וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: איראן עובדת יחד עם צפון קוריאה; הסכם הגרעין לא שווה הרבה

הנשיא האמריקני הגיב לניסוי שערכה טהראן בטיל בליסטי ארוך טווח וציין שהוא "יכול להגיע לישראל". צרפת קראה לאיראן לחדול מ"פעולות בליסטיות שיפרו את היציבות האזורית" ולפתיחת חקירת האו"ם בנושא

צלמים זמניים מורשים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף הלילה (ראשון) את איראן בעקבות הניסוי שהציגה אתמול בטיל בליסטי מדגם חדש המסוגל להגיע לטווח של 2,000 קילומטרים. בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו אמר טראמפ כי "איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי המסוגל להגיע לישראל. היא משתפת פעולה עם קוריאה הצפונית. ההסכם שחתמנו עליו לא שווה הרבה!". בהמשך הלילה התייחס טראמפ לנאומו של שר החוץ של קוריאה הצפונית באו"ם ואמר כי "אם הוא מהדהד את מחשבותיו של איש הטילים הקטן, הם לא יישארו בסביבה לזמן רב!".

אתמול הודיעה איראן כי ערכה ניסוי מוצלח בטיל מדגם "חורמשהר", המסוגל לשאת כמה ראשי קרב במקביל. הטיל החדש הוצג שלשום במצעד צבאי בטהראן במסגרת אירועי "יום ההגנה המקודשת" המציין את מלחמת איראן-עיראק. נשיא איראן חסן רוחאני אמר בנאומו במצעד כי ארצו תחזק את יכולות הטילים שלה לצרכי הרתעה וכי "לא תבקש רשות מאיש כדי להגן על עצמה".

אמש הביעה צרפת דאגה מהניסוי שערכה איראן וקראה למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לפתוח בחקירה מקיפה של הנושא. בהודעת משרד החוץ במדינה נמסר כי "צרפת מבקשת מאיראן לחדול מכל פעילות שתפר את היציבות במזרח התיכון" וכי היא "תשקול יחד עם שותפותיה, בעיקר באירופה, את האמצעים לגרום לאיראן להפסיק את פעילותה בתחום הבליסטי".

עוד בוואלה! NEWS:
עם מצע גזעני ואנטישמי, הימין הקיצוני מסתער על הפרלמנט
צפון קוריאה על דברי טראמפ: בלתי נמנע שטילינו 'יבקרו' בארה"ב
חשד לרצח: גבר בן 37 נורה למוות בג'סר א-זרקא

דונלד טראמפ בעצרת תמיכה באלבמה. רויטרס
שב ותקף את הסכם הגרעין עם איראן. טראמפ/רויטרס

מזכ"ל האו"ם מדווח מדי חצי שנה למועצת הביטחון של האו"ם על עמידתה של איראן בסנקציות ובמגבלות שהוטלו עליה במסגרת ההסכם שעליו חתמה יחד עם שש המעצמות בשנת 2015. במסגרת ההסכם הוסרו שורת סנקציות קודמות לפני כשנה וחצי, אך על טהראן עדיין מוטל אמברגו נשק, וכן הגבלות נוספות שאינן חלק מההסכם עצמו.

שלשום פורסם בסוכנות הידיעות "רויטרס" דוח של מכון מחקר אמריקני לפיו "איראן צפויה להמשיך ולבחון את גבולות ההסכם, לבצע הפרות ולפרש הבנות בצורה לא מבוססת". עם זאת נכתב בדוח כי שורת תקלות בצנטריפוגות המשמשות להעשרת אורניום סייעה שלא במתכוון לכך שאיראן עמדה בתנאי הסכם הגרעין. שר החוץ האמריקני רקס טילרסון אמר ביום חמישי כי ארצו עומדת בתנאי ההסכם, בתום פגישה של נציגי המדינות החתומות על ההסכם, שבה נכח גם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף.

עוד באותו נושא

טווח של 2,000 קילומטר וכמה ראשי נפץ: איראן חשפה טיל בליסטי חדש

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני מאיים "נשפר את יכולות הטילים שלנו". רויטרס
משאית הנושאת טילים במצעד בטהראן, שלשום/רויטרס

בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם ביום שלישי האחרון כינה טראמפ את הסכם הגרעין עם איראן "מבוכה לארצות הברית" ואמר כי "לא נוכל לציית להסכם אם הוא משמש כיסוי לתכנית גרעין". טראמפ הוסיף כי ההסכם הוא "מהגרועים ביותר שהיו" וכי איראן משתמשת ברווחים שהניבה מהסרת הסנקציות לסיוע לחיזבאללה למטרת מתקפות טרור נגד ישראל, במקום להשקיעם בשיפור איכות חייהם של אזרחיה. "אנחנו לא יכולים לתת למשטרים רצחניים להמשיך לערער את היציבות באזור", הוסיף.


נשיא איראן רוחאני הגיב בנאומו יום למחרת לדבריו של טראמפ ואמר כי ארצו "לא תספוג איומים מאף אחד". הוא כינה את נאומו של הנשיא האמריקני "מלא שנאה והאשמות חסרות בסיס" והוסיף כי איראן "רואה בדיאלוג ובמשא ומתן את הדרך היחידה להגיע לפתרון המשבר האזורי והבינלאומי" סביב תכנית הגרעין שלה. עוד אמר רוחאני כי "יהיה חבל אם ההסכם ייהרס על ידי טירונים סוררים בפוליטיקה".

(עדכון ראשון: 0:50)

נשיא איראן חסן רוחאני נואם בעצרת הכללית של האו"ם, 20 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
יצא נגד דברי טראמפ באו"ם. רוחאני/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully