וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ באו"ם: "הסכם הגרעין מביך - לא ניתן לאיראן לאיים על האזור"

19.9.2017 / 17:45

שעות אחדות לפני נאום נתניהו באו"ם, אמר נשיא ארצות הברית בעצרת הכללית כי ההסכם, שחתם קודמו אובמה, "היה מהגרועים ביותר". "איראן נותן את הרווחים לחיזבאללה, שתוקפת את ישראל". עוד אמר: "אם לא תהיה ברירה - נשמיד לחלוטין את צפון קוריאה"

צילום: רויטרס

העצרת הכללית של האו"ם - עדכונים שוטפים

- העצרת הכללית ה-72 של האו"ם נפתחה בניו יורק, עם נאומו של המזכ"ל אנטוניו גוטרש
- טראמפ נאם לראשונה בעצרת הכללית: "אם לא תהיה ברירה - נשמיד את צפון קוריאה לחלוטין"
- טראמפ על איראן: "הסכם הגרעין הוא מבוכה לארה"ב; לא נאפשר לטהראן לאיים על שכנותיה"
- נתניהו בתגובה לנאום טראמפ: "לא שמעתי נאום יותר אמיץ ויותר חד"
- מנהיגים נוספים שינאמו הערב: נשיא צרפת מקרון, נשיא מצרים סיסי, נשיא טורקיה ארדואן ואמיר קטאר
- ב20:30 - נאום נתניהו במשדר מיוחד בוואלה! NEWS

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שלישי) בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, כי "הסכם הגרעין עם איראן הוא מבוכה לארצות הברית". לדבריו, "במקום להשתמש ברווחים כדי לייצר שגשוג לאנשיה, איראן נותנת את הרווחים לחיזבאללה כדי שישמשו למתקפות טרור נגד ישראל. אנחנו לא יכולים לתת למשטרים רצחניים להמשיך לערער את היציבות באזור, ולא נוכל לציית להסכם אם הוא משמש כיסוי לתכנית גרעין. הסכם הגרעין היה מהגרועים ביותר. מבוכה לארצות הברית. ולא שמעתם עדיין את המילה האחרונה".

עוד אמר טראמפ, כי "אם לא תהיה לנו ברירה, נשמיד לחלוטין את צפון קוריאה. הגיע הזמן שהיא תבין שפירוז זו הדרך היחידה".

עוד בוואלה! NEWS
אחרי ההרס של "אירמה": הוריקן "מריה" הכה בקריביים
חקירת התערבות רוסיה: "ה-FBI האזין למנהל קמפיין טראמפ לשעבר"
רוחאני מאיים: "ארה"ב תשלם מחיר גבוה אם יבוטל הסכם הגרעין"

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב בעצרת הכללית של האו"ם ב -77 במטה האו"ם בניו יורק. רויטרס
צלח את נאומו הראשון בעצרת. טראמפ/רויטרס

טראמפ הוסיף במהלך הנאום כי "הגיע הזמן לדרוש דין וחשבון ממדינות שמממנות ומארחות ארגוני טרור כמו חיזבאללה, הטאליבן ואל-קאעדה, שרוצחים חפים מפשע. אף חברה לא יכולה להיות בטוחה אם מותר לנשקים כימיים אסורים להתפשט בתוכה, לכן תקפנו בסוריה. אנחנו מעריכים את הסיוע של סוכנויות האו"ם. ארהב היא אומה של חמלה, שהשקיעה מיליארדי דולרים בעזרה לפליטים. אלה אנשים שקיבלו יחס נורא. אבל בעלות של יישוב פליט אחד בארצות הברית - אנחנו יכולים לסייע לעשרה באותו האזור".

טראמפ עסק גם באו"ם עצמו, מוסד שאותו הוא מרבה לבקר, ואמר כי הארגון "חייב לעבור רפורמה. לעיתים קרובות מדי הדגש של הארגון הזה לא היה על תוצאות אלא על בירוקרטיה ועל תהליך". לדבריו, "ארצות הברית לא תיתן שבעלות בריתה ינצלו אותה. המוסד הזה נוסד אחרי מלחמת העולם השניה כדי לעזור לעצב עתיד טוב יותר. זה היה מבוסס על החזון שאמות שונות יוכלו לשתף פעולה כדי לקדם שגשוג", אמר. "די להשיג את מטרות העתיד, צריך ללמוד מחכמת העבר. אנחנו לא מצפים שאומות שונות יחלקו את אותן התרבות ומסורות. אנחנו כן מצפים שהן יכבדו את האינטרסים של האנשים שלהם ויכבדו את הריבונות של מדינות אחרות. זה היופי של המוסד הזה".

עוד הוסיף כי "טרוריסטים הגיעו אל כל פינה בעולם. יש כאן מנהיגים שתומכים בטרור ומאיימים על בני אדם בכלי הנשק האיומים ביותר הקיימים בעולם. רשתות פשיעה בינלאומיות מאיימות על גבולותינו. זו תקופה של הזדמנויות גדולות - וגם של סיכונים גדולים. זה תלוי בנו, אם נצליח להרים את העולם מעלה - או שניתן לו ליפול מטה".

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב בעצרת הכללית של האו"ם ב -77 במטה האו"ם בניו יורק. רויטרס
"אם לא תהיה ברירה - נשמיד לחלוטין את צפון קוריאה". טראמפ, היום/רויטרס

טראמפ לא התייחס בנאומו לפלסטינים, והזכיר את ישראל פעם אחת בהקשר האיראני. ראש הממשלה בנימין נתניהו ישב בקהל בזמן הנאום, ובאופן חריג שרה רעייתו ישבה גם היא באולם - ולא ביציע כמו כל בני ובנות הזוג של המנהיגים שנשאו דברים. גם רעייתו של שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, רודה פגאנו, ישבה באולם.

"בלמעלה מ-30 שנות היכרותי עם האו"ם, לא שמעתי נאום יותר אמיץ ויותר חד", צייץ נתניהו לאחר נאום טראמפ. "הנשיא טראמפ אמר את האמת על הסכנות האורבות לעולם, וקרא להתייצב מולן בעצמה כדי להבטיח את עתיד האנושות".

שרה וביבי נתניהו עם דני דנון בעצרת האום 19.09.2017. רויטרס
נתניהו מאזין לנאום בקהל, שרה באופן חריג ישובה לצדו/רויטרס
ביבי נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם 19.9.17. רויטרס
ביבי נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם 19.9.17/רויטרס

העצרת הכללית ה-72 נפתחה היום בניו יורק שבארצות הברית, והיא החלה בנאומו של המזכ"ל אנטוניו גוטרש ובנאום נוסף של נשיא האסיפה הכללית, מירוסלב לייצ'ק. בהמשך, נאם טראמפ לראשונה על במת הארגון, לאחר שביקר אותו לא פעם ואף תהה על הצורך במימונו.

טראמפ היה השני בסדר הנואמים אחרי נשיא ברזיל, מישל טמר, ובהמשך ינאם גם נשיא צרפת עמנואל מקרון - גם הוא בפעם הראשונה בתפקיד. לאחר מכן, ינאמו ראשי מדינות נוספות, ולקראת סוף סדרת הנאומים לשעות הבוקר, ינאמו בזה אחר זה אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן וראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר מכן, ינאם גם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי.

"העולם חושש ממלחמה גרעינית עם קוריאה הצפונית ויש לפתור את המשבר בדרכי שלום", אמר גוטרש בנאומו. "זהו הזמן להפגין מנהיגות מדינית. אל לנו להתהלך כמו סהרורים הישר אל המלחמה".

אנטוניו גוטרש בנאום בעצרת הכללית של האו"ם 19.9.17. רויטרס
גוטרש בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

לצד שורת הנואמים המרכזיים בכינוס, יבלטו בהיעדרם שורת מנהיגים בכירים, ובראשם נשיאי רוסיה וסין. ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג שומרים על יחסים קרובים, בעוד שהם מצויים במחלוקות עמוקות עם הממשל האמריקני, בין היתר סביב המלחמה בסוריה ותכנית הגרעין של קוריאה הצפונית.

נושא מרכזי נוסף שבו יעסקו השנה מלבד המשבר בחצי האי הקוריאני הוא הסכם הגרעין עם איראן. נשיאה חסן רוחאני ינאם פעם נוספת, כשהוא צפוי להתייחס ללחץ שמפעיל ממשל טראמפ על טהראן ואיומיו לסגת מהסכם הגרעין. מן הצד השני, נתניהו, שנפגש אמש עם טראמפ, כבר הביע את חששותיה של ירושלים מהעסקה ומפני ההתבססות האיראנית בסוריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם, ניו יורק. 22 בספטמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו על במת האו"ם בשנה שעברה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בנוסף לכך, יעסקו מנהיגי העולם בהתחממות הגלובלית - סוגיה שספק אם טראמפ יתייחס אליה, הטרור העולמי והמשבר במיאנמר. מנהיגת המדינה וכלת פרס נובל בעבר, אונג סן סו צ'י, תיעדר מהעצרת כדי להתמודד עם הקטסטרופה בבית, אחרי שכמעט חצי מיליון מבני מיעוט הרוהינגיה המוסלמים נמלטו מאימת כוחות הביטחון בשבועות האחרונים.

מקרון, שנבחר לתפקידו כנשיא צרפת לפני ארבעה חודשים, מנסה מאז לקדם רפורמה מקיפה באיחוד האירופי לנוכח הברקזיט, משבר ההגירה והתחזקות הימין הקיצוני. שותפתו לחזון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, תיעדר מהעצרת. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי תישא את נאומה השני בכינוס, זאת בעוד היא מתקשה לקדם את היציאה מהאיחוד ומתמודדת עם פופולריות ירודה.

עוד מנהיגים שיחלקו כבוד עם האו"ם הם עבדאללה מלך ירדן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. השניים וא-סיסי ייפגשו עם טראמפ וידונו עמו במאמצים להחיות את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, אך בממשל הנמיכו ציפיות מבעוד מועד ואמרו כי לא צפויה פריצת דרך משמעותית בנושא.

(עדכון ראשון: 14:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully