וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: שוקלים לנתק קשרי סחר עם מדינות שעושות עסקים עם צפון קוריאה

נשיא ארה"ב ממשיך באיומים אחרי ניסוי הגרעין של צפון קוריאה, ומניח על השולחן אפשרות לסנקציות כלכליות. טראמפ צפוי להיוועד עם יועציו לביטחון לאומי בעקבות המתיחות וכשנשאל על תקיפה אפשרית ענה: "נראה". שר ההגנה האמריקני: "אנחנו לא מחפשים להשמיד את צפון קוריאה"

צילום: CNN , רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

ניסוי פצצת המימן של קוריאה הצפונית | כל העדכונים:

- פיונגיאנג הודיעה על "הצלחה מוחלטת" בניסוי שביצעה בפצצת מימן
- נשיא קוריאה הדרומית קרא להרחבת הסנקציות נגד הצפון ולבידודה של פיונגיאנג
- רוסיה, יפן וצרפת גינו את הניסוי
- סין גינתה את הניסוי אך קראה לחזרה לשולחן המשא ומתן
- טראמפ במענה לשאלה האם ארצות הברית תתקוף בקוריאה הצפונית: "נראה"
- נשיא ארצות הברית: "נשקול לנתק קשרי מסחר עם מדינות שעושות עסקים עם קוריאה הצפונית"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (ראשון) כי ארצות שוקלת לעצור את קשרי המסחר עם מדינות המבצעות עסקים עם קוריאה הצפונית. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב נשיא ארצות הברית כי הצעד נשקל לצד אפשרויות נוספות, זאת על רקע הניסוי הגרעיני שערכה קוריאה הצפונית הלילה.

מוקדם יותר אמר טראמפ כי מעשיה של קוריאה הצפונית הם "עוינים ומסוכנים", וכי הם מצביעים על חוסר האונים של סין בריסונה. "קוריאה הצפונית ערכה ניסוי גרעיני גדול. מילותיהם ומעשיהם ממשיכים להיות עוינים ומסוכנים מאוד לארצות הברית", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "קוריאה הצפונית היא משטר סורר שהפך לאיום גדול וזו מבוכה גדולה עבור סין, שלא מצליחה לסייע אלא רק במעט".

לדבריו, "קוריאה הדרומית מגלה, שכפי שאמרתי, דרך הפיוס לא תעבוד עם קוריאה הצפונית - הם מבינים רק דבר אחד!". בהמשך היום נשאל טראמפ אם ארצות הברית תתקוף בקוריאה הצפונית לאור ההתפתחויות, אך הנשיא הסתפק בתשובה הקצרה - "נראה".


לקריאה נוספת:
בזמן המתיחות באזור: "טראמפ מתכנן לפרוש מהסכם סחר עם דרום קוריאה"
ארה"ב אישרה את הגדלת יכולת הטילים של דרום קוריאה
על רקע המתיחות: ארה"ב ודרום קוריאה ביצעו תרגיל אווירי משותף

מון ג'יאה-אין נשיא דרום קוריאה משתתף בכינוס של מועצת הביטחון הלאומי בסיאול 3.9.17. רויטרס
קרא להגיב באופן החמור ביותר. מון ג'ה-אין, היום/רויטרס

טראמפ צפוי להיפגש עם ראש הסגל ג'ון קלי, שר ההגנה ג'יימס מאטיס ובכירי נוספים בצבא ארצות הברית בנוגע להתפתחויות בחצי האי הקוריאני. מוקדם יותר היום שוחח ראש המטות המשולבים של הצבא האמריקני הגנרל ג'וזף דנפורד עם עמיתו מסיאול ג'יונג קיונג-דו והסכים עמו כי יש לנקוט בתגובה צבאית לניסוי הגרעין שערכה קוריאה הצפונית.

בסוכנות הידיעות "יונהאפ" דווח כי השניים סיכמו "לבחון את כל האופציות הצבאיות" נגד פיונגיאנג וכי ג'יונג הדגיש את הצורך ב"תגובה אפקטיבית שתמחיש את עוצמתן של שתי המדינות". על פי הדיווח ג'יונג שוחח בנושא גם עם מפקד כוחות צבא ארצות הברית בחצי האי הקוריאני גנרל וינסנט ברוקס.

שר ההגנה מאטיס הבהיר הערב כי "אנחנו לא מחפשים להשמיד את צפון קוריאה, אבל יש לנו הרבה אופציות צבאיות". מאטיס הבהיר כי "כל איום כלפי ארצות הברית, השטחים שבשליטתה או בנות בריתה ייתקל בתגובה צבאית מסיבית".

נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין קרא למועצת הביטחון של האו"ם להטיל סנקציות נוספות על פיונגיאנג בעקבות ניסוי פצצת המימן שערכה הבוקר. מון קרא לקהילה הבינלאומית לפעול לבידוד קוריאה הצפונית, שהניסוי שערכה הוא ניסוי הגרעין השישי ב-11 השנים האחרונות והחזק ביותר עד כה ואף גרם לרעידת אדמה בעוצמה 6.3 שהורגשה במדינה. לדברי מון יש להגיב לניסוי "בצעדים החמורים ביותר שניתן" ולהביא ל"בידוד מוחלט" של הצפון.

דונאלד טראמפ בפגישה עם אבו מאזן. רויטרס
"קוריאה הצפונית היא משטר סורר", הנשיא טראמפ/רויטרס

ראש המועצה לביטחון לאומי בסיאול שוחח בעקבות הניסוי עם מקבילו האמריקני הרברט מקמאסטר במשך כשעה. ממשלו של מון פנה לוושינגטון בבקשה שתציב מערכות נשק אסטרטגיות בחצי האי הקוריאני כמענה לניסויים האחרונים שערכה פיונגיאנג – בהם שיגור טיל בליסטי לטווח בינוני בשבוע שעבר, שחלף מעל יפן ונחת באוקיינוס השקט.

בשבוע שעבר ערכו צבאות ארצות הברית וקוריאה הדרומית תרגיל אווירי משותף שכלל תרגול הפצצות. בתרגיל השתתפו מפציצים מדגם B1-B ומטוסי חמקן F-35 אמריקניים לצד ארבעה מטוסי F-15 קוריאניים והוא כלל הדמיית תקיפות נגד "מתקני ליבה" בשטחה של קוריאה הצפונית.

אדם צופה בתוכנית חדשות בטלוויזיה על מסך ציבורי המציג תמונה של מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג אוון, בעת דיווח על ניסוי גרעיני של קוריאה הצפונית 3.9.17. AP
דיווח בטלוויזיה בקוריאה הצפונית על הניסוי, היום/AP

אתמול הודיעה קוריאה הדרומית כי חתמה על עסקת נשק עם ארצות הברית בשווי מיליארדי דולרים. על פי ההודעה העסקה נחתמה בהמשך לסיכום בין מנהיגי שתי המדינות שנועד להרחיב את יכולותיה הבליסטיות של סיאול ו"לאפשר לה להגן על עצמה נוכח האיומים מצפון". הודעת הבית הלבן אישרה את קיום העסקה אך לא ציינה דבר על אודות שינוי בהסכם שיתוף הפעולה בין המדינות הנוגע למערך הטילים של קוריאה הדרומית. ברקע הדברים פורסם אמש ב"וושינגטון פוסט" כי טראמפ שוקל לפרוש מהסכם הסחר החופשי בין וושינגטון לסיאול וכי הכרזה על כך עשויה לצאת מהבית הלבן במהלך השבוע הקרוב.

סין גינתה הניסוי אך קראה לדיאלוג בין הצפון והדרום

בעקבות ניסוי הפצצה הבוקר פרסמו מנהיגים במדינות השכנות לקוריאה הצפונית גינויים לפעולותיה של פיונגיאנג. ראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר כי ניסוי גרעיני נוסף יהיה "לחלוטין בלתי מקובל" ויו"ר הקבינט הביטחוני בארצו יושיהידה סוגה הוסיף כי תיבחן הטלת סנקציות על מסחר בדלק ומוצריו עם פיונגיאנג. בהודעת משרד ההגנה בטוקיו נמסר כי וושינגטון חזרה בפניה על מחויבותה להרתעה הגרעינית בחצי האי הקוריאני ובמזרח אסיה.

אחר הצהריים שוחח טראמפ עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, והשניים הסכימו כי הקהילה הבינלאומית חייבת להחריף את תגובתה כלפי צפון קוריאה, כך דווח בסוכנות הידיעות קיודו. שני המנהיגים, בשיחת הטלפון השנייה שלהם היום, והרביעית מאז שיגור הטיל של צפון קוריאה ביום שלישי, הסכימו כי הקהילה הבינלאומית חייבת להפעיל לחץ חזק יותר מאשר עד כה.

משרד החוץ של סין גינה בחריפות את הניסוי ומסר כי על קוריאה הצפונית לחדול מ"פעולות שגויות". אולם, בהודעת המשרד נקראו סיאול ופיונגיאנג לשוב לשולחן המשא ומתן. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מסרה כי הניסוי הוא "מצער מאוד". רוסיה גינתה אף היא את הניסוי וכינתה אותו "איום חמור לשלום ולביטחון באזור".

נשיא צרפת עמנואל מקרון קרא לקהילה הבינלאומית להגיב בחריפות לניסוי, שאותו כינה "פרובוקציה נוספת". הוא הוסיף כי יש להחזיר את קוריאה הצפונית לשולחן המשא ומתן ולהשלים את פירוקה מנשק גרעיני.

בהודעה רשמית שמסרה קוריאה הצפונית הבוקר נמסר כי ערכה ניסוי בפצצת מימן וכי נרשמה "הצלחה מוחלטת". על פי ההודעה פיונגיאנג מחזיקה עתה ביכולת להרכיב פצצת מימן על ראש קרב של טיל בליסטי בין-יבשתי. התקדמות העלולה לאיים ישירות על שטחה של ארצות הברית והוגדרה במדינה המבודדת "צעד חשוב" להשלמת תכנית הגרעין שלה. וושינגטון טרם מסרה פרטים על אודות הניסוי או אם אכן היה מוצלח. על פי השירות הגיאולוגי של ארצות הברית בעקבות הניסוי אירעו שתי רעידות אדמה במרחק 55 קילומטרים מצפון-מערב לעיר קימצ'אקגרר. סין הודיעה כי הרעש המשני, בעוצמה 4.3, היה תוצאה של "התמוטטות" באזור הניסוי.

(עדכון ראשון: 11:45)

ND חרף הסנקציות הבינ"ל ואיומי נשיא ארה"ב- קוריאה הצפונית ערכה הלילה ניסוי גרעיני. מערכת וואלה! NEWS
הניסוי הוגדר "צעד חשוב" בתכנית הגרעין. קים ג'ונג-און בוחן פצצת מימן במפעל צבאי, הלילה/מערכת וואלה! NEWS
אדם החולף ברחוב בטוקיו מסתכל על מסך המדווח על הניסוי הגרעיני השישי של קוריאה הצפונית, 3 בספטמבר 2017. אי-פי, AP
אדם צופה בדיווח על רעידת האדמה בקוריאה הדרומית ברחוב בטוקיו, היום/AP, אי-פי
ארה"ב ודרום קוריאה בתרגיל צבאי משותף 31.8.17. רויטרס
נגמ"ש חוצה נהר בקוריאה הדרומית בתרגיל הצבאי המשותף עם ארה"ב, בשבוע שעבר/רויטרס
ארה"ב ודרום קוריאה בתרגיל צבאי משותף 31.8.17. רויטרס
המטס המשותף של צבאות ארה"ב וקוריאה הדרומית, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully