וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדמויות הכי נערצות ומוערכות על ידי הרוסים - סטלין ופוטין

רומן רייב

26.6.2017 / 11:22

בסקר מקיף התבקשו הנשאלים להשיב מי חמש הדמויות שאותן הם מעריכים יותר מכל, ושליט ברית המועצות, שאחראי למותם של מיליוני אנשים, והנשיא הנוכחי, סיימו בראש. עוד נכנסו לרשימה - לנין ופיוטר הגדול

ג'וזף סטאלין. AP
זכה לכינוי "שמש העמים". סטלין/AP

מנהיג ברית המועצות יוסיף סטלין הוא הדמות ההיסטורית הכי מרשימה ומשפיעה בכל הזמנים - כך קבעו משתתפי הסקר של מכון הסקרים Levada center ברוסיה. לפי הדיווח של אינטרפקס, סוציולוגים של המכון ביקשו מאזרחי רוסיה לבחור חמש דמויות שבעיניהם היו הכי מרשימות ומשפיעות בהיסטוריה של האומה.

סטלין סיים במקום הראשון עם 38% - ומיד אחריו נבחר נשיא רוסיה הנוכחי ולדימיר פוטין עם 34%, היחיד מבין חמשת הדמויות המובילות שעדיין בחיים. אחריו ברשימה – המשורר המפורסם אלכסנדר פושקין, ולדימיר לנין, מנהיג המהפכה הקומוניסטית ומייסד ברית המועצות, והצאר פיוטר הראשון, ששלט על רוסיה מסוף המאה ה-17 ועד לתחילת המאה ה-18, תקופה שבמהלכה התפשטה רוסיה מערבה והפכה למעצמה. גם בשנה שעברה זכה סטלין במקום הראשון, אך פוטין עלה שלושה מקומות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טיפס בדירוג. פוטין בסרטו של אוליבר סטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

יותר מ-60 שנה אחרי מותו, סטלין נותר הדמות המורכבת ביותר בהיסטוריה הרוסית. הוא אחראי למותם של מיליוני בני אדם, לדיכוי אכזרי ולפולחן אישיות שזיכה אותו בכינוי "שמש העמים". מנגד, יש מי שזוכרים לו את התיעוש המהיר שעברה רוסיה, שהייתה בתחילת המאה שעברה מדינה חקלאית ונחשלת, וכן את הפיכתה למעצמה עולמית ובראש ובראשונה - את הניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

עם זאת, גם חלק זה נתון למחלוקות ולוויכוחים. סטלין חתם עם אדולף היטלר על הסכם ריבנטרופ-מולוטוב לחלוקת פולין, לסיפוח המדינות הבלטיות ולאי-התקפה. סטלין כלל לא היה מוכן למלחמה ולא רצה להאמין לידיעות מודיעין שקיבל על כך שהנאצים מתכוננים לתקוף, ובסופו של דבר רוסיה איבדה יותר מ-25 מיליון איש במלחמת העולם השנייה, יותר מכל מדינה אחרת. גרמניה, למשל, איבדה "רק" שבעה מיליון איש. לכן, יש היסטוריונים ברוסיה שסבורים כי הניצחון לא הושג בזכות סטלין אלא למרות.

כך או כך, בשביל חלק גדול מאזרחי רוסיה, סטלין עדיין מסמל פטריוטיות, עוצמה בינלאומית וגאווה לאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully