וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגונים יהודיים יחרימו שיחה עם טראמפ: "סייע לאנטישמים"

24.8.2017 / 14:23

ארבעה ארגונים רפורמיים בארצות הברית לא ישתתפו בשיחה המסורתית עם הנשיא לרגל ראש השנה, בעקבות דבריו על האירועים האלימים בשרלוטסוויל: "ההצהרה שלו נעדרת מנהיגות מוסרית ואמפתיה לקורבנות הגזענות"

עריכת וידאו:ניר חן

ארבעה ארגונים יהודיים בארצות הברית הודיעו הלילה (חמישי) כי לא ייקחו חלק בשיחת הוועידה המסורתית בין הנשיא ונציגי הקהילה לכבוד ראש השנה, על רקע האירועים האלימים בשרלוטסוויל, וההחלטה של הנשיא דונלד טראמפ לגנות את "שני הצדדים". מדובר במסורת שהחלה בימי הנשיא ברק אובמה, שהיה מברך מדי שנה את נציגי הקהילות היהודיות בברכת שנה טובה.

לנוכח ההודעה, לא ברור אם השיחה תתקיים עם מספר משתתפים נמוך יותר או שמא תבוטל, והודעה על כך טרם נמסרה מן הבית הלבן. ארבעת הארגונים משתייכים לזרמים הרפורמיים, הקונסרבטיביים ושל היהדות המתחדשת, ואין ביניהם אף ארגון אורתודוקסי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מגנה את ה-KKK לאחר הדריסה בווירג'יניה. רויטרס, רויטרס
"הדברים סייעו לאלו המקדמים אנטישמיות". טראמפ/רויטרס, רויטרס

"חגי תשרי הם הזדמנות לחשבון נפש. כמנהיגי ציבור גדול בקהילה היהודית, אנחנו מתבוננים באירועי השנה שעברה ומתכוננים אל השנה הבאה", פתחו נציגי הארגונים את מכתבם. "שקלנו אם להמשיך את המסורת של השנים האחרונות, להשתתף בשיחת הוועידה עם נשיא ארצות הברית כדי להעביר את ברכת השנה החדשה לרבנים האמריקנים, והגענו למסקנה שההצהרה של הנשיא טראמפ במהלך האירועים הטרגיים ולאחריהם נעדרת מנהיגות מוסרית ואמפתיה לקורבנות של שנאה גזענית, ולכן לא נוכל לארגן שיחה כזו השנה".

הארגונים החתומים על המכתב הם "ועד הפעולה המרכזי של הרבנים הרפורמים", "אסיפת הרבנים", "הוועידה המרכזית של הרבנים האמריקנים" ו"בית המדרש לרבנים ליהדות מתחדשת" – שחבריהם מזדהים ברובם עם המפלגה הדמוקרטית. "דבריו של הנשיא סייעו לאלו המקדמים אנטישמיות, גזענות ושנאת זרים", כתבו הרבנים. "האחריות לאלימות בשרלוטסוויל, כולל המוות של הת'ר הייר, אינה מוטלת על צדדים רבים אלא על צד אחד: הנאצים, האלט-רייט, פעילי העליונות הלבנה שהביאו את השנאה הזו לקהילה השלווה שלנו. הם חייבים לספוג גינוי בכל הרמות".

צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, אוגוסט 2017. רויטרס
"מתפללים שהנשיא יתקן את הטעויות שעשו". ההפגנות בשרלוטסוויל/רויטרס

עוד נכתב, כי "חגי תשרי הם עונת התשובה לכולנו. זו הזדמנות לכולנו לבחון את מילותינו ומעשינו. אנחנו מתפללים שהנשיא טראמפ יכיר ויתקן את הטעויות שהוא עשה בכך שהושיט יד לקולות של שנאה".

מנגד, אמר הרב יחזקאל לוקשטיין, שגייר את בתו של הנשיא איוונקה טראמפ ונחשב מקורב לזוג טראמפ-קושנר אמר למגזין "ג'ואיש אינסיידר" כי אם השיחה תתקיים, הוא ישמח להשתתף בה, חרף הביקורת שהביע על עמדת הנשיא ביחס לאירועים. "בהחלט אשתתף, הוא הנשיא של ארצי", אמר לוקשטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully