וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקווה אחרונה לחיים: "החפרפרות" במקסיקו במאמצי חילוץ בהריסות

21.9.2017 / 23:35

צוותי החילוץ שנוסדו אחרי הרעש העוצמתי ב-1985 וסייעו באסונות בעולם הפכו למוקד גאווה לתושבי הבירה, המתמודדת עם האסון: "אנחנו מספקים אותו מענה כאן ומעבר לים". החפירות בהריסות בית הספר נמשכות, אך הרשויות הודיעו: "אין שם יותר ילדים"

צילום: רויטרס

בין צוותי ההצלה הרבים הפועלים בין הריסות המבנים שקרסו ברעידת האדמה בעוצמה 7.1 במקסיקו סיטי פועלים גם "החפרפרות" – צוות חילוץ שהתגבש בעקבות רעידת האדמה הגדולה הקודמת שפגעה בעיר, בשנת 1985. מאז פעל הצוות באתרי אסונות רבים בעולם, בהם בהאיטי, בנפאל ובפיליפינים – ואף באסון מגדלי התאומים בניו יורק. לאחרונה פעלו החפרפרות (Topos, בספרדית) גם בפלורידה בעקבות נזקי סופת ההוריקן "אירמה". עתה מתמודדים המחלצים עם טריטוריה מוכרת – בבירה המקסיקנית מוכת האסון, שגבה את חייהם של 273 בני אדם עד כה.

אחד מחברי הצוות אוסקר גווארה, רופא ממדינת קוורטרו במקסיקו, סיפר על חילוץ של שלושה בני אדם חיים מבין הריסות בניין שקרס, יחד עם גופותיהם של כמה נוספים. לדבריו, התחושה של חילוץ בחיים של ניצולים היא כל מה שהוא צריך כדי להמשיך ולפעול בין ההריסות המטות לנפול. "כמובן שישנו מרכיב של גאווה בסיוע שאנו מעניקים", הוסיף. "אבל אנחנו מתאמנים לספק את אותו מענה כאן במקסיקו כמו גם במדינות מעבר לים".

עוד בוואלה! NEWS:
רוחאני מדגיש: "הסכם הגרעין טוב - ולא ניתן לדון בו מחדש"
טראמפ מחריף את הסנקציות: חתם על צו נגד מסחר עם קוריאה הצפונית
יורשת "לוריאל" והאישה העשירה בעולם ליליאן בטנקור מתה בגיל 94

צוותי הצלה במקסיקו סיטי מרימים אגרופים כדי לסמן שקט במהלך חיפוש אחר ניצולים מרעידת האדמה, 21 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
מחלצים במקסיקו סיטי מסמנים באגרופם את הצורך בדממה במהלך חיפוש אחר ניצולים/רויטרס, רויטרס

אחד מסמליהם של צוותי החילוץ הפועלים ברחבי הבירה הוא הנפת אגרופים באוויר, על מנת לסמן לנוכחים במקום להיות בשקט – בזמן שנערכים חיפושים אחר קולותיהם של הלכודים תחת ההריסות. ברשתות החברתיות במדינה נפוצה התגית PuñosArriba# ("אגרופים למעלה") במטרה להפיץ בקרב התושבים את המחווה ואת משמעותה, על מנת להקל ולסייע במאמצי החיפושים אחר ניצולים. בזמן שמשתררת דממה בקרבת אתרי החילוץ מאזינים הצוותים באמצעות מיקרופונים על מנת לאתר קולות של מי שעלולים להימצא מתחת להריסות.

"החפרפרות" הוקמו בתחילה כקבוצה שנועדה לתת מענה מקומי בעקבות האסון שפקד את המדינה לפני 32 שנים, שבו נהרגו לפחות 5,000 בני אדם, וסיפקו סיוע באזורים שאליהם הממשלה לא הספיקה לשלוח כוחות. בהמשך הפכו חברי הצוות לארגון רשמי שאף זכה לפני כמה שנים להכרה מצד האו"ם וכיום הם אף משתתפים בתכניות חילוץ והצלה בינלאומיות.

עוד באותו נושא

קרובי הלכודים במקסיקו סיטי מתפללים: "אי אפשר לדמיין את הכאב"

לכתבה המלאה

"החפרפרות" מסמנים באגרופם במהלך חיפוש אחר ניצולים:

הריסות במקסיקו סיטי לאחר רעידת האדמה, 21 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
הריסות ברחובות מקסיקו סיטי, היום/רויטרס, רויטרס
צוותי הצלה במקסיקו סיטי מפנים הריסות מבנה שקרס ברעידת האדמה, 21 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
צוותי חילוץ במקסיקו סיטי מרימים הריסות בחיפוש אחר ניצולים/רויטרס, רויטרס

המחלצים הנועזים אף לקחו חלק בפעולות החיפוש אחר ניצולים בבית הספר "אנריקה רבסאמן" שקרס בדרום העיר, ובו אותרו גופותיהם של 25 בני אדם, בהם 19 תלמידים. הערב עדכנו כוחות החילוץ של הצי המקסיקני הפועלים בבירה כי בניגוד לדיווחים קודמים אין חשש שילדה לכודה מתחת להריסות המבנה וכי ככל הנראה ישנו אדם מבוגר הנותר בחיים ולכוד מתחתן.

תושבים רבים בעיר מכירים תודה ל"חפרפרות" ומביאים להם אוכל ושתייה במהלך המנוחה בין פעולות החילוץ. אחד מחברי הצוות, מיגל אנחל גומז, העריך כי מניין ההרוגים הנמוך בהשוואה לאסון שפקד את העיר לפני שלושה עשורים הוא תוצאה של אכיפת תקנות בנייה חדשות. מרבית הבניינים שקרסו ברעידה שלשום היו אכן מבנים ישנים. "הנזק ב-1985 היה חמור יותר כי היו בניינים ישנים רבים. הבניינים החדשים נבנו בטכנולוגיות חדשות", הוסיף.

ההרס שגרם רעש האדמה היכה גם בערים נוספות במקסיקו. בעיירה אצטלה שמדרום לבירה נהרגו 11 בני אדם בקריסת כנסייה. בין ההרוגים היו גם צעירה בת 27, בתה בת שמונה ובתה התינוקת בת שלושה חודשים. האסון פקד את העיירה בזמן שהשלוש ערכו במקום את טקס הטבילה של התינוקת הקטנה. אצטלה, עיר בת 1,200 תושבים שכלכלתה מבוססת על חקלאות, נמצאת במרחק של כ-30 קילומטרים בלבד ממוקד הרעש, במדינת מורלוס. תקרית הקריסה בכנסייה היא אחת מהקטלניות ביותר שאירעו בעקבות רעידת האדמה.

(עדכון ראשון: 22:56)

צוותי הצלה במקסיקו סיטי מרימים אגרופים כדי לסמן שקט במהלך חיפוש אחר ניצולים מרעידת האדמה, 21 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
צוותי חילוץ מחפשים אחר ניצולים במקסיקו סיטי/רויטרס, רויטרס
מכונית מכוסה הריסות בחוחוטלה דה חוארז לאחר רעידת האדמה במקסיקו, 21 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
מכונית שכוסתה בהריסות בעקבות רעידת האדמה במקסיקו סיטי/רויטרס, רויטרס
כוחות חילוץ ישראליים ומקסיקניים פועלים בין ההריסות במקסיקו סיטי לאחר רעידת האדמה, 21 בספטמבר 2017. רויטרס, רויטרס
צוותי חילוץ של משלחת צה"ל במקסיקו סיטי לצד צוותים מקסיקניים/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully