וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תעלומת הכוכב הנעלם המסתורי נפתרה סופית?

28.8.2017 / 0:04

אחרי לא מעט השערות, ביניהן גם מעורבות של חוצנים, נראה שנמצא הפתרון לתעלומת הכוכב של טאבי שבהירותו משתנה ללא הפסקה ופוחתת משנה לשנה

The Cosmos News

בואו נרענן את זכרונכם על הכוכב הדועך של טאבי - או בשמו הרשמי KIC 8462852. מאז פורסמו תמונותיו של הכוכב המרוחק 1,481 שנות אור מאיתנו, באוקטובר 2015, עלו אינספור ספלוקציות אודות "התנהגותו" הביזארית. אסטרונומים שמו לב לשינויים זמניים חדים במידת ההארה של הכוכב ולירידה כוללת בבהירותו. כשלא הצליחו לשייך בין תופעות אסטרונומיות מוכרות לדעיכתו של הכוכב, פנה האסטרונום ג'ייסון רייט מאוניברסיטת פנסילבניה לאזורים אפלים יותר והציע השערה שמדובר במעשי ידייהם של חייזרים. האסטרונום בן מונטט ממכון קרנגי הגיע למסקנה דומה, "בילינו הרבה זמן בניסיון לשכנע את עצמנו שזה לא אמיתי. פשוט לא הצלחנו". על פי התיאוריה השכיחה ביותר, חוצנים בנו סביב הכוכב הדועך סוג של "כדור דייסון" - מבנה על חלול שמטרתו לקלוט את האור מהכוכב ולנצלו לשימוש כאנרגיה. העמעומים שנראים בכוכב הופיעו בעת "התדלוק".

הכוכב של טאבי. נאס"א, אתר רשמי
הכוכב של טאבי, זוכרים אותו?/אתר רשמי, נאס"א

עוד בנושא:

עוד באותו נושא

תעלומת הכוכב המוזר ביקום קרובה לפתרון? ב-2021 נדע סופית

לכתבה המלאה

כמובן שעלו גם תיאוריות יותר הגיוניות אך גם הן דעכו בדיוק כמו אורו של הכוכב. אחת מהן טענה שמדובר במצבור של כוכבי שביט, אולם החוקר בראדלי שייפר מצא שזה לא אפשרי כי מתצפיות שנאספו נראה שאורו של הכוכב נמוג לאטו לפחות כבר מאה שנה - התנהגות שלא ניתן לייחס לתופעה הנגרמת ממצבור של כוכבי שביט.

כעת פורסמה התיאוריה המנצחת, זו שככל הנראה מביאה לפתרון הסוגיה המטרידה הזאת- והיא שמדובר בכוכב לכת עם טבעות (בדומה לשבתאי) שסובב סביב טאבי, חוסם את אורו ומוביל להפחתה זמנית בבהירותו. מריו סוקרקיה ועמיתיו מאוניברסיטת אנטיוקייה שבקולומביה, מאמינים שכוכב לכת שכזה יכול להביא לעמעום לא סדיר באור הכוכב, מאחר שתחילה הטבעות חוסמות חלק מהאור ואחר כך זה כוכב הלכת עצמו שחולף דרך טאבי וחוסם אפילו יותר מאורו של הכוכב. כשכוכב הלכת חולף, הטבעות שוב חוסמות חלק מהאור וכך חוזר חלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפשר לפסול את התיאוריה הזאת חוצנים שואבים אנרגיה זה לא/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדי לבחון את התיאוריה, סוקרקיה ועמיתיו ביצעו סימולציה של עקומת אור שמגיעה מכוכב לכת בעל טבעת שסובב סביב כוכב בכעשירית המרחק שכדור הארץ מקיף את השמש. הם מצאו לא רק שינויים לא סדירים במידת ההארה, אלא גם שהכוכב יכול למעשה לגרור אליו את הטבעות ולהביא להתנדנדותם. הדבר היחיד שעדיין נותר בגדר תעלומה הוא דהייתו המתמשכת של הכוכב, כשב-4 השנים האחרונות בהירותו צנחה ב-4 אחוזים.

מרבית החוקרים מסכימים שכוכב לכת גדול מקיף את הכוכב ומביא לעמעומו, אך אינם מבטלים לחלוטין את ההשערה שהכוכב זוהר בעוצמה כתוצאה מהתנגשותו בכוכב לכת אחר לפני אלפי שנים - ולמעשה חוזר עם הזמן לבהירותו המקורית, או השערה אחרת שגורסת שתהליך שקורה בתוך הכוכב מביא להפחתה בבהירותו הכוללת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully