וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לניצחון סוחף של הימין: אוסטריה בוחרת פרלמנט חדש

15.10.2017 / 7:50

כ-6.4 מיליון בעלי זכות בחירה יכריעו אם להזניק את השמרנים בהובלת שר החוץ הצעיר ואת מפלגת החירות הקיצונית, כפי שחוזים הסקרים, ברקע משבר הפליטים והתחזקות הלאומנות באירופה. ואולם, הקנצלר הנוכחי, משורות הסוציאל-דמוקרטים, טרם ויתר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש ויוסי אלטר

אזרחי אוסטריה יצביעו היום (ראשון) בבחירות לפרלמנט, שהוקדמו לאחר קריסת הקואליציה בין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית למפלגה השמרנית. רוב הסקרים חוזים כי הקנצלר הבא יהיה שר החוץ הנוכחי סבסטיאן קורץ בן ה-31 בלבד, מנהיג המפלגה השמרנית (OVP), אותה הזניק אותה מאז נבחר להובילה במאי. זאת, כשהוא לוקח קולות מתומכי מפלגת החירות מהימין הקיצוני (FPO), שעדיין צפויה להתחזק משמעותית בעקבות משבר הפליטים באירופה.

סבסטיאן קורץ וכריסטיאן קרן 15.10.17. רויטרס, רויטרס
הקנצלר הבא צפוי להיות שר החוץ. קורץ וקרן/רויטרס, רויטרס

עם זאת, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPO), שמנהיגה כריסטיאן קרן, בן 51, הוא הקנצלר הנוכחי, סבורה כי היא עוד יכולה לצמצם את הפער - זאת למרות שערורייה שנקשרה בשמה בתקופה האחרונה, לאחר שהיועץ הפוליטי הישראלי טל זילברשטיין הוביל קמפיין מכפיש נגד קורץ. שתי המפלגות, שהיו חברות ב"קואליציה גדולה", הבהירו כי אין בכוונתן לשוב על התסריט שאפיין את הפוליטיקה האוסטרית במשך יותר מעשור.

עוד ידיעות מהעולם
איסלנד: הנשיא התמוטט ונחבל - בגלל "אמבטיה חמה מדי"
מאה שנה של מלחמות: ההצהרה והקרב ששינו את פני המזרח התיכון
אחרי פרישת ארה"ב: שרת התרבות לשעבר של צרפת תעמוד בראש אונסק"ו

עוד באותו נושא

הקנצלר הבא של אוסטריה: "ילד הפלא" שסוחף את מצביעי הימין הקיצוני

לכתבה המלאה
סבסטיאן קורץ 15.10.17. רויטרס, רויטרס
לוקח קולות מהימין הקיצוני. קורץ/רויטרס, רויטרס

כ-6.4 מיליון אזרחים בני 16 ומעלה רשאים להצביע בבחירות ל-183 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, המועצה הלאומית (נסיונלראט), שמחזיק ביותר סמכויות מאשר הבית העליון, המועצה הפדרלית (בונדסראט). 13 אלף הקלפיות ברחבי המדינה ייפתחו בשעות שונות, אך בהתאם לחוק, ההצבעה תסתיים בשעה 17:00 ואחריה יפורסמו מדגמים ראשונים, עם תחילת ספירת קולות האמת.

הבחירות צפויות להסתיים בחיזוק כוח משמעותי לימין, השמרני והקיצוני, כשלפי חלק מהסקרים, מפלגת החירות בהנהגת היינץ כריסטיאן-שטראסה תסיים במקום השני עם יותר מרבע מהקולות. בשל פירוק הקואליציה האחרונה, הימין הקיצוני עשוי להיות השותף הקואליציוני המועדף, הן על השמרנים והן על הסוציאל-דמוקרטים.

קנצלר אוסטריה כריסטיאן קרן 15.10.17. רויטרס, רויטרס
מאמין ביכולתו לצמצמם את הפער. קרן/רויטרס, רויטרס

לנוכח שיטת הבחירות היחסיות-אזוריות, שום מפלגה לא צפויה לזכות ביותר מ-50% מהמושבים ולכן תידרש הקמת קואליציה או ממשלת מיעוט שברירית. אחוז החסימה הוא 4%, ולצד הסוציאל-דמוקרטים, השמרנים והימין הקיצוני, מפלגת הירוקים - שחברה לשעבר אלכנסדר ואן דר בלן גבר על מועמד הימין הקיצוני בבחירות האחרונות לנשיאות, ויהיה זה שייתן את המנדט למפלגה בעלת הסיכויים הגדולים ביותר להרכיב ממשלה - והמפלגה הליברלית צפויות להיכנס לבית התחתון של הפרלמנט.

לפי רוב הסקרים, השמרנים של קורץ, המחזיקים כיום ב-51 מושבים, צפויים לזכות בכ-33% מקולות הבוחרים, כשעל המקום השני מתחרים הסוציאל-דמוקרטים - עם 22% עד 27% - והימין הקיצוני, עם 38 מושבים כיום. מפלגת החירות התחזקה ברקע גל הפליטים והלאומנות השוטף את היבשת מאז 2015, אך בניגוד למפלגות אחרות באירופה, היא רשמה הישגים עוד בתחילת שנות ה-2000.

שלטי חוצות בעד מנהיג השמרנים קורץ בווינה, בירת אוסטריה, אוקטובר 2017. רויטרס
שלטי תמיכה בקורץ ברחובות וינה/רויטרס

תחת הנהגתו של יורג היידר, היא חברה לשמרנים, אחרי שסיימה במקום השני בבחירות ב-1999 לתדהמת אירופה. בעקבות לחץ בינלאומי כבד, מפלגת החירות ויתרה על משרת הקנצלר והממשלה בווינה ספגה סנקציות דיפלומטיות מצד האיחוד האירופי. עם זאת, האקלים הנוכחי שונה לחלוטין, לנוכח עלייתן של מפלגות ימין קיצוני ופופוליסטי במדינות מערב אירופה בשנתיים האחרונות.

גם השמרנים תחת הנהגת קורץ שברו ימינה, כשהם מאמצים רבים מהרעיונות של הימין הקיצוני. בין היתר, קורץ קורא לצמצם את בהטבות הכלכליות למהגרים - אפילו אם הם מגיעים משורות האיחוד האירופי – ולסגור גני ילדים של מוסלמים מאחר שלדבריו הם עלולים ליצור "חברה מקבילה" באוסטריה.

חרף הסחף לעבר הימין, מנהיג הסוציאל-דמוקרטים, שהבטיח ללכת לאופוזיציה אם מפלגתו לא תהיה הגדולה ביותר, לא מותר. "אנחנו ננצח, אתם תראו", אמר אתמול קרן בעצרת בחירות בווינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully