וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקה את מקור האנרגיה של השמש: פצצת המימן שיכולה להגיע לארה"ב

טל ענבר

3.9.2017 / 21:45

קוריאה הצפונית הודיעה על ניסוי מוצלח בפצצת מימן, שהצליחה למזער ולהרכיב על טיל בליסטי. הפצצה המבוססת על עקרון של חימום מימן והפיכתו להליום עלולה לשנות את משוואת הכוח של פיונגיאנג. כך זה עובד

צילום: CNN , רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

ניסוי פצצת המימן של קוריאה הצפונית | כל העדכונים:

- פיונגיאנג הודיעה על "הצלחה מוחלטת" בניסוי שביצעה בפצצת מימן
- מפקדי צבאות קוריאה הדרומית וארה"ב הסכימו לנקוט בתגובה צבאית
- נשיא קוריאה הדרומית קרא להרחבת הסנקציות נגד הצפון ולבידודה של פיונגיאנג
- רוסיה, יפן וצרפת גינו את הניסוי
- סין גינתה את הניסוי אך קראה לחזרה לשולחן המשא ומתן

קוריאה הצפונית ביצעה הבוקר (ראשון) ניסוי גרעיני תת-קרקעי בפצצת מימן, והציגה תמונות שבהן נראה השליט קים ג'ונג און בוחן פצצת מימן המותאמת לראש הקרבי של הטיל הבליסטי הבין יבשתי שלה, הוואסונג 14. מדובר באותו טיל שבחודש יולי ערכה פיונגיאנג שני ניסויים בשיגורו כדי לבחון את יכולתו להגיע אל חופה המערבי של ארצות הברית.

כדי להבין מהי פצצת מימן ומדוע מדובר בקפיצת מדרגה ביכולותיה של קוריאה הצפונית, יש להבין תחילה את עיקרון הפעולה של פצצת גרעין "רגילה", המבוססת על ביקוע. בפצצה מסוג זה משתמשים בחומר רדיואקטיבי מסוג פלוטוניום או אורניום מועשר במיוחד. באמצעות חומרי נפץ דוחסים את החומר ומגיעים לערך קריטי שבו החומר לא יכול להשתמר והתוצאה היא תגובת שרשרת בלתי מבוקרת – ולמעשה פיצוץ עז המלווה בטמפרטורה של מיליוני מעלות. פצצות מעין אלה הוטלו על הירושימה ועל נגסאקי באוגוסט 1945.

עוד באותו נושא:
טראמפ על ניסוי הגרעין: "צפון קוריאה - משטר סורר ומסוכן לארה"ב"
בצל המתיחות: ארה"ב אישרה את הגדלת יכולת הטילים של דרום קוריאה
חרף הסנקציות והאיומים: קוריאה הצפונית ערכה ניסוי גרעיני שישי

קוריאה הצפונית פרסמה את תיעוד שיגורו של הטיל הבליסטי לעבר יפן. רויטרס
תיעוד הטיל הבליסטי שקוריאה הצפונית שגרה לעבר יפן בשבוע שעבר/רויטרס

פצצת מימן פועלת על בסיס עיקרון שונה: מסה של מימן מחוממת לטמפרטורה גבוהה של מיליוני מעלות, ומתחיל תהליך היתוך – כלומר, חלק מהמימן הופך ליסוד הבא בתור בטבלה המחזורית, הליום, תוך שחרור כמויות עצומות של אנרגיה. תהליך זה מתרחש בתוך השמש ובכוכבים אחרים – ובידי אדם הוא יכול להיווצר באמצעות פצצה. המנגנון היחיד שיכול לחמם את המימן בפצצת מימן לרמה הנדרשת, הוא ביקוע גרעיני, ולכן ה"נפץ" של פצצת מימן הוא בעצם פצצה גרעינית קטנה.

המדינה הראשונה שפיתחה פצצת מימן הייתה ארצות הברית, שם היו מעורבים המדענים אדוארד טלר וסטניסלב אולם, והתכנון שלהם נקרא על שמם עד היום. בברית המועצות פותח במסלול מקביל התקן דומה, על ידי הפיזיקאי אנדריי סחארוב. התכנון ההנדסי של הפיתוח הסובייטי אמנם שונה, אך העיקרון המדעי שלו זהה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קים ג'ונג און בוחן את ייצור הפצצות בארצו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדינות גרעיניות נוספות – דוגמת בריטניה, סין, וככל הנראה הודו ופקיסטן – הלכו בנתיב של פצצות מימן. זאת, מכיוון שעוצמת הפיצוץ של פצצות מסוג זה גדולה מאות ואלפי מונים מהפיצוצים הנגרמים על ידי פצצות ביקוע.

הפיתוח של פצצת מימן על ידי קוריאה הצפונית הוא רק מרכיב אחד במשוואת הכוח שלה – המרכיב השני הוא ייצור פצצה קטנה וקלה מספיק על מנת להרכיבה על טיל בליסטי. גם את המשוכה הטכנית הזו צלח משטרו של קים ג'ונג און – ומה שראינו הבוקר מעיד כי כבר היום יש ביכולתה של פיונגיאנג לשגר טיל בליסטי ארוך טווח, שיכול להגיע אל ארצות הברית, ועליו פצצת מימן.

עוצמתם של פיצוצים גרעיניים נמדדת ביחידות מידה מיוחדות – קילוטון ומגהטון. קילוטון אחד שווה ערך לאלף טון חומר נפץ מסוג TNT; בעוד שמגהטון יחיד שווה בעוצמתו למיליון טון של חומר נפץ. לשם השוואה, הפצצה הגרעינית הראשונה שהוטלה באופן מבצעי והחריבה את העיר הירושימה, הייתה בעצמה של כ-20 קילוטון "בלבד". ברית המועצות הטילה ממטוס פצצה שכונת "פצצת הצאר" בעלת עוצמה של 50 מגטון. פצצות מימן יכולות להחריב ערים גדולות לחלוטין, והן מהוות את המרכיב המשמעותי ביותר בכוח ההרתעה הגרעיני של מדינות המצוידות בנשק הרסני ואימתני זה.


הכותב הוא ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי, אוויר וחלל.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און צופה בתרגיל צבאי, 25 באוגוסט 2017. רויטרס
הפצצות שמהוות מרכיב משמעותי בכוח ההגנה. קים ג'ונג לצד אנשי צבאו בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully