וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגיעה זמנית או תום המומנטום? המחאה נגד היועמ"ש מאבדת גובה

24.9.2017 / 18:55

בהפגנה ה-45 שנערכה בסמוך לבית היועמ"ש השתתפו 500 בני אדם – חמישית מהמספר שהגיעו לאם המושבות בשיא המחאה. הסיקור התקשורתי הצטמצם גם הוא, אך מארגני ההפגנות מאמינים שהמומנטום יתחזק שוב: "זה כוח חסר תקדים"

תום זואילי

(ההפגנה בפתח תקווה בשבוע שעבר)

אמש התקיימה בפעם ה-45 ההפגנה השבועית נגד השחיתות בפתח תקווה, שהוציאה אל כיכר גורן בעיר 500 בני אדם. אולם, על אף ההתמדה בקיום ההפגנות מדי שבוע, נדמה כי המחאה עלולה להימצא בסכנת התמוססות. בשבועות האחרונים חלה ירידה דרסטית בכמות המפגינים ובמשך ההפגנות הנערכות בסמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בהתחלה המארגנים האשימו את משחקי הכדורגל ש"נפלו" בדיוק על מועד ההפגנה, אחר כך נשמעו קולות שגמר תכנית הריאליטי "הישרדות" מתקיים באותו ערב. טענות שעוררו את השאלה מה קרה לנהירת המפגינים לכיכר.

אם בסמוך למעצרם המתוקשר של מני נפתלי ואלדד יניב, ממובילי מחאת פתח תקווה, הגיעו לכיכר יותר מ-2,500 מפגינים שמילאו את הכיכר, חסמו את התנועה ונשארו עד השעות המאוחרות - בשבועות האחרונים מגיעים למקום רק כמה מאות מפגינים, וההפגנות מסתיימות סביב השעה 21:30 בלבד. לא רק כמות המפגינים התמעטה, אלא גם נוכחות המחאה בתקשורת. בשבועות שקדמו למעצרם של נפתלי ויניב בלטו בשטח הכיכר כלי תקשורת רבים ושידרו מלב ההפגנות, אך בהפגנות שנערכו מאז חלה ירידה גם בהיקף הסיקור התקשורתי.

עוד בוואלה! NEWS:
"קשה לכם בפקק? לנו יותר": מובילי מחאת הנכים מחריפים את המאבק
על סף פיצוץ: "הכלב הנובח" ו"איש הטילים" מצעידים את העולם למלחמה
גרמניה בוחרת: מרקל רוצה ניצחון כשהימין הקיצוני מרים ראשו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משך ההפגנות התקצר גם הוא. ההפגנה בפתח תקווה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי נפתלי, לשעבר עובד בית ראש הממשלה וממובילי המחאה, אין ממה להתרגש. "הרבה מהחבר'ה שמלווים אותנו שבוע אחר שבוע בהפגנות נמצאים בחופשה בחו"ל, גם החגים נכנסו לנו באמצע", אמר. "גם העובדה שהיועץ המשפטי מתכנן להגיש בחלק מהפרשות כתבי אישום בטח נותנת את אותותיה, אי אפשר להצביע על משהו ספציפי, נקודתי, אבל אני מאמין שזה יתחזק שוב. ברגע שארי הרו יתחיל לדבר, זה יתחזק שוב, השחיתות באופק, לא רק שזה לא יעלם - זה רק יתחזק. 45 שבועות לא הולכים, אני בטוח שזה יעלה, אני ממשיך להאמין כמו שהאמנתי כשהייתי המפגין היחיד שהפגין נגד התנהלות בבית ראש הממשלה".

נפתלי ציין עוד כי העובדה שבג"ץ טרם נתן את החלטתו הסופית לגבי חוקיות ההפגנות משפיעה אף היא על הנוכחות בכיכר. "העובדה שבג"ץ לא מחליט, ואנשים חושבים שמנדלבליט התחיל לעבוד ואולי בגלל זה חושבים שאין צורך להגיע להפגין מול הבית שלו, כי זה לא נעים. חלק אפילו חוששים לנאום בגלל אי הנעימות מהיועץ המשפטי. אוטוטו אנשים יבינו הכול", ניסה נפתלי להרגיע את אלו המפקפקים בעתיד המחאה. "אולי צריך להעביר את ההפגנה לרחוב בלפור, או לכיכר רבין. אנחנו ממתינים למוצא פיהם של שופטי בג"ץ", הוסיף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ממתין למוצא פיהם של שופטי בג"ץ. נפתלי בהפגנה בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לשותפו למחאה אלדד יניב יש ביקורת על האקטיביסטים בשנת 2017, לדבריו. "חייבים להחליף דיסקט, מה שקובע זה לא מספר המפגינים שמגיעים להפגנה חד-פעמית, קובעת מסירות הנפש של מאות אנשים שיוצאים מהפייסבוק שלהם והכורסה הנוחה ומתמידים, אם נתמיד גם המשטרה תמהר בהגשת כתבי אישום ואז אני מבטיח לך שיהיו שם אלפים רבים", אמר.

דווקא יניב, חבר מפלגת המחנה הציוני, נשאר מעודד. "אם לפני חצי שנה האגוז הקשה של המפגינים היה 50 מפגינים בלבד, היום אנחנו מדברים על 500 מפגינים שמגיעים שבת אחרי שבת לכיכר גורן וזועקים נגד השחיתות", הסביר. "כבן אדם שנמצא ברחובות מאז ההפגנה ההיא בשנת 2011, ההפגנה הזאת עושה משהו שלא היה בעבר בישראל – זאת הפגנה מתמידה, ממשיכה, וזה כוח חסר תקדים".

עוד אמר יניב כי בעבר היו מארגני הפגנות מתאכזבים מהדיווחים בעיתונות שהציגו מספרים שונים ממה שהיה ידוע להם על היקף המשתתפים וכי אל הכיכר בפתח תקווה, שהפכה לדבריו לסמל המחאה, מגיעים מאות לכל הפגנה. "זה קרב על התודעה ועל ההתמדה", הוסיף. "העובדה שמגיעים לכיכר כל-כך הרבה גם בחורף, גם אחרי מאסרים, מגיעים אנשים מבוגרים שנרתעים ממעצרים. אחת ההפגנות הכי מרגשות הייתה מול תחנת המשטרה של פתח תקווה, כשמני ואני נעצרנו, לא בגלל שאני ומני נעצרנו אלא בגלל שאנשים מבוגרים לא נרתעו והגיעו להפגין בידיעה שכמו שאנחנו נעצרנו גם הם יכולים להיעצר וזה הכוח של הדבר הזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינים בפתח תקווה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתח תקווה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully