וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעבודה הוחלט: גבאי ירכך את השינויים המתוכננים בחוקת המפלגה

24.8.2017 / 19:30

מזכירת הלשכה של מפלגת העבודה אישרה נוסח מרוכך לשינויים שמוביל היו"ר אבי גבאי, המעוניין להחליט על מינויים בסיעה ועל שריונים. אישורם הסופי של השינויים, שנועדו לחזק את מעמד היו"ר, צפוי בספטמבר - אך רבים במפלגה צפויים להתנגד

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי ירכך את השינויים שהוא מתכנן בחוקת המפלגה – כך הוחלט היום (חמישי) בישיבת מזכירות הלשכה של המפלגה, שאישרה נוסח מרוכך ומתוקן לשינויים שגבאי מוביל. בניגוד לכוונתו של גבאי לבטל את השריון למזכ"ל המפלגה ברשימת המפלגה בכנסת, הוחלט בסופו של דבר לשמור על השריון אך להזיזו מהמקום השביעי למקום ה-11. כמו כן, לפי החלטת המזכירות, שונה שם המוסד מ"מזכירות הלשכה" ל"הנהלת המפלגה".

בשבוע הבא תתכנס ועדת החוקה של מפלגת העבודה לאשר את השינויים ולאחר מכן ייקבע מועד כינוס לוועידה, הגוף הבוחר העליון, שתתכנס כנראה בתחילת ספטמבר, כדי לאשר את השינויים שגבאי מקדם - שבמהותם נוגעים לסמכויות ניהול של תקציבים, מינויים ושריונים במפלגה.

גבאי הודיע בתחילת השבוע על שורה של שינויים בחוקה ובתקנון המפלגה שהוא מתכוון לקדם ולהביא לאישור בשבועות הקרובים. אלו נועדו בעיקר לחזק את שליטתו במפלגה ולהעביר אליו סמכויות מידי המנגנון המפלגתי. במוקד השינויים - שיובאו לאישור הגוף הבוחר של מפלגת העבודה, ועידת המפלגה בשבועות הקרובים - קביעה של ארבעה שריונים שיהיו בידיו של גבאי ברשימת המפלגה בבחירות הבאות והעברת סמכויות ניהול מידיו של מזכ"ל המפלגה לידיו של היו"ר. צעד נוסף שגבאי מבקש לקדם הוא סמכות מינוי של שרים חיצוניים מבלי להיוועץ בגופים הבוחרים בתרחיש שהעבודה תרכיב את הממשלה הבאה, וכן לקבוע כי זהותם של תפקידי הסיעה בכנסת, יו"ר הסיעה, ראשי הוועדות וחברים בוועדות, יהיו נתונים להחלטתו ולא ייקבעו בהצבעת הסיעה כפי שהיה עד היום.

עוד בנושא:
מינויים בסיעה ושריונים נוספים ליו"ר: גבאי יוצא נגד מוסדות העבודה
"גבאי מבין את בעיותינו": כך הוכרע הקרב על הקיבוצים בפריימריז
פרץ וגבאי נפגשו: "נאיץ את פירוק הממשלה, המדינה זקוקה לשינוי"

אבי גבאי יוצא מביתו הבוקר לאחר הנצחון בפריימריז בלילה 11 בילי 2017. מגד גוזני, מגד גוזני
בסביבתו טוענים כי התיקונים נועדו לאפשר לו לממש ניצחון בבחירות. גבאי/מגד גוזני, מגד גוזני

עם זאת, ההצעה של גבאי, שפגעה בעיקר במזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, שנבחר רק לפני חצי שנה לתפקידו, עוררה תרעומת וביקורת חריפה מצדו. לדבריו, לא ייתן לגבאי להפוך את העבודה ל"מפלגה של איש אחד". מוקדם יותר היום גבאי נפגש עם ח"כ עמיר פרץ, שהתמודד מולו בבחירות להנהגת המפלגה בחודש שעבר, והודיע גם הוא כי הוא מתנגד לשינויים שגבאי מוביל. פרץ הבהיר כי התנגדותו נובעת "משוני בתפיסת העולם לגבי הצורך בשמירה על מפלגת העבודה כמפלגה דמוקרטית ופלורליסטית, דבר המהווה מנוף חשוב לניצחון בבחירות".

בסביבתו של גבאי אומרים כי התיקונים נועדו לאפשר לו "מרחב פעולה למימוש תכניותיו לניצחון בבחירות הכלליות, צירוף קהלים חדשים וחיזוק המפלגה יחד עם חיזוק האחריות הציבורית, שקיפות ודיווח על הנעשה במפלגה לחבריה ולציבור". למרות זאת, השינויים המוצעים צפויים לעורר התנגדות פוליטית נרחבת, ובעבודה מעריכים שצפוי לגבאי קרב לא פשוט בדרך לאישורם בוועידת המפלגה.

עוד באותו נושא

מחפש מצביעים בחוץ ומסתבך בפנים: החודש הראשון של גבאי בעבודה

לכתבה המלאה
עמיר פרץ מגיע לפגישה עם יצחק הרצוג 5 ביוני 2017. ראובן קסטרו
הביע התנגדות לצעדים שמקדם גבאי. פרץ/ראובן קסטרו

בישיבה שהתקיימה היום במזכירות הלשכה הוחלט לאשר כמעט ללא שינויים את הסעיפים הנוגעים למינויים מינסטריאליים ופרלמנטריים ותהליכי השקיפות במפלגה, אך נקבע כי חברי הסיעה יכולים לדרוש לקיים בחירות לתפקידים בסיעה ברוב של 60%. בנוגע לשריונים, המזכירות החליטה לאשר את הצעת גבאי לפיה יו"ר המפלגה ומועמדה לראשות הממשלה רשאי יהיה לשבץ ארבעה מועמדים ברשימה לכנסת. שניים מהם ישובצו בין עשרת המקומות הראשונים והיתר בעשירייה השנייה או השלישית. בישיבה הוסכם כי ארבעת המקומות המוקצים ליו"ר יהיו חלק מההסכמות, אם יהיו, לחבירה לסיעות אחרות.

עם זאת, בתום הדיון המזכ"ל חרמוני הודיע כי הוא עדיין לא הגיע להסכמות עם גבאי. לדבריו, "הדיון שהתקיים היום במזכירות הלשכה של המפלגה היה דיון ענייני". חרמוני עדיין מתנגד לחלק מהותי מהצעות ההחלטה, כמו העברת הסמכויות הניהוליות מידי המזכ"ל אל היו"ר, פגיעה במיקום הקבוע של המזכ"ל ברשימה לכנסת, הסמכת היו"ר למינוי שרים ללא אישור הוועידה ומינוי ארבעה שריונים ברשימה ללא אישור של ועידת המפלגה. חרמוני אמר כי בוועידה הוא מתכוון להציג את התנגדותו "בצורה מכבדת אך נחרצת ולעמוד על הדמוקרטיה המפלגתית וקיומה". הוא הוסיף כי "מתוקף תפקידי כמזכ"ל המפלגה אני אמון בין היתר על התהליכים הדמוקרטיים במפלגה, וחברי המפלגה בחרו בי כדי שאוודא שהאופי הדמוקרטי והמורשת של המפלגה יישמרו. במידה שנגיע לוועידה ללא הסכמות, בכוונתי לעשות דבר אחד עיקרי, והוא לעמוד אך ורק על האינטרס המפלגתי הכללי ולוודא שהאופי והמורשת הדמוקרטית של המפלגה לא ייפגעו".

יצוין כי חרמוני לא הסכים להזיז את מיקום השריון למקום 11 - מתווה שהוצע על ידי חברי מזכירות הלשכה לאחר שהתנגדו להצעה של גבאי לביטול השריון - כי לטענתו יש בהצעה ביטול סעיף חוקתי תקדימי ושזה שלב ראשון לביטול מוסד המזכ"לות.

פרץ מסר כי הוא "מברך על החלטת מזכירות מפלגת העבודה שמצביעה על נכונות לפשרות ומאמץ להגיע להסכמות". עוד נמסר כי הוא "שב ומדגיש כי ימשיך לעשות כל מאמץ מול יו"ר המפלגה וגורמים מרכזיים בהנהגתה כדי להתגבר על הפערים שנותרו ולגבש מתווה מוסכם לקראת כינוס ועידת המפלגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully