וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיזבאללה גילה את ההכנות - והטמין מטען": 20 שנה לאסון השייטת

5.9.2017 / 18:20

השר גלנט שב 20 שנה אחורה ללילה שבו דווח לו על אסון השייטת, אז נהרגו 11 מלוחמיה, בהם גם חברו סא"ל יוסי קורקין. "אני זוכר כל אחד", סיפר גלנט, שפיקד על השייטת עד כשנה לפני האסון, למהדורה המרכזית בוואלה! NEWS

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

20 שנה חלפו מאז אסון השייטת בלבנון. בקרב הקשה נהרגו 11 מלוחמי שייטת 13 ולוחם נוסף אחד מכוח החילוץ. שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, ששימש כמפקד השייטת עד שנה לפני האסון, שב לאותו הלילה שבו התרחש האירוע שנחשב לאחד הקשים בתולדותיה. "בשעה שלוש בלילה קיבלתי טלפון אדום מארז צוקרמן שהיה פקוד שלי וחברו של סגן-אלוף יוסי קורקין, שהיה סגן מפקד השייטת ופיקד על הכוח", סיפר גלנט בריאיון במהדורה המרכזית בוואלה! NEWS. "הוא דיווח על כך שיש היתקלות קשה וחללים וקורקין כנראה בין הנפגעים".

כוח השייטת מנה 16 לוחמים בפיקודו של קורקין. משימתו של הכוח הייתה להניח מארב מטענים נגד בכיר בארגון חיזבאללה בסמוך לעיירת החוף אנסרייה. הכוח חולק לאגף קדמי ואחורי. לאחר שהלוחמים הגיעו לאדמת לבנון, הופעל נגדו מטען צד שגרם להפרדה בין שני אגפי הכוח.

עוד בוואלה! NEWS:
"קללת" ראשי הסגל: כך הסתבכו אנשי האמון של נתניהו
פוטין מזהיר: ענישה חמורה של צפון קוריאה תוביל "לקטסטרופה עולמית"
הפיקדונות האבודים: האתר שיעזור לחיילים לקבל את כספי השחרור מצה"ל

שר הבינוי והשיכון האלוף (מיל') יואב גלנט בכנס הבינלאומי ללוחמת יבשה ולוגיסטיקה. מרים צחי, מערכת וואלה! NEWS
חזר לרגע בו דווח לראשונה על האסון. שר הבינוי והשיכון יואב גלנט/מערכת וואלה! NEWS, מרים צחי

"הגעתי לעתלית בסביבות 06:00 בבוקר, בדיוק כשהציוד של הלוחמים הגיע עם המסוקים", שחזר גלנט. "הציוד היה מרוטש. ראיתי שיש בו כדוריות של מטען שלא נישא על ידי כוחותינו. אלו היו קלימגורים שמשמשים את האויב. מיד הבנתי שיש מעורבות עוינת. ניסו לטשטש ולדחוק את העניין הזה, אך האירוע הזה התחיל ונגמר ממארב של חיזבאללה שהתמקם אחרי פעילות לא זהירה של אגף המודיעין. צה"ל הבהיר לפני מספר שנים שזה היה מארב של הארגון, שהצליח כנראה לגלות את ההכנות שלנו והעריך שבציר תנועה מסוים ינועו אנשים באחד הלילות. בציר הזה הונחו מארבים והפעילו מטען. הדבר נחקר בוועדות חקירה שונות".

פיצוץ המטען גרם לנתק בין הכוח הקדמי לכוח האחורי שנחשב לעיקרי ומנה 11 לוחמים. תוך זמן קצר התפתחו חילופי אש, שבמהלכם התפוצץ מטען נוסף. 11 לוחמים נהרגו, בהם גם סא"ל קורקין. ארבעה לוחמים נפצעו, אחד מהם מהכוח האחורי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
האנדרטה בחוף שבי ציון ללוחמי השייטת שנפלו באנצרייה. ויקפדיה, מערכת וואלה! NEWS
האנדרטה לזכר לוחמי השייטת בחוף שבי ציון/מערכת וואלה! NEWS, ויקפדיה

כוח חילוץ ראשוני החל בפינוי ההרוגים והפצועים. במהלך הפינוי חלף רכב ליד הכוח ופתח באש. במהלך הקרב שהתפתח נהרג הרופא שהתלווה לכוח, רב-סרן ד"ר מאהר דגש. הדרג הפיקודי של חיל האוויר, שניהל את האירוע מבסיס הקריה בתל אביב, לחץ לסיימו בהקדם. למרות זאת, כוח החילוץ המשיך בחיפושים על אדמת לבנון. הם הצליחו לאתר את גופתו של רב-סמל יוחנן הילברג, ואילו גופתו של רב-סמל איתמר איליה נותרה בשטח – והושבה לישראל כשנה לאחר מכן.

"הלקחים הופקו משום שלא היו אירועים כאלה מאז", טען גלנט. "אין ספק שבשנים הראשונות היה ניסיון לייחס את הפעולה זאת לכך שמטענים התפוצצו מעצמם בשל כשל טכני, אבל היה לחיזבאללה מידע מבעוד מועד. מצילומים ניתן להבין שמארב של מספר אנשי חיזבאללה הפעיל מטעני קלימגור שפגעו בכוח".

יוסי קורקין תלמיד בית הספר על שם בן גוריון בעמק חפר שנפל באסון השייטת בשנת 1997. שלומי גבאי
קורקין/שלומי גבאי

גלנט סיפר כי הכיר היטב את הלוחמי השייטת, שבמשך זמן רב התקשתה להתאושש מהאירוע הקשה. "הסמכתי את כל הלוחמים שהיו שם, נתתי להם כנפיים כשהייתי מפקד השייטת", סיפר. "אני זוכר את כולם היטב. הייתי זה שהעניק לקצינים את הדרגות. קורקין היה חבר קרוב שלי. הוא היה מטובי הלוחמים, איש משכמו ומעלה, חד, בהיר ונחרץ".

"שייטת 13 היא יחידה קטנה ואינטמית", הוסיף. "אני מכיר וזוכר היטב את כולם, כל אחד לפי דרכו המיוחדת. אני זוכר את פניהם, את ההליכה שלהם. אני זוכר את כולם כאילו זה היה אתמול. כולם היו בניי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully