וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יניב ונפתלי שוחררו - ולא יארגנו הפגנות בלתי חוקיות בשבוע הקרוב

20.8.2017 / 13:08

מובילי המחאה נגד היועמ"ש בפתח תקוה, שהעבירו את הלילה במעצר לאחר שביקשו להפגין בניגוד להוראות המשטרה, לא הורחקו מהעיר ולא יפקידו ערבות, אך יימנעו מקריאות להפגין ללא אישור עד פסיקת בג"ץ בנושא

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: נועה לוי

מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, ואיש המחנה הציוני עו"ד אלדד יניב, שנעצרו אתמול (שבת) כשביקשו להפגין בניגוד להוראות המשטרה מול בית היועץ המשפטי לממשלה, שוחררו ממעצר ללא תנאים מגבילים - למעט איסור על קריאה להפגנות בלתי חוקיות עד סוף השבוע.

נפתלי ויניב עוכבו אתמול בדרכם להפגין מול ביתו של אביחי מנדלבליט, ולאחר שסירבו לחתום על תנאי שחרורם - קנס והרחקה למשך עשרה ימים מפתח תקוה - הם נעצרו והעבירו את הלילה במעצר. בתום דיון בפני השופטת אדנקו סבחת חיימוביץ' בבית משפט השלום בפתח תקווה, קיבלו הצדדים את הצעתה שעיקרה המתנה לפסיקת בג"ץ בנושא.

בבקשת המשטרה לקביעת תנאי שחרורם נכתב שהם "סיכנו את ביטחון הציבור, לאחר שלאחר שפרסמו ברשתות החברתיות קריאות להגיע להפגנה בפ"ת, למרות שההפגנה לא אושרה על ידי המשטרה". לפני תחילת הדיון, קיבלו הנוכחים באולם את פני השניים, שנכנסו ללא אזיקים וכשהם נשמרים על ידי שישה שוטרי משמר הגבול, בקריאות "גיבורים. נפתלי אמר עם כניסתו: "היה גן עדן במעצר".

סעיפי העבירות שיוחסו לשניים הם השתתפות בהתפרעות והשתתפות בהתקהלות אסורה. במשטרה אמרו כי השניים שידלו להפרת סדר, וכי קיים נוהל קבוע המחייב עצירה של הפרת סדר או הפגנה בלתי חוקית כאשר מתקבל עליה מידע מראש.

מני נפתלי ואלדד יניב בדיון על הארכת מעצרם בפתח תקווה 20 באוגוסט 2017. אבי כהן, מערכת וואלה!
יניב ונפתלי, הבוקר בהארכת המעצר/מערכת וואלה!, אבי כהן

נציג המשטרה, פקד אלכס וייסברד, אמר בדיון: "אנו סבורים שאין לקיים הפגנות ללא תיאום וללא רישיון. ביום שני, מיד לאחר שנפגשנו עם נציגי המפגינים ולא הגענו להסכמה, יצא גילוי דעת ברשתות החברתיות של התנועה לאיכות השלטון ושל עורך דינו של נפתלי שבו נאמר שהפגנה ללא רישיון היא אסורה. המשיבים פרסמו פרסומים רבים הקוראים לאנשים להגיע ולהפגין על אף הודעת המשטרה". הוא כינה את התיק "אירוע מורכב מאוד", ובתגובה נשמעו קולות בצחוק מהקהל בדיון.

עו"ד לוליק אשל, המייצג את יניב, שאל: "בעולם שפוי ונורמלי, לא נראה לך הגיוני לפרסם באתר האינטרנט או בדף הפייסבוק שאסור להגיע ולהפגין?". וייסברד הגיב: "לא ידוע לנו אם היה פרסום כזה או אחר של המשטרה". אשל ענה: "סיפרת בבית המשפט שחל שינוי נסיבות מהותי, מבקש להראות לכבוד השופטת את ההוכחות והחומר ראיות שמראה את מספר המפגינים", ועל כך הגיב וייסברד: "אין בתיק חומר המעיד על מספר המפגינים". הוא הוסיף כי "יניב לא נעצר, אלא עוכב ובחר לא להסכים לתנאים, ואז נעצר. זו הייתה החלטה שלו". יניב טען כי נעצר בתחום השיפוט של עיריית קרית אונו, הגובלת בפתח תקווה.

עו"ד דניאל חקלאי, המייצג את מני נפתלי, שאל: "מדוע עצרתם דווקא את מני נפתלי? בגלל שהיה אב בית ראש הממשלה?". בתגובה אמר נציג המשטרה: "הוא הציג עצמו כנציג המפגינים, 'קיבל את הלפיד לידיו'. יש נגדו חשד סביר, כיוון שהוא מארגן את לוח הטרמפים להפגנה.

"בשום שלב לא מנענו את זכות ההפגנה. לא התכוונו לעצור אותם, החלטנו לשחרר אותם בתנאים מקלים". מהקהל נשמעה קריאה: "אם מתייחסים למפגינים בכפפות של משי, איך אתם מסבירים את שבירת היד של מני?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נפתלי בתחנת המשטרה בפתח תקווה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

סימונה נפתלי, אשתו של מני נפתלי, אמרה הבוקר לוואלה! NEWS: "הלילה היה קשה, אבל יהיה בסדר. לקח לי זמן להירדם, הייתי בבית קפה עם אנשים שתומכים במני עד 4:15, וישנתי באוטו. זה כואב, צובט, זה לא נעים. מני בן אדם חזק, אני שואבת ממנו את הכוחות, וחושבת שזה הדדי. אני לא מתעסקת במה מותר ומה אסור, אני לא שותפה להפגנות האלה. הן מציקות לי, מפריעות לסדר היום שלי".

עו"ד אשל אמר הבוקר: "מדובר בניסיון של המשטרה להשתיק את הפגנת פ"ת. לא בוצעה עבירה על ידי איש, למעט המעצר הסלקטיבי של אלדד יניב ומני נפתלי, כל זאת על מנת לפגוע במחאה שהיא ציבורית, שקטה ומצייתת לחוק. זה נהוג, אך לא במשטרים דמוקרטים. יש אינסוף פוסטים בפייסבוק שלא גרמו למעצר של אף אחד, למה היה צריך להציב להם מארבים במקום לפנות אליהם בטלפון קודם לכן ולבקש מהם להגיע? למה שמו מחסומים ועברו אדם אדם עד שמצאו אותם? המשטרה מבקשת לשחרר אותם בתנאים שלא מקובלים עליהם, שכוללים הרחקה לעשרה ימים מפתח תקווה, דבר שלא יעלה על הדעת".

עו"ד דניאל חקלאי, המייצג את מני נפתלי: "מדובר בהפרת זכויות של שניהם, לא ייתכן שכשאדם מתבטא בפייסבוק הוא מוצא עת עצמו במעצר לילה שלם רק בגלל התבטאות פוליטית. אלה הפגנות שצריכות להתקיים, הפרשנות של המשטרה לדברים היא שגויה ולקויה, נכון שצריך לציית להנחיות המשטרה אבל מני ואלדד לא קראו להתעלם מהנחיות המשטרה. שני אנשים נורמטיבים בילו לילה שלם במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטיה - אך ורק בגלל פוסט בפייסבוק. לכל היותר, היה מקום למנוע מהם להגיע למקום, עצם המעצר הוא בבחינת השתקת חופש הביטוי ומחאה פוליטית חשובה".

סימונה נפתלי, אשתו של מני, לאחר שהעבירה את הלילה במכוניתה. בכניסה לבית המשפט 20 באוגוסט 2017. שלומי גבאי, מערכת וואלה!
העבירה את הלילה במכוניתה. סימונה נפתלי בבית המשפט, הבוקר/מערכת וואלה!, שלומי גבאי

ההפגנות נמשכות זה כמה חודשים ואתמול נערכה ההפגנה ה-39, במחאה על התנהלות החקירות הקשורות בראש הממשלה בנימין נתניהו. בתגובה לעתירה נגד קיום ההפגנות סמוך לביתו של מנדלבליט, המשטרה אסרה על קיום ההפגנות בכפר גנים בעיר. למרות זאת, המפגינים טענו כי הגיעו להסכמות עם המשטרה וההפגנה תתקיים כחוק, בתנאי שלא תכלול נאומים פוליטיים ותהלוכות.

כ-2,000 בני אדם הגיעו אתמול להפגנה בפתח תקווה, אך המשטרה הקימה מחסומים בכניסה לעיר. בג"ץ קבע בשבוע שעבר כי יש לבחון מחדש את העתירה שהגיש חבר מועצת העיר צדוק בן משה נגד קיום ההפגנות מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה בפתח תקווה, אך לאחר שהוחלט כי "סדר הזמנים לא מאפשר בירור העניין מחדש", ההחלטה בעניין עברה לידי המשטרה שקבעה שלא תאפשר את קיום ההפגנות במיקומן הנוכחי.

בתשובה לבג"ץ, הסבירה המשטרה כי ההפגנות מסכנות את ביטחון הציבור ואינן יכולות להימשך במתכונתן הנוכחית בשל גודלן ומערכות ההגברה שנעשה בהן שימוש, ובשל הפגנות הנגד של הליכוד. במשטרה טענו כי המפגינים סירבו למתווה חלופי של הפגנה מפוצלת בפארק פתח תקווה.

הפגנה נגד היועמ"ש, פ"ת 19.8.17. ראובן קסטרו
ההפגנה בפתח תקווה, אתמול/ראובן קסטרו

יו"ר הקואליציה דוד ביטן בירך אמש את המשטרה על "העיכוב המוצדק של ראשי הפגנות השמאל". לדבריו, "הגיע הזמן שהאנרכיסטים יבינו כי לא יוכלו לכפות את דעתם באלימות וכי הנסיון הפסול ללחוץ על היועמ"ש תוך גרימת סבל רב לתושבים הוא לא מוסרי ולא חוקי". כמו כן, הוא מסר: "החלטנו לכבד את הוראות המשטרה ולא להגיע למקום, אני שמח שהמהלך שיזמנו הביא לקץ ההפגנות בכיכר גורן".

אמש תקפה מפלגת הליכוד את ההפגנות בפתח תקווה פעם נוספת והתמקדה בדמותו של נפתלי. בפוסט שעלה בעמוד הפייסבוק של המפלגה הוצגו "עובדות שמוסתרות מעיני הציבור בניסיון של גורמים אינטרסנטיים להציגו כאביר שלטון החוק". בין היתר נטען כי נפתלי מסר תצהיר כוזב עם תחילת עבודתו במעון ראש הממשלה, שבו נכתב כי השלים 12 שנות לימוד, על אף שלמד רק תשע שנים. עוד נטען כי הסתיר את העובדה שסולק ממקום עבודה קודם בשל תלונה על אלימות פיזית קשה נגד חבר לעבודה. בפוסט נכתב כי הסתרת עובדות אלו נועדו "לפגוע בראש הממשלה נתניהו, ברעייתו ובליכוד".

(עדכון ראשון: 9:30)

הפגנה נגד היועמ"ש, פ"ת 19.8.17. ראובן קסטרו
ההפגנה בפתח תקווה, אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully