וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הפיגוע: כניסת פועלים פלסטינים להר אדר תיאסר עד אחרי סוכות

על אף ההחלטה אין במערכת הביטחון כוונה בשלב זה להטיל מגבלות כלליות על כניסת פועלים פלסטינים לישראל. כוחות הביטחון ערכו מיפוי הנדסי של בית המחבל בכפר סוריכ לקראת הריסתו ופירקו את סוכת האבלים שהוקמה בכפר. בנוסף, הוחרמו היתרי עבודה של כמה מקרובי משפחת המחבל

צילום: דו"צ, עריכה: יוסי אלטר

כניסת הפועלים הפלסטינים ליישוב הר אדר שבהרי ירושלים תיסגר לפחות עד אחרי חג הסוכות - כך הוחלט אמש (שלישי) בעקבות הפיגוע שאירע אתמול שבו נהרגו שני מאבטחים ולוחמי מג"ב במהלך בידוק בשער היישוב.

תושבי הכפרים הפלסטינים הסמוכים להר אדר בעלי אישורי עבודה לא יוכלו להיכנס לעבוד במקום בשבועות הקרובים והמעבר שנסגר אתמול בבוקר לאחר הפיגוע יישאר סגור לפחות עד תום תקופת החגים. ההחלטה התקבלה אתמול בהערכת מצב לאחר הפיגוע, כאשר במקביל הובהר כי אין כוונה בשלב זה להטיל מגבלות כלליות על כניסת פועלים פלסטינים לישראל.

הלילה ערכו כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב מיפוי הנדסי של בית המחבל בכפר סוריכ לקראת הריסתו. בנוסף, הוחרמו היתרי עבודה של כמה מקרובי משפחתו של המחבל ופורקה סוכת האבלים שהוקמה בכפר.

לקריאה נוספת:
שבועיים לפני הפיגוע: ראש השב"כ הזהיר מהסלמה בטרור בחגים
אחרי הפיגוע: כוחות הביטחון פשטו על בית המחבל, 3 חשודים נעצרו
"אין מילים מול קבר פתוח": שלושת ההרוגים מהר אדר הובאו למנוחות

בעקבות הפיגוע בשער הסמוך להר אדר יצאו כוחות של החטיבה המרחבית "בנימין" למבצע נרחב בכפר בידו וסוריכ, הנמצאים במרחב ממנו יצא המחבל. 27 בספטמבר. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
פעילות צה"ל בכפר סוריכ, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
בעקבות הפיגוע בשער הסמוך להר אדר יצאו כוחות של החטיבה המרחבית "בנימין" למבצע נרחב בכפר בידו וסוריכ, הנמצאים במרחב ממנו יצא המחבל. 27 בספטמבר. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
פעילות צה"ל בכפר סוריכ, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

יותר ממאה פועלים מהכפרים באזור משתמשים במעבר לכניסה לעבודה ביישובי קו התפר. הם אינם יכולים להמשיך מהמעבר אל אזורים נוספים בשטח ישראל, אולם יכולים לעבוד בתוך היישוב עצמו. רובם של בעלי ההיתרים מועסקים אצל התושבים בעבודות שונות כמו ניקיון או שיפוצים; וכעשרה מועסקים על ידי המועצה המקומית. לאחר הפיגוע הנחתה מחלקת הביטחון של היישוב את התושבים שבבתיהם שהו פועלים להביא אותם לרחבת המתנ"ס, שם תושאלו על ידי גורמי ביטחון ולאחר מכן הוחזרו לכפריהם.

המחבל מהפיגוע אתמול עבד בהר אדר במשך שבע שנים ורבים מתושבי היישוב הכירו אותו. כניסתם של הפועלים בעלי ההיתר דרך המחסום שבו אירע הפיגוע מתאפשרת בקלות לאחר שהם מעבירים כרטיס מגנטי המכיל את פרטי האישור ועוברים בדיקה ידנית קלה על ידי המאבטחים. השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר אתמול בזירת הפיגוע כי תידרש בחינה מחדש של מנגנון היתרי העבודה לפועלים הפלסטינים.

עוד באותו נושא

הגיע אחרי מאה פועלים, שלף אקדח מהמעיל - וירה: רגעי הטרור בהר אדר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפיגוע נהרגו שוטר מג"ב סולומון גברייה, בן 20 תושב באר יעקב, אור אריש מאבטח תושב הר אדר בן 25 ויוסף עותמאן, מאבטח תושב אבו גוש בן 25. עמית שטיינהרט, רכז הביטחון ביישוב, נפצע באורח קשה. זאת, במהלך בידוק פועלים בשער הכניסה ליישוב משטח הרשות הפלסטינית.

המחבל, נמר מחמוד ג'מל תושב הכפר בית סוריכ בן 37, הגיע בסמוך לשעה 7:20 בבוקר לעמדת הבידוק במקום כשהוא לבוש מעיל עבה. לבושו עורר את חשדם של המאבטחים ואלה הורו לו לעצור – אך הוא פתח בריצה לעבר החלק המגודר של המעבר. בשלב זה שלף אקדח מהמעיל ופתח בירי. שני לוחמי מג"ב, חברי הכוח שאליו השתייך גברייה, ירו לעבר המחבל והרגו אותו במקום.

ש.ג זירת האירוע פיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
יותר ממאה פועלים נכנסים מדי יום דרך המעבר. שער הכניסה להר אדר משטח הרשות/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה
סולומון גברייה, יוסף עותמאן ואור הריש ההרוגים בפיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. השואגים לימין, דוברות המשטרה, עיבוד תמונה
ההרוגים בפיגוע: יוסף עותמאן, סולומון גברייה ואור אריש/עיבוד תמונה, השואגים לימין, דוברות המשטרה

גברייה עצמו נפצע באורח קל בניסיון פיגוע דקירה בפעילות בסמוך להר אדר לפני שנה. "אני רוצה להאמין שזה רק חלום רע", ספדה לגברייה חברתו בתי אלנו, בהלווייתו אתמול. "אהיה עם המשפחה שלך ואתמוך בהם בכל מה שצריך. אני אוהבת אותך לנצח". אחותו פסיקה שספדה לו אף היא אמרה כי היה "האושר של המשפחה. תמיד עזרת לכולם ותמיד אמרנו שיש לך לב טוב. לפני שנה נפצעת בפיגוע דקירה וחשבנו שקיבלנו אותך במתנה ועכשיו נלקחת מאיתנו".

מיקי שטיינהרט, אחיו של רכז הביטחון שנפצע בפיגוע, סיפר לוואלה! NEWS כי המאבטח אריש היה חברו הטוב. "עדכנו את עמית במצב", סיפר. "הוא לא דיבר יותר מדי אבל שאל לגבי החברים שלו. הוא אמר: 'אני רוצה לדעת רק את האמת'". לדבריו, אחיו סיפר לו כי אריש הציל את חייו. "אני לא יודע בדיוק איך זה קרה, אבל הוא אמר שאור הציל אותו", הוסיף.

המחבל נמר מחמוד ג'מל בפיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
שני אחיו נעצרו בפעילות צה"ל בכפרו לאחר הפיגוע. ג'מל/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

בישיבת הממשלה שנערכה אתמול בבוקר הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ביתו של המחבל ייהרס וכי על כפרו יוטל כתר ויישללו היתרי עבודה של בני משפחתו המורחבת. בפעילות צה"ל בבית סוריכ בעקבות הפיגוע נעצרו שלושה, בהם שני אחיו של ג'מל.

מחקירת שב"כ עולה כי לפני כמה שבועות עזבה אשתו של ג'מל את בית המשפחה לאחר שתקף אותה, ונמלטה לירדן. מאז, גידל לבדו את ארבעת ילדיהם. בבוקר הפיגוע כתב לאשתו בעמוד הפייסבוק שלה: "כשתתעוררי תשתפי את ההודעה הזאת על העמוד שלי, תשאירי את המצפון שלך רגוע. אני במצב בריאותי לא טוב ומה שאני אעשה אין לו קשר לאשתי, אני מבקש ממך לסלוח לי ומבקש ממך לגדל את הילדים".

(עדכון ראשון: 06:45)

ש.ג זירת האירוע פיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
עמדת הבידוק בכניסה להר אדר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה
זירת האירוע פיגוע ירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
כוחות מג"ב בקרבת המעבר בהר אדר, אתמול/נועם מושקוביץ
איסא איברהים עות'מאן, אביו של יוסף עותמאן זל באוהל אבלים פיגוע ירי הר אדר 26 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
אביו של יוסף עותמאן באוהל האבלים באבו גוש, אתמול/נועם מושקוביץ
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סלומון גברייה עם חברתו/מערכת וואלה!, צילום מסך
המפכל רוני אלשיך בזירת האירוע פיגוע הירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
המפכ"ל בסיור בזירת הפיגוע, אתמול/נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע ירי בהר אדר 26 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
כוחות מד"א ומשטרה בזירת הפיגוע, אתמול/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully