וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק מאיימת על הכורדים: "לא נאפשר הקמת מדינת ישראל שנייה"

18.9.2017 / 18:53

שבוע לפני משאל העם על עצמאות החבל, הורה בית המשפט העליון בהוראת ראש הממשלה על השעיית המהלך, אולם אין ביכולתו לאכוף זאת. סגן הנשיא ציין כי ישראל היחידה שתומכת בעצמאות החבל: "מסכן את הביטחון". טורקיה פתחה בתרגיל צבאי בסמוך לגבול

צילום: רויטרס, עריכה: אריאל תמרין

בית המשפט העליון בעיראק הורה היום (שני) על השעיית משאל העם שמתכננת הממשלה האזורית בכורדיסטן בשבוע הבא. זאת לבקשת ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי, המנסה למנוע את פרישת החבל מהמדינה. "בית המשפט הפדרלי העליון של עיראק אישר את בקשתו להכריז על כך שכל פרישה של חבל או מחוז מעיראק היא צעד בלתי-חוקתי", נמסר מלשכתו של ראש הממשלה.

בית המשפט אמון על יישוב מחלוקות בין הממשלה המרכזית בבגדאד לבין המחוזות השונים, כולל החבל האוטונומי הכורדי שבצפון המדינה, אך אין לו אמצעים ליישם את הוראותיו בחבל זה, הנשלט בידי כוחות ביטחון מקומיים, הפשמרגה.

משאל העם, שאמור להתקיים ביום שני הבא, זוכה להתנגדות גורפת מצד הקהילה הבינלאומית, בראש ובראשונה מצד שכנותיה של עיראק, וכן גם מצדה של ארצות הברית, המשתפת פעולה עם הכורדים נגד ארגון "המדינה האסלאמית". בעוד איראן וטורקיה חוששות מפני חיזוק הבדלנות בקרב הכורדים החיים בשטחן, בארצות הברית סבורים כי המהלך יפגע במלחמה בדאעש, שרשמה בחודשים האחרונים שורת הצלחות.

דגל ישראל מונף לצד דגל הכורדים בעצרת תמיכה בעצמאות כורדיסטן בבירה ארביל. 17 בספטמבר 2017. רויטרס
דגל ישראל לצד דגל כורדיסטן בהפגנת תמיכה בעצמאות בארביל, בירת החבל/רויטרס

עד כה, מנהיגי החבל, ובראשם הנשיא מסעוד ברזאני, סירבו לקריאות לדחות את משאל העם ולקיים דיאלוג עם ממשלת עיראק. בארביל, בירת החבל, דורשים ויתורים מצד בגדאד, אך זו איננה מוכנה לדון בכך כל עוד יתקיים המשאל. המדינה היחידה שעד כה הצהירה בגלוי על תמיכתה בעצמאות הכורדים בצפון עיראק היא ישראל - מה ששימש דלק למתנגדי המהלך באזור.

"לא נאפשר את הקמתה של מדינת ישראל שנייה בצפון עיראק", הזהיר סגן הנשיא וראש הממשלה לשעבר נורי אל-מלכי. אל-מלכי, שהיה מקורב מאוד לאיראן בזמן כהונתו ופרש מתפקידו בלחץ ארצות הברית בעקבות התבוסות שנחל צבא עיראק מול דאעש ביוני 2014, אמר את הדברים אתמול במהלך פגישתו עם שגריר ארצות הברית במדינה.לדברי אל-מלכי, שעשוי לנסות ולזכות בכהונה נוספת בבחירות הקרובות, "להצבעה יהיו השלכות מסוכנות על אחדותה וביטחונה של עיראק".

גם בטורקיה השכנה, ששמרה על יחסים קרובים עם הכורדים בעיראק עד לאחרונה, הזהירו מפני השלכות המהלך. ראש הממשלה בינאלי יילדרים הבהיר כי אנקרה תגיב לכל איום פנימי או חיצוני על ביטחונה, והיום פתח צבא טורקיה בתרגיל בסמוך לגבול עיראק, שיימשך עד ל-26 בספטמבר - יום לאחר משאל העם המתוכנן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully