 / 11:45

בסביבת ראש הממשלה מביעים אכזבה מהמפכ"ל, על רקע החקירות, הטענות להדלפות ומשבר הר הבית - ומכנים את הבחירה בו על פני ניצב בנצי סאו "טעות אסטרטגית", שנבעה מקשריו של מ"מ המפכ"ל לשעבר, "המועמד הטבעי לתפקיד" עם רוני מאנה. "קיבלנו חתול בשק"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

מאז אירועי הר הבית גבר המתח בין סביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין המפכ"ל רוני אלשיך, וכבר לפני תקופת חגי תשרי החלו אנשי נתניהו לגשש באשר לאפשרות שהשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לא יאריך לשנה רביעית את כהונתו אלשיך. מפכ"ל המשטרה נבחר וממונה על ידי הממשלה לכהונה של שלוש שנים, בעוד השר לביטחון הפנים יכול להמליץ לממשלה להאריך את כהונתו בשנה נוספת - בדיוק כפי שאירע עם שני המפכ"לים הקודמים, דודי כהן ויוחנן דנינו, שכיהנו ארבע שנים כל אחד.

המתקפה אמש של ראש הממשלה נגד המפכ"ל לא היתה ספונטנית. בסביבת נתניהו מבינים זה זמן רב כי הם עשו מבחינתם "טעות אסטרטגית" בבחירת אלשיך למפכ"ל. בכיר לשעבר בלשכת נתניהו הריץ את אלשיך לתפקיד, כשהמחסום היה ניצב בנצי סאו - קצין מנוסה ורב זכויות, ג'נטלמן אמיתי, שפרשת הניצבים לא נגעה בו. אלא שמינויו סוכל בעקבות ידיעה שהופצה על חברותו עם רוני מאנה, לשעבר מקורבו של נתניהו וכיום, לדברי גורמים בלשכה, "סדין אדום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס מינוי והענקת דרגה למפכ"ל הנכנס רב ניצב רוני אלשיך, 03 דצמבר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
השנה הרביעית מוטלת בספק. נתניהו וארדן מעניקים דרגות לאלשיך/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בסביבת ראש הממשלה זועמים על אלשיך לא רק בגלל ההדלפות והחקירות, אלא גם בעקבות משבר הר הבית והעובדה כי ישראל נאלצה להסיר את המגנומטרים מהכניסה להר ימים ספורים אחרי שהוצבו. המהלך גרם למשבר עם מדינות ערב המתונות כמו ירדן, מצרים, וערב הסעודית, והעמיד את ראש הממשלה במבוכה.

בעוד פחות משבועיים ימלאו שנתיים לכהונת אלשיך בתפקיד; פורמלית, נדרש השר בסמיכות לתחילת השנה השלישית להודיע למפכ"ל אם הוא הולך הביתה בסוף השנה או נשאר לשנה נוספת. ההודעה בתחילת השנה השלישית נועדה אפשר למפכ"ל לתכנן משימות ותוכניות לטווח ארוך. מצד שני, ברגע שהשר יודיע על אי הארכת הכהונה נפתח המרוץ לתפקיד מחליפו והמפכ"ל הופך ל "ברווז צולע".

ממלא מקום המפכ"ל בנצי סאו בזירת פיגוע הדקירה ברחוב יפו, ירושלים. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
המועמד הטבעי לתפקיד. ניצב בנצי סאו/נועם מושקוביץ

במשך שישה חודשים שימש סאו ממלא מקום המפכ"ל והצליח בשקט בשעה הקשה של המשטרה להנהיג את הארגון ולהכיל בלי דרמה את תחילת האינתיפאדה השלישית שפרצה בירושלים בצורת טרור היחידים. כדי לנטרל את הפיכתו למפכ"ל הקבוע הופץ בסביבת לשכת נתניהו כי ניצב סאו הוא חברו של מאנה וכי השניים נצפו סועדים יחד במסעדת טורקיז. בשבועות האחרונים הבינו מקורבי נתניהו כי מדובר היה בניסיון נלוז שהצליח להרחיק את המועמד הטבעי מהתפקיד. "לצערנו קיבלנו חתול בשק, הייתה טעות עם מינוי המפכ"ל. בדיעבד היה נכון למנות את סאו לתפקיד אבל דיברו על קשריו עם רוני מאנה", אמר מקורב לנתניהו.

על פי גורמים המעורבים בנושא, עניין המגנומטרים עלה כבר מספר פעמים בעבר, עוד לפני הפיגוע בו נהרגו שני השוטרים בהר הבית. במערכת הביטחון ובמשטרה הובילו גישה לפיה ניתן להציב את גלאי המתכות אבל לא בכניסות להר הבית, אלא במרחק מאות מטרים, בצירים המובילים להר כמו שערי העיר העתיקה, וכן לעבות את מערך הפיקוח של מצלמות האבטחה שבלאו הכי פרוסות באזור. אלא שלאחר הפיגוע הייתה זו המשטרה, לדברי הגורמים, ששינתה את עמדתה ותמכה בהצבת המגנומטרים בשערי הר הבית.

לפני שבועיים נדרש השר גלעד ארדן לשאלה בשיחה עם וואלה! NEWS, והשיב כי עוד מוקדם לעסוק בנושא. אך על פי הערכות המשטרה ובסביבת ראש הממשלה השר ארדן ידרש לסוגיית השנה רביעית לאלשיך כבר בשבועות הקרובים.

מטעם ראש הממשלה נמסר: "הדברים המיוחסים למקורבי נתניהו הם קשקוש"

מהמשטרה נמסר בתגובה: "המפכ"ל טרם השלים אפילו לא שנתיים בתפקידו ועסוק בפיקוד על המשטרה, לחימה בטרור ומיגור הפשיעה כמו גם בהובלת רפורמות מבניות ותהליכי שינוי. בנושא הצבת המגנומטרים, למותר לציין כי לא היו דברים מעולם".

מטעם ראש הממשלה נמסר: "כל הדברים המיוחסים למקורביו של ראש הממשלה הם קשקוש. נתניהו התייחס רק למכת ההדלפות שהתעצמה לאחר מינויו של היועץ הפוליטי ליאור חורב ליועץ חיצוני למשטרה".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "אנו מצפים כי ככל שכך הם פני הדברים, ולמען ההגינות הבסיסית ביותר, ראש הממשלה יסיר את ידיו באופן מידי מניסיונות כאלה ואחרים להשפיע על שאלת המשך הכהונה של המפכ"ל, בעודו מצוי בעצמו תחת חקירות ויחדל מכל מתקפה נגד מערכת אכיפת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully