וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע שדרש מטראמפ לאתחל מחדש - וגרם לעוד יועץ לאבד את משרתו

19.8.2017 / 15:50

בשבוע אחד הסתכסך הנשיא עם שורת ארגונים ואישים בכירים וזכה להתנגדות מבפנים עקב סערת שרלוטסוויל. לאחר שהודיע על רפורמת בתשתיות, פיטר את יועצו באנון כדי להשיג מעט יציבות. כעת, סביבתו דרוכה לקראת דבריו בעצרת שתתקיים באריזונה

עריכת וידאו:ניר חן

כמו מחשב או מכשיר סלולרי שנוטים להיתקע ודורשים אתחול אחת לכמה ימים, כך גם בבית הלבן הסוער תמידית, נדרש אחת לכמה ימים ריסטארט כדי לנסות ולהוציא את הספינה לדרך חדשה. לפעמים הפעולה הזו מגיעה בצורה של הדחת יועץ, לעתים זה מגיע בצורת מינוי של דמות חדשה שאמורה לבוא ולעשות סדר, ולעתים באה הודעה על רפורמה משמעותית או קידום חקיקה שאמורה לשנות את המומנטום, לשים את המהמורות מאחור, ולהתניע מחדש.

יום שלישי השבוע היה מהסוג האחרון. אחרי שביום שבת הנשיא דונלד טראמפ גינה את שני הצדדים בשרלוטסוויל, ורק ביום שני גינה מפורשות את הניאו נאצים והקו קלוקס קלאן, הגיעה העת להפסיק את המעגל הזה של התעסקות בגינוי, ולחזור לדבר על מדיניות. טראמפ זימן כמה דמויות בכירות בממשל וקרא לעיתונאים כדי לדבר איתם על תכניתו להשקעה בתשתיות בסכומי כסף אדירים. התכנית עוד רחוקה מהשלמה, אבל בסיומה היא אמורה ליצור מקומות עבודה רבים ולשפר באופן משמעותי את התשתיות המיושנות באזורים רבים בארצות הברית.

עוד בוואלה! NEWS
אם הנרצחת משרלוטסוויל מסרבת לדבר עם טראמפ: "לא אסלח לו"
החודש הקשוח בבית הלבן: טראמפ סוגר רצף נוסף של הדחות בממשל
עוד טלטלה בממשל: טראמפ הדיח את יועצו השנוי במחלוקת באנון

טראמפ בהצהרה לאחר הירי בסטיב סקליס בוורג'יניה 14  ביוני 2017. רויטרס
נקלע לסחרור והסתכסך עם שורת ארגונים ואישים. טראמפ/רויטרס

20 דקות וכמה שאלות מאוחר יותר, הוא נקלע לסחרור שעדיין לא הסתיים, וגרם לחיכוכים עם בכירי המפלגה שלו, שני נשיאים רפובליקנים לשעבר, חמישה גנרלים בצבא ארצות הברית (שמצאו לנכון, באופן נדיר ביותר, לפרסם הודעות בעד הסובלנות ונגד הגזענות מיד לאחר אותה מסיבת עיתונאים שבה הטיל הנשיא את האשמה על אירועי שרלוטסוויל על שני הצדדים), רבים בקהילה היהודית, לרבות הוועד היהודי הרפובליקני, שקרא לנשיא "להשמיע עמדה מוסרית ברורה יותר" באשר לגזענות והאנטישמיות.

הוא הסתכסך גם עם שורה ארוכה של מנהלי תאגידי ענק שפרשו מהמועצות המייעצות לנשיא, וגרמו לו להודיע על סגירת שני הגופים היוקרתיים שקישרו בין הבית הלבן והקהילה העסקית, ואפילו עם חברים בקהילה האוונגליסטית. הכומר א.ר ברנארד הודיע הלילה כי החליט לפרוש מהמועצה האוונגליסטית המייעצת לנשיא, לאחר ש"נעשה ברור כי קיים קונפליקט בין הערכים שלי ושל הממשל".

על הדרך, נשבר עוד שיא קטן כשכל עובדי אגף האמנות והרוח בבית הלבן הגישו את התפטרותם – התפטרות ראשונה של מחלקה שלמה במהלך כהונה. את מכתב ההתפטרות שהגישו, כתבו באקרוסטיכון שבו כל פסקה נפתחת באות אחרת, שמחיבורן מתקבלת המילה resist - התנגדות.

ואם כל זה לא הספיק, אז שלשום הודיע ג'יימס מורדוק, מנכ"ל "פוקס" ובנו של איל התקשורת ומקורבו של טראמפ, רופרט מרדוק, כי יתרום מיליון דולר לליגה נגד השמצה, ארגון יהודי הנלחם בגזענות ואנטישמיות ונמצא בהתנגשות מתמדת עם הנשיא. "מה שראינו בשבוע החולף בשרלוטסוויל, והתגובה של הנשיא לכך מדאיגה את כולנו כאמריקנים וכאנשים חופשיים", הוא כתב. לא להאמין, אבל כל הדברים האלה קרו בארבעה ימים.

טראמפ יכול היה לחפש סולם לרדת מהעץ, לנסות לרכך את הרושם המר שהותירו דבריו בקרב כל חלקי הציבור האמריקני שאינם משתייכים ל"אלט רייט". מי יודע, אולי אפילו להתנצל. במקום זה, הוא בחר לטפס גבוה יותר כשהביע התנגדות להסרת פסלי הקונפדרציה, שחלקם בדמות תומכי עבדות מהדרום, ומצא שעיר לעזאזל להיתלות בו - לינדזי גרהאם, סנאטור רפובליקני בכיר ופופולרי מאוד מקרוליינה הדרומית שביקר אותו בחריפות. טראמפ כינה אותו "רודף פרסום" וכתב ששיקר כשטען שהוא השווה בין הקו קלוקס קלאן והנאצים לקורבנות בשרלוטסוויל.

על הדרך, הוא נכנס בסנאטור נוסף, ג'ף פלייק מאריזונה שיצא גם הוא נגד הנשיא, וכינה אותו "חלש בענייני הגבול". התגובה של גרהאם הייתה בלתי נשכחת: "בגלל הדרך שבה התנהלת בטרגדיה של שרלוטסוויל זכית לשבחים מכמה מקבוצות הגזעניות ביותר ומלאות השנאה בארצנו", כתב הסנאטור. "אתה הנשיא. למען המדינה שלנו, תתקן את זה. ההיסטוריה מסתכלת על כולנו". לא בכל יום ולא בכל קדנציה פונה כך סנאטור לנשיא של המפלגה שלו. בטוויטר, כמובן.

העימותים הללו, בתדירות הולכת וגוברת בין טראמפ לבכירי מפלגתו, אמורה להדליק לנשיא נורה אדומה. הוא זקוק להצבעותיהם של הסנאטורים ממפלגתו בכל יום בגבעת הקפיטול. כפי שג'ון מקיין הוכיח לו כשהפיל עם האצבע שלו את רפורמת הבריאות שהייתה אמורה להחליף את "אובמה קר", טראמפ זקוק לכל קול בסנאט, במיוחד כשהרפובליקנים מחזיקים ברוב שברירי של 52 מול 48.

הסיטואציה הנוכחית היא שיותר ויותר סנאטורים מרגישים משוחררים ממחויבות לנשיא. קחו לדוגמה את הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר מטנסי, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט ומי שטראמפ שקל לתפקיד שר החוץ בממשל שלו. מדובר באדם שעומד לבחירה מחודשת בסנאט בשנת 2018 (בכל שנתיים יש בחירות לשליש מן המושבים בסנאט לכהונה של שש שנים, ע"נ). במצב רגיל, סנאטור שעומד בעוד שנה לבחירה נזהר כמו מאש מריב פומבי עם הנשיא מחשש שהדבר יזיק לו אלקטורלית. אך מה עשה קורקר שלשום? הוא הצהיר כי הוא לא בטוח שהנשיא ניחן ב"יציבות והיכולות להן הוא נדרש כדי להצליח בתפקידו", וכי "נדרשים שינויים קיצוניים בבית הלבן".

סטיב באנון, היועץ המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2017. רויטרס
שילם במשרתו כחלק ממסורת ימי השישי של טראמפ. באנון/רויטרס

בסיומו של סוף השבוע הסוער, הגיעו בבית הלבן למסקנה שאין ברירה. כדי לחזור למסלול של יציבות, צריך ריסטארט. הפעם, נבחר פתרון מספר אחת, וכמיטב המסורת של ימי שישי, יועץ בכיר נוסף שילם במשרתו. האם זה מה שיקנה לבית הלבן יציבות? ימים יגידו.

בינתיים, העיניים נשואות אל יום שלישי הבא. טראמפ נמצא תמידית בקמפיין, ואחת לשבוע מכנס עצרת תומכים במקום אחר בארצות הברית. ביום שלישי הוא נוסע לפניקס שבאריזונה, שם עומד השריף האייקוני והקשוח ג'ו ארפיאו, הידוע כלוחם אגרסיבי בהגירה הבלתי חוקית שטען בעבר כי תעודת הלידה של ברק אובמה מזויפת, עלול להישלח לחצי שנת מאסר בגין ביזוי בית המשפט, לאחר שנמצא כי בהנחייתו עוכבו לחקירה אנשים, בדרך כלל ממצא היספאני "ללא חשד סביר כי ביצעו פשע", וזאת לאחר שכבר הוזהר ממדיניות זו.

פצועים בדריסה בהפגנה נגד צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ארה"ב, אוגוסט 2017. רויטרס
טראמפ טיפס על עץ גבוה מדי - ולא התנצל על התייחסותו לאירועים. הדריסה בשרלוטסוויל/רויטרס

טראמפ הודיע בשבוע שעבר כי ישקול "להעניק חנינה אופן מידי" לארפיאו, ולפי הערכות, הודעה על כך עשויה להימסר באותה עצרת באריזונה. ראש העירייה של פניקס, גרג סטנטון מהמפלגה הדמוקרטית, מיהר להוציא הודעה ובה ביקש מהנשיא לדחות את הביקור שלו, והסביר כי הוא חושש שהדבר ייצור מהומה בעיר. "אם הוא יגיע לפניקס כדי להודיע על חנינה לארפיאו, אז יהיה ברור שהכוונה האמיתית שלו הייתה לשלהב את האמוציות ורק להוסיף ולפלג את ארצנו", כתב. "אני מקווה ששיקול הדעת יגבר והוא ידחה את הביקור". כעת נותר להמתין ולראות אם טראמפ יחליט לנסוע לפניקס, ואם כן – מה יהיה המסר שהוא יביא איתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully