וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן וטורקיה לכורדים בעיראק: "משאל העם יגרום לכאוס אזורי"

24.9.2017 / 21:15

טהראן עצרה את כל הטיסות אל נמלי התעופה בצפון עיראק, לבקשת הממשלה בבגדאד, ואנקרה תקפה חמושים כורדים באזור. רוחאני וארדואן שוחחו והזהירו מהשלכות ההצבעה מחר, אך מנהיג הכורדים בשלו: "לא נשוב לשותפות הכושלת עם בגדאד"

צילום: רויטרס

איראן וטורקיה הזהירו היום (ראשון) את הכורדים בעיראק מפני השלכות משאל העם שיתקיים מחר חרף התנגדות בגדאד, המדינות השכנות והקהילה הבינלאומית. ממשלת עיראק דרשה מהשלטונות הכורדיים להעביר לידיה את השליטה על נמלי התעופה ועל מעברי הגבול, אך מנהיג החבל הבהיר כי ההצבעה תתקיים כסדרה.

הממשל הכורדי דחה את הקריאות של האו"ם, של ארצות הברית ושל בריטניה לדחות את משאל העם מחשש שהוא יוביל לערעור היציבות האזורית ויפגע במאבק בדאעש. מנהיג החבל מסעוד ברזאני הצהיר היום כי "לעולם לא נשוב לשותפות הכושלת עם בגדאד". לדבריו, עיראק הפכה למדינה "תיאוקרטית ומפולגת" ולא לדמוקרטיה שהייתה אמורה להיות לאחר הפלתו של סדאם חוסיין ב-2003.

עוד באותו נושא:
עיראק מאיימת על הכורדים: "לא נאפשר הקמת מדינת ישראל שנייה"
ראש ממשלת עיראק: נשתמש בכוח נגד הכורדים אם משאל העם יגרום לכאוס
הכורדים בעיראק הודפים את האיומים: "נשלם כל מחיר עבור עצמאות"

צבא תורכיה על גבול תורכיה עיראק 24 בספטמבר 2017. רויטרס
צבא טורקיה באזור הגבול עם כורדיסטן בעיראק/רויטרס

ממשלתו של חיידר אל-עבאדי טוענת כי משאל העם אינו חוקתי, ובנאום שנשא בשידור חי בטלוויזיה הזהיר ראש הממשלה מפני העתיד לבוא. "זה עלול לגרום למחלוקות עדתיות, שיובילו לסכנות הרסניות שרק אלוהים יודע מהן", התריע.

ההצבעה, שאמורה להסתיים ברוב מוחץ לטובת תומכי העצמאות, היא לא מחייבת ומטרתה לתת לממשלה בארביל מנדט לדון עם בגדאד ועם המדינות השכנות על תהליך החלוקה. ברזאני אמר כי הכורדים ינסו לקיים שיחות עם הממשל בבגדאד כדי ליישם את התוצאה הצפויה, אפילו אם הן יימשכו שנתיים או יותר- זאת במטרה ליישב את המחלוקות הטריטוריאליות והכלכליות סביב רווחי הנפט.

ברקע שיתוף הפעולה המתהדק בין המדינות, שוחחו הערב נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם נשיא איראן חסן רוחאני. לפי לשכתו של ארדואן, משאל העם יגרום ל"כאוס אזורי". עוד נמסר כי "שני המנהיגים ציינו כי ההחלטה שלא לבטל את משאל העם תגרום לכאוס והם הדגישו את החשיבות שהם מייחסים לשמירה על השלמות הטריטוריאלית של עיראק".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מנהיג חבל כורדיסטן בעיראק, מסעוד ברזאני, בעצרת תמיכה במשאל העם, 14 בספטמבר. רויטרס
עומד בשלו. מנהיג הכורדים ברזאני/רויטרס

איראן וטורקיה חוששות כי ההצבעה של הכורדים תעודד את הגורמים הבדלניים בקרב הכורדים החיים בשטחיהן. "טורקיה לעולם לא תסבול שינויים בסטטוס-קוו או הקמת ישויות חדשות בגבולותיה הדרומיים", הזהיר ראש הממשלה בינאלי יילדרים. "הממשל הכורדי יהיה אחראי לכל ההתפתחויות האפשריות למשאל העם הזה".

אנקרה הודיעה כי מטוסי קרב טורקיים תקפו אתמול עמדות של המחתרת הכורדית (PKK) בצפון עיראק, אחרי שלטענתה זיהתה הכנות למתקפה על עמדות צבא בגבול.

התרגיל האיראני מתקיים במחוז אושנווייה שסמוך לגבול עם כורדיסטן העיראקית, ולפי הרשת האיראנית IRIB הוא יכולל ארטילריה, כלי רכב משוריינים ויחידות מוצנחות. התרגיל הוא חלק ממשחקי המלחמה השנתיים שמציינים את תחילה של מלחמת איראן ועיראק. עימותים בין ארגונים כורדים איראניים, המבוססים בעיראק, לבין כוחות הביטחון האיראניים, נפוצים באזור הגבול.

(עדכון ראשון: 16:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully