וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת הכוכב המוזר ביקום קרובה לפתרון? ב-2021 נדע סופית

6.6.2017 / 11:21

הכוכב הדועך של טאבי שבהירותו פוחתת משנה לשנה העלה אינספור ספקולציות בדבר עמעומיו הפתאומיים - שדווקא זו שרובם האמינו לה טענה שמדובר בהתערבות חייזרית. אסטרונומים מציעים הסבר הגיוני יותר ומוכנים לספק הוכחות בעוד 4 שנים

The Cosmos News

רבות דובר על הכוכב הדועך של טאבי – או בשמו הרשמי KIC 8462852. הספקולציות אודותיו החלו באוקטובר 2015, כשתמונות מהכוכב המרוחק 1,481 שנות אור מכדור הארץ פורסמו ברשת והראו דפוס "התנהגות" מוזר ובלתי מוסבר: שינוי זמני חד במידת ההארה שלו וירידה כוללת בבהירותו. כשלא הצליחו לשייך בין תופעות אסטרונומיות מוכרות להתנהגותו המוזרה של הכוכב, פנה האסטרונום ג'ייסון רייט מאוניברסיטת פנסילבניה לאזורים אפלים יותר והציע השערה שמדובר במעשי ידייהם של חייזרים. לדבריו, חוצנים בנו סביב הכוכב הדועך סוג של "כדור דייסון" - מבנה על חלול שמטרתו לקלוט את האור מהכוכב ולנצלו לשימוש כאנרגיה. לטענתו, העמעומים בכוכב הופיעו בעת "התדלוק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חייזרים שואבים אנרגיה מהכוכב? לא מדויק/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד ב"אסור לפספס":

עוד באותו נושא

חייזרים שואבים אנרגיה? הכוכב המסתורי ביקום נהיה יותר מוזר

לכתבה המלאה

חוקרים אחרים יצאו נגד התיאוריה החייזרית וטענו שאם אכן היה זה כדור דייסון, למומחים היה קל יותר להבחין בו באמצעות טלסקופ אינפרא אדום - ולהביא לכך הוכחות. מוקדם יותר החודש דווח על עמעום נוסף בטאבי, כשהפעם אסטרונומים יכלו לחזות במאורע בזמן אמת ולנסות שוב - בעזרת הממצאים החדשים - למצוא פתרונות ראויים יותר מאשר שאיבת אנרגיה חוצנית. החדשות המאכזבות הן שעדיין לא נמצא פתרון לדעיכה העקבית באורו של הכוכב, אולם החדשות האופטימיות יותר מבשרות שיש לא מעט תיאוריות הגיוניות יותר לעמעומיו החוזרים.

חוקרים טוענים שהעמעומים הם למעשה תוצר של ליקוי מאורות. לדבריהם, ב-2015 היה זה כוכב לכת ענקי עם טבעות (בדומה לשבתאי), גדול פי חמש מגודלו של צדק, שחלף מול טאבי, חסם את אורו והוביל להפחתה זמנית בבהירותו ב-15 אחוזים. החוקרים צופים להוכיח את מסקנותיהם בעזרת עמעום נוסף שצפוי לקרות בתחילת שנת 2021 ע"י נחיל כוכבי לכת שעל פי התחזיות יעבור מול הכוכב של טאבי - ומעבר נוסף שיגרום לאפקט דומה במחצית הראשונה של 2023.

הכוכב של טאבי. נאס"א, אתר רשמי
הכוכב של טאבי מצליח לעורר המון סקרנות/אתר רשמי, נאס"א

אולם, עמעום באורם של כוכבים בשל מעבר של גוף בין הכוכב לצופה הינו דבר שבשגרה ואינו מספק הסבר לדפוס הבלתי יציב של הכוכב או לדהייתו המתמשכת. רק ב-4 השנים האחרונות נרשמו נפילות פתאומיות של עד 20 אחוזים בבהירות הכוכב, כשבהירותו הכוללת ירדה בסה"כ ב-4 אחוזים. לשם השוואה כוכב לכת בגודל של צדק יכול להפחית את הבהירות רק באחוז אחד. מרבית החוקרים מסכימים שאובייקט גדול מקיף את הכוכב ומביא לעמעומו, אך אינם מבטלים לחלוטין את ההשערה שהכוכב זוהר בעוצמה כתוצאה מהתנגשותו בכוכב לכת אחר לפני אלפי שנים - ולמעשה חוזר עם הזמן לבהירותו המקורית, או השערה אחרת שגורסת שתהליך שקורה בתוך הכוכב מביא לעמעומים האלה.

אלו התיאוריות שעלו עד היום על הכוכב של טאבי:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully