וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת מיי לברקזיט: תקופת מעבר בשוק המטבע המשותף למשך שנתיים

ראשת ממשלת בריטניה פנתה בנאום שנשאה באיטליה ישירות למנהיגי הגוש על מנת להתניע את השיחות עם בריסל. בין היתר, הציעה כי ללונדון תיוותר גישה מלאה לשוק המטבע המשותף לשנתיים. בכירים באיחוד נותרו מודאגים, אך שיבחו את רוח דבריה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הציעה תקופת מעבר של שנתיים, שבמהלכן תהיה ללונדון גישה מלאה לשוק המטבע המשותף של האיחוד האירופי, במטרה להתניע את שיחות הברקזיט עם בריסל ולהפיג את חששם של המשקיעים. עם זאת, הצעותיה בנושא תקופת המעבר, עמידה במחויבויות הכלכליות של בריטניה וההגנה על אזרחי האיחוד בממלכה לא עמדו בציפיות של האיחוד.

נציג האיחוד לשיחות, מישל ברנייר, שיבח את "הרוח הבונה" של הנאום, אבל קרא למיי לפרט יותר. גורם רשמי אחר אמר כי דבריה של ראשת ממשלת בריטניה "הותירו אותו עוד יותר מודאג".

בנאום שנשאה בכנסייה מהמאה ה-14 בפירנצה שבאיטליה, פנתה מיי ישירות למנהיגי האיחוד, כדי לפתור את המבוי הסתום שאליהן הגיעו השיחות, בין היתר בשל המחלוקת סביב הסכום שאותו תצטרך בריטניה לשלם במסגרת ההסדר.

עוד בנושא:
ממשלת בריטניה: תנועה חופשית מאירופה תסתיים בחודש מרץ 2019
אירופה נגד מיי: "התכנית להישארות אזרחי האיחוד בבריטניה מסוכנת"
המלכה הציגה את תכנית מיי: "נפעל להשגת הסכם הברקזיט הטוב ביותר"

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בנאום על הברקזיט בפירנצה, איטליה. 22 בספטמבר 2017. AP
הבטיחה להגן על זכויות אזרחי האיחוד בבריטניה. מיי בנאומה בפירנצה/AP

מיי הקדישה את רוב נאומה, שנמשך חצי שעה, לתיאור הדמיון בין בריטניה לאיחוד האירופי. לדבריה, אם השיחות המסובכות על פרישת הממלכה מהאיחוד בתום 40 שנה ייכשלו, המרוויחים היחידים יהיו אלו המתנגדים לדמוקרטיה, לליברליזם ולשוק חופשי. היא הבטיחה להגן על זכויותיהם של אזרחי האיחוד וכן כי בתי המשפט בבריטניה יתחשבו בהחלטות שהתקבלו על ידי בית הדין העליון של האיחוד.

דבריה בפני דיפלומטים ואנשי עסקים איטלקים לא הרגיעו את המשקיעים, והפאונד איבד מערכו במהלך נאומה. גם סוכנות דירוג האשראי מודי הורידה את הערכת האמינות של בריטניה, וטענה כי הברקזיט פוגע בצמיחתה של בריטניה לטווח הבינוני. בלונדון דחו את ההערכות ואמרו כי הן לא לקחו בחשבון את דבריה העדכניים ביותר של מיי.

עוד באותו נושא

ממשלת בריטניה: תנועה חופשית מאירופה תסתיים בחודש מרץ 2019

לכתבה המלאה
דיון בנושא הברקזיט במטה האיחוד האירופי בבריסל. 31 באוגוסט 2017. AP
דיון בנושא הברקזיט במטה האיחוד בבריסל, אוגוסט/AP

בריטניה מעוניינת להתקדם בשיחות ולקבוע בהן כיצד היחסים עם האיחוד יראו בהמשך – צעד שאותו ממשלתה של מיי רואה כחיוני על מנת להשיג הסכמה על הסכם הברקזיט. עם זאת, בבריסל מגלים עד כה עמדה נוקשה בנושא, ומסרבים לדון בהסדרי הסחר עם בריטניה עד שתיעשה "התקדמות מספקת" בדיונים על שלושת הנושאים המרכזיים – ההסדר הכלכלי ליציאת הממלכה המאוחדת מהאיחוד, נהלי הגבול עם חברת הגוש אירלנד והגנתה על זכויות אזרחי האיחוד שחיים כיום בבריטניה.

לדברי מיי, "אני לא רוצה שהפרטנרים שלנו יחששו מכך שיצטרכו לשלם יותר ולקבל פחות בעקבות ההחלטה שלנו לעזוב". היא אמרה בעבר כי לונדון תכבד את מחויבויותיה הכלכליות, אך לא הזכירה בנאומה האחרון חוב על סך 20 מיליארד אירו, שהוזכר בדיווחים בתקשורת בימים שקדמו לדבריה. היא הזכירה מעט מאוד את אירלנד, ואמרה כי אף אחד לא מעוניין לחזור למדיניות של "גבול נוקשה" עם צפון אירלנד, הנשלטת בידי הממלכה, שתצית מתח באי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully