וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעל בימת האו"ם: עיראק ביקשה סיוע בבניית כור גרעיני לצרכי שלום

24.9.2017 / 5:28

שר החוץ איברהים אל-ג'עפרי ביקש את תמיכת הקהילה הבינלאומית במטרה "לשחרר את המדינה מתרבות השנאה והרצח שהפיץ דאעש". בנאומו הוסיף כי מדינתו תתנגד למשאל העם על עצמאות כורדיסטן

שר החוץ של עיראק בעצרת הכללית באו"ם 24 בספטמבר 2017. רויטרס
ביקש את תמיכת הקהילה הבינלאומית לבניית כור גרעיני בעיראק. אל-ג'עפרי/רויטרס

שר החוץ של עיראק איברהים אל-ג'עפרי ביקש הלילה (ראשון) את תמיכת המדינות החברות באו"ם בבניית כור גרעיני בעיראק לצרכי שלום. בנאומו בעצרת הכללית התייחס אל-ג'עפרי למלחמה המתנהלת במדינה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) וביקש את תמיכת הקהילה הבינלאומית בשיקום האזורים שנכבשו מחדש מידיו על-מנת "לשחרר את החברה שלנו מתרבות השנאה והרצח שהופצה על ידי דאעש".

אל-ג'עפרי התייחס בנאומו לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני שנחתמה בשנת 1969 (NPT), לפיה כמה מדינות וביניהן עיראק, התחייבו שלא להקים כור גרעיני. בתמורה לכך, חמש המעצמות הגרעיניות - ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת וסין - יספקו להן טכנולוגיה גרעינית להקמת כורים גרעיניים למטרות שלום והפקת חשמל.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: איראן עובדת יחד עם צפון קוריאה; הסכם הגרעין לא שווה הרבה
עם מצע גזעני ואנטישמי, הימין הקיצוני בגרמניה מסתער על הפרלמנט
שבוע לפני משאל העם: ממשלת ספרד הפקיעה סמכויות מהמשטרה בקטלוניה

מנהיג חבל כורדיסטן ברזאני בנאום תמיכה בעצמאות בעיר ארביל, 22 בספטמבר 2017. רויטרס
"נשלם כל מחיר עבור עצמאות". ברזאני בעצרת, שלשום/רויטרס

לעיראק היו בעבר שלושה כורים גרעיניים דרומית לבגדאד. שאיפותיו של סדאם חוסיין להקים כור גרעיני חוסלו עם התקיפה הישראלית בשנת 1981. כעשרים שנה מאוחר יותר, ארצות הברית פלשה למדינה בשנת 2003, מחשש שפיתחה נשק להשמדה המונית.

אל-ג'עפרי: "נשמור על אחדותה של עיראק"

בנאומו התייחס שר החוץ למשאל העם על עצמאות כורדיסטן שצפוי להיערך מחר ואמר כי עיראק תתנגד להצבעה במטרה "לשמור על אחדותה". הכורדים בעיראק לא נסוגים ממשאל העם על אף האיומים מצד המדינות השכנות ולחץ הקהילה הבינלאומית החוששת מפני התפוררות המדינה והתלקחות של עימות אזורי רחב היקף.

מנהיג החבל מסעוד ברזאני סירב להפצרות מצד האו"ם, ארצות הברית ובריטניה לדחות את משאל העם, והבהיר כי הם מוכנים "לשלם כל מחיר עבור עצמאות". משלחת כורדית יצאה לשיחות בבגדאד, אולם גורם כורדי בכיר הבהיר כי משאל העם לא ידחה.

דגל ישראל לצד דגלי כורדיסטן בעצרת תמיכה במשאל העם בארביל, 22 בספטמבר 2017. רויטרס
דגל ישראל לצד דגלי כורדיסטן. משתתפים בעצרת בארביל/רויטרס

טורקיה השכנה קיימה בשבוע שעבר תרגיל צבאי לאורך הגבול מהחשש שמשאל העם יתדלק את המגמות הבדלניות בקרב הכורדים החיים בשטחה. ראש ממשלת טורקיה בינלאי יילדרים הזהיר בנאום טלוויזיוני כי ההצבעה מהווה סכנה לביטחונה הלאומי והבהיר כי אנקרה תעשה "כל מה שדרוש" כדי להגן על המדינה.

כורדים רבים רואים בהצבעה הלא מחייבת הזדמנות היסטורית לקבוע את עתידם. ברחבי המדינה מתנופפים בימים האחרונים דגלי החבל – פסים אדומים, לבנים וירוקים עם שמש מוזהבת במרכזם – על מכוניות ועל מבנים, לצד שלטים שמכריזים: "הזמן הגיע – אמרו 'כן' לכורדיסטן חופשית!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully