וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג תא הטרור בספרד - "אימאם שקשור למתכנני הפיגועים במדריד"

אבי אשכנזי, שליח וואלה! NEWS לספרד

20.8.2017 / 15:10

האימאם עבד אל-באקי א-סתי עמד על פי החשד בראש קבוצת המחבלים שאחראים לפיגועים בקטלוניה, והוא זה שהטיף להם לאסלאם קיצוני. טרם התברר האם הוא נהרג בפיצוץ בבית המסתור. מפקד משטרת קטלוניה: "לא ידוע אם החשוד המרכזי עודו בספרד"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נועה לוי

משטרת ספרד פרסמה היום (ראשון) תרשים של תא הטרור בקטלוניה, שכולל עוד שלושה חשודים - בהם המחבל הדורס מברצלונה וכן אימאם מהעיר ריפול, שממנה יצאו רוב חברי החוליה. על פי דיווח בעיתון "אל פאיס" המשטרה סבורה כי האימאם עבד אל-באקי א-סתי היה מנהיג התא שאחראי להקצנה דתית שעברו המחבלים, רובם צעירים ממוצא מרוקאי. ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות לשני הפיגועים שביצעו המחבלים.

אתמול פשטה המשטרה על דירתו של איש הדת בן ה-40, שמאז שנת 2015 נסע בכמה הזדמנויות לבלגיה. לפי העיתון "אל פריודיקו", א-סתי סייע בגיוס פעילי אל-קאעדה שהיו קשורים למתקפת הטרור ברכבות במדריד ב-2004. בעיתון "לה ואנגרדיה" דווח כי הפעם האחרונה שבה נראה האימאם הייתה ביום שלישי, אז סיפר לשותפו לדירה כי הוא מתכוון לשוב למרוקו, שם מתגוררת משפחתו.

עם זאת, לפי דיווחים אחרים, ייתכן שא-סתי נהרג בפיצוץ בדירה באלקנר, ששימשה מעבדה לייצור מטענים ובה נמצאו 120 מכלי גז. המשטרה טרם אישרה שבפיצוץ נהרג יותר מאדם אחד, אולם בכלי תקשורת בספרד נטען כי אותרו שרידיהם של שלושה אנשים - ואחד מהם עשוי להיות המטיף הקיצוני בעצמו.

מתקפת טרור בקטלוניה | כל הכתבות
משאיות עמוסות חומרי נפץ: מתקפת הטרור ברחבי ברצלונה שסוכלה במקרה
"דאעש בגן עדן": עיירת החוף הקטלונית שמתרגלת לפיצוצים ולניידות
"המדינה האסלאמית" גוססת, אבל הפיגועים באירופה לא הולכים לשום מקום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תרשים תא הטרור שפרסמה משטרת ספרד/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד משטרת קטלוניה הוסיף במסיבת עיתונאים כי לא ניתן לשלול אפשרות שהחשוד המרכזי, יונס אבו יעקוב, חצה את הגבול לצרפת. הוא הוסיף כי שלושת כלי הרכב ששימשו בפיגועים במתקפת הטרור בימים האחרונים היו קשורים לאבו יעקוב אך לא ברורה עדיין זהותו של הנהג שביצע את פיגוע הדריסה בשדרת הרמבלה.

קצין במשטרת קטלוניה בעיירה ריפול הנושקת לגבול צרפת אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי החשוד המרכזי מכיר ככל הנראה היטב את האזור וכי אם השיג אופנוע או רכב ייתכן מאוד שהצליח לחצות את הגבול. פעילות המשטרה המקומית מתמקדת בעיירה, ששמונה מתוך 12 חברי תא הטרור גדול וחיו בה במשך שנים. ריפול היא עיירה ציורית במורדות הדרומיים של הפירנאים. מדי שנה היא מושכת אליה אלפי תיירים מרחבי אירופה ויש בה לא מעט בתי הארחה הפועלים גם בחורף וגם בקיץ.

תושבי העיירה נדהמו לנוכח מתקפת הטרור והמחבלים שיצאו ממנה. "אנחנו לא יודעים מה עבר למחבלים בראש ואיך זה קרה", אמר קצין המשטרה. "באזור אין דבר שמצביע בשום אופן על כר לצמיחת מחבלים. נהפוך הוא, זהו אזור תיירותי שהאוכלוסייה בו היא אוכלוסייה חזקה וטובה. העיירה היא עיירת מעבר לצרפת ותוכלו ראות את תנועת כלי הרכב אליה וממנה, ותיירים שחוצים כאן בדרכם לעבור את הגבול".

עוד באותו נושא

חקירת הפיגועים בספרד: "המחבלים תכננו את המתקפה במשך שנה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשטרה המקומית סגרה את העיירה ובודקת כל כלי רכב שנכנס אליה, מה שגרם לפקקי ענק. השוטרים עצמם חמושים ברובים, נראים דרוכים מאוד. גם בהרים המובילים אל העיירה נראית פעילות משטרתית ענפה הכוללת מחסומים וסריקות. במרכז העיירה הורד הדגל לחצי התורן כאות אבל.

תושבי המקום מתקשים להאמין שמהמסגד המקומי יצאו המחבלים. העיירה מונה כעשרת אלפים תושבים, 800 מהם מוסלמים, מרביתם ממוצא מרוקאי. הבוקר פשטו שוטרים על המסגד ועצרו את האימאם. מרבית החנויות במרכז העיירה היו סגורות לרגל יום ראשון ונראה שהתושבים העדיפו להסתגר בבתים ולצאת לחופשות כדי להתחמק מצוותי התקשורת הרבים שהגיעו מרחבי אירופה כדי לסקר את המקום שבו גדלו וממנו יצאו שמונה חברי תא הטרור הגדול ביותר שנחשף באירופה בשנים האחרונות.

תפילה המונית בקתדרלת סגרדה פמיליה שבברצלונה לזכר קורבנות הפיגוע 20 באוגוסט 2017. רויטרס
הטקס ב"סגרדה פמילייה", היום/רויטרס

מאות תושבי ברצלונה הגיעו בשעות הצהריים למיסה בכנסיית "סגדרה פמיליה" שהוקדשה לזכר קורבנות פיגוע הדריסה ביום חמישי שעבר בשדרת הרמבלה בלב העיר. אלפי תושבים צעדו לאחר הטקס בשדרה הפופולרית, שלאורכה דהר מחבל ברכב מסחרי ופגע בעשרות תיירים ותושבים. 13 בני אדם נהרגו ויותר מ-130 נפצעו בפיגוע, שלאחריו החל מצוד אחר המחבלים, חברי תא של דאעש.

בטקס בכנסייה, שעל פי הערכת הרשויות בספרד הייתה אמורה להיות יעד למתקפה נוספת של תא הטרור, השתתפו גם המלך פיליפה והמלכה לטיסיה, מושל קטלוניה קארל פוג'דמונט וראש הממשלה מריאנו ראחוי. המלך והמלכה ביקרו אתמול את הפצועים בפיגוע, שנותרו מאושפזים בכמה בתי חולים בעיר.

אמש דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" מפי גורם המעורה בפרטי חקירת הפיגוע כי המחבלים תכננו את מתקפת הטרור בקטלוניה קרוב לשנה. לאחר שתאונת עבודה גרמה ככל הנראה לפיצוץ בבית המסתור שבו גרו בעיירת החוף אלקנר ביום רביעי בלילה הם נאלצו להוציא לפועל את פיגוע הדריסה בברצלונה. בלילה שבין חמישי לשישי ביצעו פיגוע דריסה נוסף בעיירה קמברילס, אף היא בחופיה הדרומיים של ספרד. חמשת המחבלים חוסלו, אך דרסו שישה אזרחים ושוטר, ואחת הפצועות מתה מפצעיה למחרת.

(עדכון ראשון: 13:33)

תפילה המונית בקתדרלת סגרדה פמיליה שבברצלונה לזכר קורבנות הפיגוע 20 באוגוסט 2017. רויטרס
המלך פיליפה השישי והמלכה לטיסיה בטקס ב"סגרדה פמיליה", היום/רויטרס
עצרת זכרון לקורבנות הפיגוע בברצלונה  19 באוגוסט 2017. רויטרס
תושבים צועדים ברחובות ברצלונה לזכר קורבנות הפיגוע, היום/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית המסתור של המחבלים באלקנר, לאחר הפיצוץ בחמישי בלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פיגוע של אל-קאעדה ברכבת התחתית, מדריד, 11 במרץ 2004. Paul White, Files, AP
הפיגוע ברכבת במדריד, ב-2004/AP, Paul White, Files

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully