וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו הקצין הסובייטי שהציל את העולם ממלחמה גרעינית

סטניסלב פטרוב היה אחראי על מערכת התראה בבונקר סמוך למוסקבה, כשבוקר אחד ב-1983 היא הכריזה על מתקפת טילים מארה"ב. בתושייתו, הבין כי מדובר בתקלה ושכנע את הממונים עליו שלא להגיב. פטרוב, בן 77, מת במאי, אך משפחתו חשפה זאת רק עתה

הריאיון עם פטרוב ב-2010

סטניסלב פטרוב, הקצין הסובייטי שנחשב כמי שהציל את העולם ממלחמה גרעינית בזמן המלחמה הקרה, הלך לעולמו בגיל 77 - כך סיפר אתמול (ראשון) בנו. פטרוב מת כבר בחודש מאי, אך משפחתו הצניעה זאת עד אתמול, כשבמאי גרמני התקשר לפטרוב כדי לאחל לו יום הולדת שמח.

פטרוב היה הקצין האחראי על מערכת התראה שהוצבה בבונקר סמוך למוסקבה ב-26 בספטמבר 1983, אז זיהה לכאורה המכ"ם שיגור של טיל מארצות הברית. "כל הכפופים אליי היו מבולבלים, כך שהתחלתי לצעוק הוראות לעברם כדי להימנע מפאניקה", סיפר לרשת RT הרוסית בריאיון ב-2010. "ידעתי שלהחלטה שלי יהיו השלכות רבות".

האזעקה פעלה בעוצמה, והודעה על גבי המסך המרכזי בבונקר הצביעה על כך שעוד ארבעה טילים שוגרו לעבר ברית המועצות. לפטרוב נותרו 15 דקות בלבד כדי לקבוע אם מדובר באיום ממשי ולדווח על כך לממונים עליו כפי שנדרש לעשות.

לקריאה נוספת בנושא
הדמויות הכי נערצות ומוערכות על ידי הרוסים - סטלין ופוטין
כשישראל הפילה מיגים רוסיים והסובייטים שקלו לתקוף בגרעין

סטניסלב פטרוב, קציין סובייטי שנחשב למי שהציל את העולם ממלחמה גרעינית עם ארה"ב, 2015. AP
פטרוב, ב-2015/AP

"הכורסה שלי הרגישה כמו מחבת רותחת והרגליים שלי צלעו. הרגשתי שאני לא יכול לעמוד, עד כדי כך הייתי לחוץ", סיפר אז. הוא הצליח לשכנע את הממונים עליו כי אילו הייתה זו אכן תקיפה אמתית, היא הייתה כוללת מספר רב יותר של טילים על מנת להגביל את יכולות המכה השנייה של הסובייטים. בקרמלין השתכנעו כי מדובר בתקלה, ולא הורו על תקיפה.

בהמשך התברר כי הלוויינים הרוסיים זיהו בשוגג את קרני השמש שהשתקפו דרך העננים כטילים גרעיניים. הייתה זו תקופה מתוחה בין ברית המועצות לארצות הברית, כשרק חודש לפני כן הפיל הצבא האדום מטוס אזרחי קוריאני שטס בסמוך למרחב האווירי של המדינה.

התקרית נותרה מסווגת למשך 15 שנים נוספת, בטרם קצין רוסי חשף אותה בפומבי וזו פורסמה במגזין גרמני. ב-2013 הוא זכה ב"פרס דרזדן לשלום" ושנה לאחר מכן יצא סרט המגולל את סיפור חייו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

ננזף על ידי מפקדיו

"כל מה שקרה לא היה משנה עבורי, זה היה התפקיד שלי. בסך הכל עשיתי את התפקיד שלי, הייתי האדם הנכון במקום הנכון", סיפר בסרט התיעודי. עם זאת, היו מי שפקפקו בכך שפטרוב אכן היה זה שמנע את המלחמה, מאחר שהוא לא היה מוסמך להורות על תקיפת ארצות הברית.

למרות התשבוחות שלהן זכה מעמיתיו וממפקדיו בתחילה, פטרוב לא הוקר באופן רשמי על ידי הצבא, אלא להיפך. הוא ננזף על כך שלא מילא מסמכים שגרתיים בזמן התקרית, ככל הנראה בניסיון של הקצינים הבכירים להטיל את האחריות על הכשלים במערך ההתראה הקריטי. שנה לאחר האירוע, פרש פטרוב מהצבא האדום, בדרגה המקבילה לזו של סגן אלוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully