וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האיראני והאפיפיור: הכירו את המועמדים לפרס נובל לשלום

יותר מ-200 מנהיגים וארגונים מועמדים לזכייה בפרס היוקרתי. נציב הפליטים באו"ם, עיתונאי שביקר את ארדואן וארגון הסיוע הסורי "הקסדות הלבנות" בין המועמדים המובילים. הנשיא טראמפ נמצא גם ברשימה, אך סיכוייו לזכות נמוכים

צילום: רויטרס

(בווידאו: נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס שזכה בפרס בשנה שעבר)

שמו של הזוכה בפרס הנובל לשלום לשנת 2017 יוכרז מחר (שישי) בשעות הבוקר, וכמו בכל שנה, ההימורים על המועמדים לזכייה החלו בשבועות האחרונים. בעוד שוועדת הפרס הממוקמת באוסלו בירת נורבגיה תפרסם את הודעתה מחר, כמה שמות של זוכים פוטנציאלים פורסמו על ידי המכון לחקר השלום באוסלו, שנוטה לדייק בהערכותיו באופן עקבי.

בראש הרשימה נמצאים היוזמים והמוציאים לפועל של הסכם הגרעין שחתמה איראן עם מעצמות העולם בשנת 2015. פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי ומוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן הובילו לחתימה על ההסכם שבמסגרתו הוסרו סנקציות רבות שהוטלו על טהראן בתמורה לריסון תכנית הגרעין של המדינה. "האיום של נשק גרעיני הפך למוחשי ביותר השנה, בעיקר בגלל איומה של קוריאה הצפונית", אמר הנריק אורדל מנכ"ל המכון לחקר השלום באוסלו. "יש חשיבות בתמיכה ביוזמות מסוג זה שמטרתן למנוע פיתוח נשק גרעיני והפצתו", הוסיף.

הזוכים בעבר בפרס:
חרף הכישלון במשאל העם: נשיא קולומביה זכה בפרס נובל לשלום
הזוכה בפרס הנובל לשלום: ארגון הפועל למען הדמוקרטיה בתוניסיה
פרס נובל לשלום לנערה שנורתה בראשה ולפעיל זכויות הודי

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בבריסל, 16 במרץ 2015. רויטרס
אדריכלי הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. מוגריני וזריף/רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שכינה את ההסכם "העסקה הגרועה שנחתמה אי פעם", הוזכר גם הוא כאחד מיותר מ-200 המועמדים לזכייה בפרס על "אידאולוגיית השלום באמצעות העוצמה". למרות שקודמו בתפקיד ברק אובמה זכה בפרס הנובל לשלום בשנתו הראשונה בתפקיד ב-2009, נראה כי לנשיא הנוכחי אין סיכוי ממשי לזכות. סוכנויות ההימורים העריכו כי סיכויי הנשיא לזכות הם 101/1, בעוד שסיכוייו של אובמה היו 20/1.

נציב סוכנות האו"ם לפליטים פיליפו גראנדי האיטלקי הוזכר גם הוא כמועמד בעל סיכויי זכייה רבים. בשנה החולפת התמודדה הסוכנות עם משברים רבים ומספרים גבוהים במיוחד של פליטים ברחבי העולם. מלחמת האזרחים בסוריה, המשבר בדרום סודאן ורדיפתם של בני ההרוהינגיה המוסלמים במינאנמר הדגישו את הצורך בהעלאת הנושא על סדר היום הציבורי. גראנדי בן ה-60 שימש בעבר יו"ר סוכנות אונר"א של האו"ם שמטרתה לטפל בפליטים פלסטינים.

פליטים מבני המיעוט הרוהינגיה במחנה הפליטים מאוטומארנג, לאחר שחצו את הגבול בין מיאנמר לבנגלדש, אוגוסט 2017. רויטרס
נציב סוכנות הפליטים נחשב למועמד מוביל. פליטים בני הרוהינגיה שנמלטו ממיאנמר/רויטרס

ארגון "הקסדות הלבנות" בסוריה הוזכר כמועמד בולט לזכייה על ידי המכון לחקר השלום באוסלו. הארגון מורכב ממתנדבים ופועל מכספי תרומות ומטרתו היא הגנה אזרחית, חילוץ והצלה ועזרה בשירותים רפואיים לאזרחי סוריה שסובלים ממשבר הומניטרי חריף באזורי הקרבות. יותר ממאה מאנשי הארגון, שהיה מועמד לפרס הנובל לשלום גם בשנה שעברה, נהרגו במלחמת האזרחים. סוכנוית ההימורים מעריכות כי סיכויי הארגון לזכות הם 4/1.

מועמד נוסף לזכייה הוא העיתונאי הטורקי צ'אן דונדר שהואשם במסירת סודות מדינה לאויב וסיוע לארגוני טרור על ידי משלו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. דונדר היה עורך העיתון "קומהורייט" שביקר את הנשיא ואת ממשלתו בקביעות. דונדר הורשע בעבירות שיוחסו לו ונאלץ לגלות לגרמניה, משם הוא ממשיך לבקר את ארדואן עד היום. העיתונאי בן ה-56 נחשב לאחד מסמלי רדיפותיו של ארדואן את כלי התקשורת בארצו, וזכה בשנה שעברה בפרס העיתונות החופשית של ארגון העיתונאים הבינלאומי.

צוותי הצלה מחלצים גופה מההריסות בחאלב, סוריה, 24 בספטמבר. ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות", AP
יותר ממאה מתנדבים נהרגו במלחמה. אנשי ארגון "הקסדות הלבנות" בסוריה/AP, ארגון הסיוע "הקסדות הלבנות"

מועמדים בולטים נוספים הם האפיפיור פרציסקוס שמועמד בין היתר בזכות תמיכתו בפיתוח תשתיות ברות קיימא ותכנית כלכלה חברתיות. גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מועמדת לזכייה בפרס, למרות שבעבר אמרה בשיחות סגורות כי קבלת הפרס תקשה על תפקודה כקנצלרית ולכן היא מעדיפה שלא לזכות בו. מועמד נוסף הוא אדוארד סנודן, עובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית שהתפרסם לאחר שהדליף מידע סודי על תוכניות המעקב של הסוכנות ברחבי העולם.

פרס הנובל הוענק לראשונה בשנת 1901. בעבר זכו בו מנהיגים רבים, בהם מרטין לותר קינג ג'וניור, נלסון מנדלה, מנחם בגין ואנואר סאדאת, וכן יצחק רבין, שמעון פרס ויאסר ערפאת. המועמדים לפרס מוצעים על ידי מחוקקים, אקדמאים וארגונים שונים ברחבי העולם.

הנשיא טראמפ התייחס לפיגוע הירי הקטלני בנבאדה והוסיף כי יבקר בלאס וגאס ביום ד'. מערכת וואלה! NEWS
בעל סיכויי זכייה נמוכים. טראמפ/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully