וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: רכב דרס מפגינים נגד עצרת ימין קיצוני; אישה נהרגה ו-19 נפצעו

13.8.2017 / 0:22

שורת קבוצות קיצוניות מחתה על החלטה לפרק פסל של מפקד הדרום במלחמת האזרחים בעיר שרלוטסוויל, וירג'יניה. כלי רכב פגע במפגיני נגד, והנהג נעצר בחשד לרצח. המושל הכריז מצב חירום, טראמפ גינה: "אין מקום לסוג כזה של שנאה"

מתוך טוויטר

לפחות אישה אחת בת 36 נהרגה אתמול (שבת) ועוד 19 בני אדם נוספים נפצעו כשרכב דרס מפגינים שמחו נגד עצרת של הימין הקיצוני בארצות הברית המתקיימת בעיר שרלוטסוויל, וירג'יניה. לפי עדי ראיה, הדריסה הייתה מכוונת והנהג נעצר. החשוד בדריסה הוא ג'יימס אלכס פילדס הבן, תושב אוהיו בן 20. שורת ארגונים קיצוניים, בהם ניו-נאצים וחברי התנועה קו קלאס קלאן (KKK) התומכת בעליונות הגזע הלבן, מחו על ההסרה המתוכננת של פסל של גנרל רוברט לי, מפקד הדרום במלחמת האזרחים.

הנשיא דונלד טראמפ גינה את האירועים האלימים. במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בבדמימסטר, ניו ג'רזי, שם הוא נמצא בחופשה, אמר כי מדובר ב"מפגן של שנאה וקנאות", אך הוא גינה את האלימות "מצד שני הצדדים". טראמפ נמנע מלהתייחס מפורשות לימין הקיצוני, אחד מבסיסי התומכים העיקריים שלו בבחירות לנשיאות, ואמר כי מדובר בבעיה עמוקה, שלא החלה תחת ממשלו ולא תחת ממשלו של ברק אובמה, קודמו בתפקיד. בהמשך הוסיף הנשיא כי, "עלינו לזכור, ללא קשר לצבע עור, אמונה דתית או השתייכות מפלגתית, כולנו אמריקנים".

מושל וירג'יניה הכריז על מצב חירום עוד לפני אירוע הדריסה וביקש מהתושבים לא להשתתף בעצרת. במהלך העימותים, פיזרה המשטרה גז מדמיע ועצרה כמה מפגינים אחרי שהכריזה על התקהלות בלתי-חוקית. בעימותים האלימים נפצעו 14 בני אדם נוספים.

לקריאה נוספת בנושא
"כוח לבן": הקו קלוקס קלאן מנסים למנוע את מחיקת מורשת העבדות

אירוע דריסה בהפגנה נגד צעדת הימין בשרלוטסוויל, וירג'יניה, אוגוסט 2017. טוויטר, צילום מסך
הנהג נעצר. פצועים מהדריסה, אמש/צילום מסך, טוויטר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החשוד בדריסה ג'ייימס פילדס הבן לאחר מעצרו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יש לי מסר לכל אנשי עליונות הגזע הלבן והנאצים שהגיעו למחות בשרלוטסוויל, אמר מושל וירג'יניה טרי מקאוליף. "לכו הביתה! אינכם רצויים במדינה זו, התביישו לכם, אתם טוענים שאתם פטריוטיים, אבל אתם כל דבר פרט לכך", אמר מקאוליף במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס.

בתיעוד אירוע הדריסה, שפורסם ברשתות החברתיות, נראה כלי רכב דוהר לעבר הולכי רגל שצעדו בכביש ומחו נגד עצרת הימין הקיצוני, שאורגנה תחת השם "אחדו את הימין". מפגיני הימין הקיצוני, חלקם נופפו בדגלי הקונפדרציה שנלחמה בפדרציה בין 1861 ל-1865, נשאו מגנים וחבשו קסדות. הם קראו "לא תחליפו אותנו" ו"יהודים לא יחליפו אותנו".

מולם צעדו בין היתר ארגונים כמו "Black Lives Matter", המוחים על אלימות השטרה המופרזת לטענתם נגד שחורים בארצות הברית.

אתמול מחו הקיצונים עם לפידים וצעקו "חיים לבנים חשובים" ו"לא תחליפו אותנו", במחאה שהסלימה והתפתחה לעימותים עם קבוצת מפגינים נגדית שהציגה עצמה כאנטי פשיסטית.

כמה שעות לאחר התקרית שני בני אדם נהרגו בהתרסקות מסוק משטרתי כ-15 קילומטרים מהעיר שרלוטסוויל. לא ברור אם קיים קשר לאירועים בעיר.

צעדת ימין קיצוני בעיר וירג'יניה-המושל הכריז מצב חירום 12 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
מושל וירג'יניה קרא לתושבים שלא להשתתף בעצרת. פצוע מהעימותים/רויטרס, רויטרס
צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, אוגוסט 2017. רויטרס
מוצב במקום במאה השנה אחרונות. הפסל של רוברט לי, מוקף בשוטרים/רויטרס

לפני מסיבת העיתונאים המיוחדת שכינס, טראמפ ביקר את העימותים האלימים שהתקיימו בסמוך לפארק "האמנסיפציה" בין הצדדים היריבים. המשטרה פיזרה מפגינים בגז מדמיע ועצרה כמה מהם. "על כולנו להיות מאוחדים ולגנות את השנאה. אין מקום לסוג כזה של אלימות באמריקה. בואו נהיה ביחד כאחד", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

בחודש פברואר, מועצת העיר שרלוטסוויל אישרה ברוב של שלושה מול שניים את הסרת הפסל מהפארק שנקרא בעבר על שמו של לי, לטובת הקמת אנדרטה חדשה לזכרה של האוכלוסייה המשועבדת בעיר הדרומית. הפסל, שבו לי רכוב על סוסו טרבלר, מוצב במקום במשך קרוב למאה שנה.

פסלים ודגלים המוקירים את הקונפדרציה הוסרו מהמרחבים הציבוריים ברחבי ארצות הברית מאז הטבח בכנסייה השחורה בקרוליינה הדרומית ב-2015, שבוצע בידי תומך עליונות הגזע הלבן. רבים סבורים כי אותם פסלים ודגלים מעודדים גזענות דרך הוקרת מנהיגי הדרום בתקופת מלחמת האזרחים, שתמכו בעבדות. מנגד, יש מי שטוען שזהו חלק בלתי-נפרד מההיסטוריה של ארצות הברית וחלק מהמורשת באזור.

(עדכון ראשון: 19:09)

זירת אירוע הדריסה בהפגנה בשרלוטסוויל וירג'יניה. עמרי נחמיאס
כוחות משטרה בזירת אירוע הדריסה בשרלוטסוויל/עמרי נחמיאס
פצועים בדריסה בהפגנה נגד צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ארה"ב, אוגוסט 2017. רויטרס
צוותי רפואה מטפלים בפצועים באירוע הדריסה/רויטרס
זירת אירוע הדריסה בהפגנה בשרלוטסוויל וירג'יניה. עמרי נחמיאס
אזרחים מניחים זרי פרחים בזירת אירוע הדריסה בשרלוטסוויל/עמרי נחמיאס
צעדת ימין קיצוני בעיר וירג'יניה-המושל הכריז מצב חירום 12 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
כמה בני אדם נעצרו. עימותים בהפגנה בשרלוטסוויל/רויטרס, רויטרס
צעדת ימין קיצוני בעיר וירג'יניה-המושל הכריז מצב חירום 12 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
צעדת ימין קיצוני בעיר וירג'יניה-המושל הכריז מצב חירום 12 באוגוסט 2017/רויטרס, רויטרס
צעדת ימין קיצוני בעיר וירג'יניה-המושל הכריז מצב חירום 12 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
צעדת ימין קיצוני בעיר וירג'יניה-המושל הכריז מצב חירום 12 באוגוסט 2017/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully