וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי סעודיה וקטאר שוחחו על המשבר - אך זה רק החריף

9.9.2017 / 2:27

בשיחה ראשונה מאז החרם שהוטל על דוחא ביוני, יורש העצר מוחמד והאמיר א-ת'אני דנו בפתרון המשבר. ואולם, לאחר השיחה הודיעה סעודיה על השהיית הדיאלוג עקב "עיוות ההודעה על השיחה" מצד קטאר

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן שוחח הלילה (שבת) עם אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני לראשונה מאז פרוץ המשבר בין המדינות. בהודעת סוכנות הידיעות הסעודית נמסר כי אמיר קטאר הביע את רצונו לדון בדרישותיהן של ארבע המדינות הערביות שהחרימו את הנסיכות, אך כעבור כמה שעות פורסמה הודעה חדשה שלפיה לא יתקיים כל דו-שיח בין הצדיים אחרי שהתקשורת הקטארית "עיוותה את תוכן השיחה".

לפי הודעת סוכנות הידיעות הסעודית, בשיחה הראשונה הפומבית הראשונה בין הצדדים, שסימנה פריצת דרך אפשרית במשבר, הביע א-ת'אני נכונות לשבת לשולחן המשא ומתן "כדי להבטיח את האינטרסים של כל הצדדים". עוד נמסר כי "ההודעה על פרטי המשא ומתן תצא לאחר שתסכם ערב הסעודית את התנאים עם שאר המדינות המחרימות, וכי השיחה התקיימה לבקשת אמיר קטאר".

מאז יוני, ערב הסעודית ושורת מדינות ערביות ומוסלמיות אחרות - בראשן מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות הערביות - ניתקו את יחסיהן עם קטאר בטענה כי היא תומכת בטרור ומקיימת יחסים עם איראן.

עוד בנושא:
פשרה במשבר במפרץ: הגוש הסעודי ריכך את דרישותיו לקטאר
אמיר קטאר בנאום ראשון מאז החל המשבר: "החיים נמשכים חרף המצור"
ארה"ב תומכת בקטאר: "עמדותיה במשבר עם שכנותיה - הגיוניות"

אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני בנאום לאומה, 21 ביולי 2017. רויטרס
שיחה ראשונה בין המנהיגים מאז פרוץ המשבר. א-ת'אני/רויטרס

בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הקטארית, נטען כי השיחה התקיימה בתיווכו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ששוחח עם א-ת'אני מוקדם יותר. טראמפ תקף רבות את קטאר מאז פרוץ המשבר, שהחל זמן קצר לאחר ביקורו בערב הסעודית. עם זאת, גורמים אחרים בממשלו ובפנטגון נקטו עמדה מאוזנת יותר. ביום חמישי, אמר טראמפ, שאירח את שליט כווית המשמש מתווך בין המדינות במפרץ, כי הוא מוכן לסייע וסבור כי ניתן להגיע להבנות במהירות.

"אמיר קטאר ויורש העצר של ערב הסעודית הביעו את הצורך לפתור את המשבר דרך שולחן המשא ומתן כדי להבטיח את אחדות ויציבות מדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ", דווח בסוכנות הידיעות הקטארית. "אמיר תמים מברך על הצעת הנסיך מוחמד למנות שני שליחים מיוחדים שיפתרו את הסוגיות הבעייתיות בדרך שבה לא משפיעה על הריבונות של המדינות", נמסר.

בתוך זמן קצר מפרסום הדיווח בסוכנות הידיעות הקטארית, פרסמה זו הסעודית הודעה חדשה ותקיפה, שלפיה השיחות בין הצדדים יוקפאו. "העובדות עוותו בהודעה שפרסמה על תוכן השיחה בין המנהיגים", צוטט גורם עלום שם ממשרד החוץ בריאד, שהבהיר כי אלו יחודשו רק אם תפרסם דוחא הודעה חדשה.

לפני כחודשיים צמצמו המדינות המחרימות את רשימת הדרישות שהציבו לקטאר לצורך סיום המשבר. דיפלומטים מטעם ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומצרים אמרו באו"ם כי עתה על קטאר לעמוד בשש התחייבויות כלליות, בהשוואה ל-13 הדרישות המפורשות שהיא התבקשה למלא עד כה. התנאים החדשים דוחקים בדוחא להתחייב להילחם בטרור ובקיצוניות ולחדול מהסתה, אבל לא לסגור את רשת אל-ג'זירה, אחת הדרישות הבעייתיות ביותר שנכללה ברשימה הקודמת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שר ההגנה של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. AP
בן סלמאן בפגישתו עם נשיא ארצות הברית טראמפ/AP
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully