וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת התרסקות האפאצ'י: צה"ל אישר את חזרת המסוקים לטיסות

25.9.2017 / 11:00

חיל האוויר פרסם דוח ביניים על אודות התאונה בבסיס רמון שהעלה כי הגורם לה היה התנתקות מוט היגוי במסוק - כפי שפורסם בוואלה! NEWS. עוד עולה כי החלטתו של הטייס דודי זהר שנהרג בתאונה לשוב לבסיס סייעה בהצלת חייו של הטייס הנוסף סגן און

צילום: בני בן סימון, עריכת וידאו: ניר חן

חיל האוויר החליט להשיב את מערך מסוקי האפאצ'י לטיסות בתום קרקוע ממושך בעקבות התאונה שאירעה בחודש שעבר בבסיס רמון שבה נהרג הטייס רב-סרן דודי זהר - כך עולה מדוח הביניים לחקירת התאונה שהוגש היום (שני) למפקד החיל אלוף עמיקם נורקין. לאחר התאונה, שבה נפצע באורח קשה הטייס הנוסף סגן און, הנמצא בימים אלה בתהליך שיקום, החלה בדיקה בחיל על מנת לקבוע את הגורמים לתאונה. ממצאי דוח הביניים מעלים כי מדובר בתאונה נדירה שנגרמה מתוצאה של התנתקות אחד ממוטות ההיגוי של המסוק המחובר לרוטור הזנב, במהלך טיסת אימון בת 45 דקות.

עוד עולה כי שש דקות בלבד חלפו מרגע ששני הטייסים זיהו את התקלה ועד שהתרסק המסוק במהלך הניסיון לנחות בחזרה בבסיס. לדברי ראש מפקדת מנהל בטיחות ואבטחת איכות (מבק"א) בחיל האוויר אלוף-משנה יואב, ובעצמו טייס מסוק אפאצ'י, רס"ן זוהר הציל למעשה את חייו של סגן און. "בכך שהחליט זוהר לטוס חזרה לבסיס הוא הצליח להציל את חייו של סגן און. אנחנו לא מכירים צוות אחר בעולם שנדרש לסיטואציה כזו", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר קבלת הממצאים מהתרסקות המסוק: מערך האפאצ'י יישאר מקורקע
הטייס שנפצע קשה בהתרסקות המסוק שב להכרה – ונושם בכוחות עצמו
קצין נהרג ואחר נפצע קשה בהתרסקות מסוק אפאצ'י בבסיס בנגב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הציל את חיי שותפו לטיסה. רס"ן זהר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי אל"מ יואב הצוות זיהה תקלה במערכת ההיגוי, הכריז על מצב חירום וחזר לנחיתה בבסיס אולם במהלכה איבד הטייס שליטה על המסוק. "צוות האוויר התמודד עם תנאי טיסה מאוד קשים, קושי פיזי וקוגנטיבי גבוה מאוד", הוסיף. "דוח הביניים מאבחן תקלה בהתקנה של מוט ההיגוי, חופש שהוביל לשחיקה במוט עד להתפרקותו. זו היתה שחיקה לאורך זמן ולא פגיעה חד-פעמית". הוא הוסיף כי נמצאו "פערים באחזקת המסוק" וכי צה"ל נמצא בקשר עם היצרנית "בואינג" בנושא. "מדובר בתאונה נדירה. לא היתה תאונה מהסוג הזה מעולם במערך האפאצ'י", ציין. כעת בוחנים בחיל האוויר את האופן שבו יגלו בבדיקות לפני ואחרי טיסות מסוקי המערך, הן היומיות והן אלו הנערכות מדי שבוע, את הבעיה במוט ההיגוי.

עוד סיפר אל"מ יואב כי בפגישות בין צה"ל לבין נציגי צבא ארצות הברית נבחנו אירועים דומים. כפי שפורסם לפני כשבועיים בוואלה! NEWS במהלך החקירה עלה כי תקלה דומה אירעה בשנת 2007 במסוק אפאצ'י של חיל האוויר האמריקני באפגניסטן - אולם המידע על אודותיה לא הועבר לידי צה"ל. אל"מ יואב ציין בדבריו כי במסוק שהיה בשימוש צבא ארצות הברית הותקנו מערכות היגוי אחרות וכי באותה תאונה הצוות חזר לנחיתה בבסיס ומקור הכשל היה במוט אחר.

עוד באותו נושא

המוט שהתנתק, התאונה שלא דווחה: פרטים חדשים מחקירת אסון האפאצ'י

לכתבה המלאה
אלוף עמיקם נורקין מונה למפקד חיל האויר; אלוף אמיר אשל, פרש לאחר 04 שנות שירות. מערכת וואלה! NEWS
מפקד חיל האוויר אלוף נורקין/מערכת וואלה! NEWS

ועדת החקירה קבעה עוד כי לא נמצא קשר בין סדקים שאותרו בזנב הרוטור של מסוק אפאצ'י לפני כמה חודשים להתרסקות בבסיס רמון. אל"מ יואב ציין כי המוט שמגיע מחברת "בואינג" בארצות הברית מותקן במסוקים בארץ. "גיבשנו תהליך של חזרה לטיסות במערך האפאצ'י שכולל הדרכות לצוות הקרקע וצוותי האוויר. רק אחרי שכל הממצאים יהיו מיושמים יחזור מערך האפאצ'י לטיסה. אני מעריך שייקח לנו עוד שבוע", הסביר.

חשוב לציין כי הוועדה טרם סיימה את עבודתה והיא ממשיכה לחקור פרטים נוספים. על פי הערכת חיל האוויר החקירה עשויה להימשך עוד חודשים נוספים. בנוסף לשיטות לאיתור התקלה במוט ההיגוי תבחן הוועדה אם הצוות פעל נכונה כששב אל הבסיס או אם היה נכון לנחות בשטח. "ההנחיות אומרות לחזור לבסיס", הסביר אל"מ יואב. "החזרה לבסיס היתה חיונית כדי לאפשר נחיתה באזור פתוח, כשבמקביל נערכו צוותי חילוץ והצלה. בעצם כך שזהר חזר לבסיס, סגן און ניצל". למרות זאת תבחן הוועדה את הנחיות האחזקה למסוק, את ההוראות ואת הפעולות הנלוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully