וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצולת שואה אמריקנית על צעדת הימין בשרלוטסוויל: "אסור לנו לשתוק"

19.8.2017 / 22:30

אירועי החודשים האחרונים ובהם העצרת בווירג'יניה הזכירו לסוניה קיי שנולדה בפולין את האירועים שקדמו לשואה. "זאת לא אותה אמריקה שהגעתי אליה", אמרה. "אסור להתייחס בביטול לאלימות ולהתבטאויותיו של טראמפ"

צילום: CNN

סוניה קיי, ניצולת שואה אמריקנית, טוענת כי הסימנים המטרימים לפרוץ השואה דומים לאירועים להם הייתה עדה בחודשים האחרונים, ובהם צעדת הימין הקיצון והניאו-נאצים בשרלוטסוויל שבווירג'יניה בשבת שעברה. בסיומה של אותה צעדה נדרסה למוות אישה ממחאת הנגד. "שתיקה היא הדבר השני הכי מסוכן אחרי שנאה, בגלל שהיא מאשרת את המצב הקיים", אמרה היום (שבת) סוניה, שעברה בין ארבעה מחנות ריכוז במלחמת העולם השנייה. "השואה קרתה בגלל פרטים, קבוצות ומדינות שקיבלו החלטות לפעול או שלא לפעול. העולם היה שקט אז, אבל אסור לו לעשות זאת שוב. אנחנו חייבים להתחייב להפוך את העולם למקום טוב ומבין יותר".

סוניה נולדה בפולין והועברה לגטו וורשה בפרוץ מלחמת העולם השנייה, באמצע 1943 נלקחה למחנה מיידאנק ובהמשך לאושוויץ. את בעלה פגשה במחנה מיטנוואלד, ואחרי המלחמה חיו בגרמניה למשך ארבע שנים. אז, היגרו לארצות הברית והשתקעו בבפאלו שבמדינת ניו יורק. "זאת לא אותה אמריקה שהגעתי אליה", סיפרה את תחושותיה בנוגע לאירועים האחרונים. "אני מפחדת - לא עליי, אבל על הילדים, הנכדים ועל כל הילדים".

לדבריה, אין להתייחס בביטול לצעדת הימין. "עלולים להתייחס לאלימות בשרלוטסוויל כפעולות של פרטים שוליים, ואחרים עלולים להאמין שדבריו של הנשיא טראמפ, שהשווה בין שתי קבוצות המפגינים, רק משקפות את צורת התבטאותו המוגזמת", היא אמרה. עם זאת, לדבריה, ניצולי השואה יודעים כי "מה שמתחיל במחאה, או בהערה שנאמרת כלאחר יד, יכול להפוך לדבר חמור בהרבה". לדבריה, גם לפני מלחמת העולם השנייה וגם עתה, החברה "לא מקשיבה" לסימנים המטרימים המבשרים על העומד לבוא. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לעשות את אותה הטעות שוב", טענה סוניה והוסיפה: "במשך שבעת העשורים האחרונים העולם האמין שדבר כמו השואה לא יוכל לקרות שוב". עם זאת, החודשים האחרונים הזכירו לה את שנת 1938, שבה אירע "ליל הבדולח". "עלינו להפסיק רק 'לזכור', ולקחת חלק פעיל במאבק מול האנטישמיות והגזענות. כולנו צריכים לעמוד על המשמר, להתנגד ולהילחם".


עוד בנושא:
ציוץ של אובמה על שרלוטסוויל הפך לפופולרי ביותר אי-פעם
אם הנרצחת משרלוטסוויל מסרבת לדבר עם טראמפ: "לא אסלח לו"
ארה"ב: רכב דרס מפגינים נגד עצרת ימין קיצוני; אישה נהרגה ו-19 נפצעו

ניצולת שואה אמריקנית על ההפגנות בשרלוטסוויל. מערכת וואלה! NEWS
ניצולת השואה סוניה קיי/מערכת וואלה! NEWS
צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, אוגוסט 2017. רויטרס
צעדת הימין בשרלוטסוויל שבווירג'יניה, בשבוע שעבר/רויטרס
מקום הדריסה בשרלוטסוויל, וירג'יניה היום 13 באוגוסט 2017. עומרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
זירת הדריסה בשרלוטסוויל שבווירג'יניה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, עומרי נחמיאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully