וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל הצליח לאזן: כבוד לשיפוט הצבאי - לצד גיבוי ללוחמים

27.9.2017 / 22:00

לאורך כל השתלשלות האירועים בפרשת אלאור אזריה, הרמטכ"ל פיזר מסרים שאפשרו לכולם לצפות כיצד יכריע בשאלת קיצור עונשו. כעת עומדת בפני אזריה האפשרות לפנות לנשיא בבקשת חנינה, אולם ספק אם בשלב זה היא תתקבל | פרשנות

צילום: צלמי וואלה!NEWS, בצלם, עריכה: יוסי אלטר

החלטת הרמטכ"ל גדי איזנקוט לקצר את עונש המאסר שנגזר על אלאור אזריה בארבעה חודשים לא צריכה להפתיע איש. מי שציפה לקבלת בקשתו של החייל במלואה, כלומר להפחתת העונש משמונה עשר חודשי מאסר לשישה חודשים בלבד, טעה בקריאת המסרים שהעביר הרמטכ"ל. כך גם מי שסבר שהרמטכ"ל ידחה לחלוטין את הבקשה.

לאורך הפרשה כולה שידר הרמטכ"ל שלראייתו, התנהגותו של אזריה הייתה פסולה וסתרה את פקודות הצבא ואת ערכיו. ראוי לחזור לדבריו של הרמטכ"ל שנאמרו זמן קצר לאחר מתן פסק הדין של בית הדין לערעורים בעניינו של החייל, שהורשע בהריגת המחבל הירוי במרץ 2016 בחברון. "מערכת המשפט הצבאית קיימה הליך ערכי, מקצועי ונטול פניות", אמר אז. "היא פסקה באופן עצמאי וללא כל התערבות פנימית וחיצונית. צה"ל תחת פיקודי עסק למידת האירוע, הפיק ממנו לקחים וכך יוסיף לעשות גם לנוכח פסק הדין שניתן היום".

לקריאה נוספת:
הרמטכ"ל איזנקוט הכריע: עונשו של אלאור אזריה יקוצר בארבעה חודשים
הרמטכ"ל יכריע בבקשת החנינה לאזריה בתוך שבוע; צפוי להקל בעונשו

גזר הדין של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי בקריה, פברואר 2017. תומר אפלבאום, פול צלמים
אלאור אזריה ואימו בבית הדין ביום שניתן גזר דינו/פול צלמים, תומר אפלבאום

בהתייחסו לאפשרות שיקל בעונשו של החייל הוסיף רב-אלוף איזנקוט: "ההליך המשפטי בבית הדין הצבאי הסתיים. אם יבחר אזריה להגיש בקשה להקלה בעונש, היא תישקל בכובד ראש, תוך בחינת מכלול השיקולים הנוגעים בדבר ומתוך מחויבותי אך ורק לערכי צה"ל, ללוחמיו ולמשרתיו".

דברים אלה של הרמטכ"ל שיקפו היטב את גישתו לפיה ראוי לתת גיבוי למערכת המשפטית כדי שזו תוכל לקיים הליכים משפטיים ראויים לשמם, נקיים מהתערבות, ולכבד את הכרעותיה, כמו גם את מחויבתו כראש המטה הכללי לקבל החלטות שיסמנו לחיילי צה"ל את הדרך בה מצופה מהם לצעוד, הן ברמה המקצועית והן ברמה הערכית.

יחס של כבוד לפעולתה של המערכת המשפטית לא יכול להתיישב עם קיצור עונשו של אזריה מ-18 חודשים לשישה, כפי שביקש החייל בפנייתו לרמטכ"ל. קיצור העונש לחצי שנת מאסר היה משדר שבפועל הוא אינו רואה את החומרה שבמעשיו של אזריה, ואף שבעצם הוא אינו מקבל את האמירות שהשמיע בית הדין לערעורים. הפער במצב דברים כזה בין המסר העקבי של הרמטכ"ל לאורך הדרך לבין החלטתו להקל בעונש הקלה כה גדולה היה פשוט גדול מידי, בלתי נתפס.

עוד בוואלה!

נשיאת העליון: באירוע לציון יובל להתנחלויות הבמה מסורה לצד אחד

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בראיון לוואלה! NEWS, 18 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
מי שעקב אחרי המסרים, לא הופתע מההכרעה. הרמטכ"ל איזנקוט/ראובן קסטרו

איזנקוט לעומת זאת, שידר לאורך כל הקדנציה שלו באירועים שונים, גם גישה המניחה בצדק על כתפי המפקדים את מלוא האחריות על הטמעת ערכי צה"ל בקרב חייליו. גישה זו היא שאפשרה לו לעשות שימוש בסמכותו ולהקל בעונשו של אזריה הקלה מסויימת, מידתית, מבלי שהדבר יתפרש כאי מתן כבוד לפסיקתו של בית הדין לערעורים.

בסופו של דבר לרמטכ"ל ניתנה בחוק סמכות להקל בעונש, ואחריות עליונה לשלום חיילי צה"ל. אפשר להעריך, שהחלטתו להקל עם אזריה נבעה מכך שהוא סבר שהמסר הנכון לחיילי צה"ל מחייב הקלה מסוימת בעונשו של חייל קרבי שבשל מעשהו הפך באחת מחובש מצטיין לנאשם בפלילים ועבר תקופה קשה מאוד במישור האישי משפחתי.

טקס הענקת תעודות הצטיינות למצטייני שב"כ. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
צפוי ליישר קו עם הרמטכ"ל. הנשיא ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ומה צפוי להתרחש כעת, לאחר החלטת הרמטכ"ל? בפני החייל עומדת האפשרות לפנות גם לנשיא המדינה בבקשת חנינה. ספק גדול מאוד אם הנשיא ימצא לנכון להתערב בעניין העונש מעבר להקלה עליה החליט הרמטכ"ל. השניים שידרו על אותו גל לאורך ההליך כולו ואין סיבה להעריך כי הדברים ישתנו כעת. שונים הם פני הדברים בכל הקשור לרישום הפלילי. בקשה למחיקת הרישום תישקל, להערכתי, בכובד ראש על ידי נשיא המדינה כשתוגש בעתיד.

כך או כך, עניינו של אזריה יובא בעוד חודשים ספורים גם בפני ועדה צבאית שתדון בהקלה נוספת בעונשו. ועדה זו מוסמכת להקל בעונש עד כדי מחצית, אם כי בפועל ההקלה המקובלת היא של שליש מתקופת המאסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully