וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ לא יאשרר את הסכם הגרעין עם איראן

6.10.2017 / 4:30

לפי הוושינגטון פוסט, נשיא ארה"ב יודיע שההסכם לא יבוטל מיידית - אלא יעבור לדיון בקונגרס. טראמפ, שלא התייחס ישירות לדיווח, אמר כי איראן לא מקיימת את רוח ההסכם ורמז: "ייתכן שזה השקט שלפני הסערה"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שישי) כי איראן לא מקיימת את רוח הסכם הגרעין ורמז כי הוא צפוי לחשוף אם החליט לאשרר אותו או שלא בקרוב. זאת, לאחר שהוושינגטון פוסט דיווח אתמול כי הנשיא מתכנן להודיע בשבוע הבא כי הוא אינו מאשרר את ההסכם, וכי הוא נוגד את האינטרס הלאומי האמריקני. עוד דווח כי טראמפ צפוי להעביר את הסוגיה לקונגרס.

"אסור לנו לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר הנשיא במהלך פגישה עם מפקדי הצבא בבית הלבן שבוושינגטון. "המשטר האיראני תומך בטרור ומייצא אלימות, שפיכות דמים ותוהו ובוהו לרחבי המזרח התיכון. לכן, עלינו לשים סוף לתוקפנותה המתמשכת של איראן ולשאיפותיה הגרעיניות", הוסיף. כשנשאל אם יאשרר את ההסכם, ענה ש"תשמעו על איראן בקרוב מאוד". בסיום הפגישה הצטלם עם המפקדים ואמר: "ייתכן שזה השקט שלפני הסערה", אך סירב להסביר לאיזו סערה הוא מתכוון. אתמול אמרה דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס אמרה כי "הנשיא החליט בנושא, ויודיע על החלטתו בזמן המתאים".

הצעד עשוי לסמן את תחילתו של תהליך שבסופו יביא לחידוש הסנקציות של ארצות הברית על איראן, ולפיצוץ העסקה מ-2015 שהקפיאה את תוכנית הגרעין של טהראן. טראמפ צפוי לשאת נאום ביום חמישי הבא, ולשטוח את האסטרטגיה שלו להתמודדות עם איראן – שצפויה, לפי גורמים המעורים בנושא, להיות "קשוחה ומקיפה יותר".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם ראשי הצבא בבית הלבן, 6 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
"מבוכה לארצות הברית". טראמפ עם ראשי הצבא, הלילה/רויטרס, רויטרס

הביקורת החריפה של טראמפ להסכם מנוגדת לתמיכה שמביעות בו צרפת, גרמניה ובריטניה, שיחד עם רוסיה וסין חתומות על ההסכם. לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), איראן מקפידה על תנאי ההסכם.

טראמפ עשוי לפתוח פתח לשינוי ההסכם, שהוא כינה בעבר "לא הוגן" כלפי ארצות הברית, ובנאום בעצרת הכללית של האו"ם הגדיר אותו "מבוכה". עם זאת, הוא לא ימליץ לקונגרס להטיל מחדש את הסנקציות שיביאו לביטול ההסכם. לדברי ארבעה גורמים בסביבתו של הנשיא, הוא לא קיבל החלטה סופית בנושא, ויצטרך להכריע בסוגיה עד 15 באוקטובר – המועד האחרון שבו הוא יכול לדווח לקונגרס אם איראן ממלאת את חלקה בהסכם.

אם טראמפ אכן יבחר שלא לאשרר את ההסכם, יחל בקונגרס תהליך של 60 יום שבו ייבחנו הצעדים הבאים בנושא. עצם ההכרזה לא תבטל את ההסכם, אך תתניע מנגנון של השבת הסנקציות – שאותן הסירו האמריקנים עם חתימת ההסכם. הממשל בוושינגטון החל לדון בהליכי חקיקה ש"יקשיחו" את ההסכם – בהתאם לגישת "תקנו אותו או בטלו אותו" (Fix it or nix it) שהציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו והסנאטור טום קוטון, הנחשב לנץ במפלגה הרפובליקנית ביחס לאיראן.

פגישת נציגי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין עם נציגי איראן, 20 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
יתר חברות ההסכם תומכות בו. הדיונים בסבא"א, בחודש שעבר/רויטרס, רויטרס

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר בשבוע שעבר כי הוא סבור שארצות הברית תפרוש מהסכם הגרעין. בריאיון לשני עיתונים בריטיים אמר זריף כי הוא מקווה שלמרות זאת, מדינות אירופה ישמרו על ההסכם שהטיל מגבלות על תכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית בתמורה להסרת סנקציות.

בריאיון ל"גרדיאן" ול"פייננשל טיימס" בנציגות האיראנית באו"ם, אמר זריף כי אם ההסכם יקרוס, איראן לא תהיה יותר מחויבת למגבלות סביב העשרת האורניום, מספר הצנטריפוגות וייצור הפלוטוניום. עם זאת, הוא התעקש כי השימוש שעושה טהראן בטכנלוגיה הגרעינית היא למטרות שלום בלבד.

"או שאתה חי עם זה או שאתה שם את זה בצד", אמר זריף. "אי אפשר להיות חצי בהיריון". לדבריו, "אני מניח ומנחש שטראמפ לא יאשר ואז הקונגרס יידרש להחליט". הוא הוסיף כי ההסכם אפשר לאיראן להמשיך בפיתוח ובמחקר הגרעיניים, ולכן "אם נחליט לפרוש מההסכם, נעשה זאת עם טכנולוגיה טובה יותר".

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום כי רוסיה מאמינה שהסכם הגרעין צריך להישאר במתכונתו הנוכחית וכי הוא מקווה שהחלטתו של טראמפ בנוגע להסכם תהיה מאוזנת.

(עדכון ראשון: 22:54)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה עם ראשי הצבא בבית הלבן, 6 באוקטובר 2017. רויטרס, רויטרס
טראמפ וראשי הצבא בבית הלבן, הלילה/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully