וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הכריע: נשים יוכלו לשמש כמנכ"ליות בתי הדין הרבניים

16.8.2017 / 13:30

השופטים קיבלו את ארגוני הנשים וקבעו כי מעתה לא יהיו חסמים בהתמודדתן לתפקיד. "יש בכך ערך רב לציבור הנשים ולחיזוק בתי הדין הרבניים", קבעו. ח"כ מקלב: "לא נאפשר מינוי אדם שאינו ראוי לתפקיד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשים יוכלו להתמודד על תפקיד המנכ"ל. בית הדין הרבני באשקלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בג"ץ קיבל היום (רביעי) את עתירת עמותת "מבוי סתום", וקבע כי נשים יוכל לשמש כמנהלות בתי הדין הרבניים. מדובר בפסיקה תקדימית לאחר שבינואר אשתקד הורו השופטים למדינה לנסח תקנות שיאפשרו את התמודדות נשים וגברים כאחד לתפקיד. העתירה הוגשה בשיתוף עו"ד גלי עציון מתנועת נעמ"ת ועו"ד עירית גזית מארגון ויצ"ו.

החלטת בג"ץ באה בעקבות ההתמהמהות הממושכת מצד המדינה בשינוי החקיקה, מאז פסיקתו הקודמת בעניין. חוק הדיינים קובע כי נשיא בית הדין הרבני הגדול והשר הממונה עליו יבחרו יחד את המנהל - דיין מכהן או בעל תעודת הסמכה לרב עיר. מאחר שהרבנות אינה מאפשרת כיום לנשים להיבחן לכך, עתרו לבג"ץ ב-2014 הארגונים "מבוי סתום", ויצ"ו ונעמ"ת בדרישה להעניק פרשנות חדשה לחוק הדיינים או לקבוע כי הוא אינו חוקתי.

עוד בוואלה! NEWS:
מתחת למאבק על פסלי הגנרלים מסתתר הפצע המדמם של החברה האמריקנית
בשל מזוודה חשודה של תייר מפקיסטן: תחנת הרכבת ברחובות נסגרה לשעתיים
חודשיים אחרי המשבר: שר המשפטים לשעבר משה ניסים יוביל את ועדת הגיור

ח"כ אורי מקלב, 3 במאי 2017. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
"ניסיון לפגוע בבתי הדין הרבניים". ח"כ אורי מקלב/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

בפסיקתם היום קבעו השופטים אורי שהם, מני מזוז וכן השופט בדימוס אליקים רובינשטיין כי "בשעה שבה נשים תופסות מקום של כבוד במגוון תפקידי השירות הציבורי, אין זה מתקבל על הדעת כי לא יינתן ביטוי הולם לייצוגן בהנהלת בתי הדין הרבניים. בפתיחת שעריו של בית הדין בפני נשים שתשמשנה בתפקידים ניהוליים, יש ערך רב, לא רק לציבור הנשים בכללותו כי אם גם לחיזוק מעמדו של בית הדין, שאמון הציבור בו הוא תנאי חיוני לתפקודו".

בעמותת "מבוי סתום" בירכו על הכרעת בג"ץ. "מדובר בפריצת דרך היסטורית בתחום הדת והמדינה", אמרה עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית העמותה. "זו הפעם ראשונה שהאפליה המגדרית בנושאים שבאחריות הממסד הדתי מוגדרת כפגיעה בזכות יסוד לשוויון. אני מקווה שקביעה זו, מעבר ליישומה המעשי בעניין מינוי מנכ"לית לבתי הדין הרבניים, תהפוך בעתיד לכלל מנחה בכל נושאי הדת במדינת ישראל. אני שמחה שהייתה לי הזכות להוביל את המהלך שהביא לתיקון חשוב זה. זהו ציון דרך היסטורי במאבק למען חיזוקם של ערכי היהדות והדמוקרטיה, ולמען הנשים בישראל המופלות לרעה בבתי הדין הרבניים".

עוד באותו נושא

פריצת דרך: בג"ץ קבע כי אישה יכולה לכהן כמנכ"ל בתי הדין הרבניים

לכתבה המלאה

"העותרים ניסו לפגוע במעמד בתי הדין"

למרות ההכרעה התקדימית, פרופ' אביעד כהן, דיקן המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט", מצנן את ההתלהבות. "מדובר בלבנה חשובה נוספת שהונחה לשם בניין השוויון המגדרי במערכת הממסד הדתי בישראל", אמר. "עם זאת, המבחן האמיתי יהיה בחיי המעשה ובמקרה זה חוששני שהדרך למינויה בפועל של אישה כמנכ"לית בתי הדין הרבניים עוד ארוכה וקשה" .

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), העומד בראש ועדת המדע והטכנולוגיה מתח ביקורת על החלטת השופטים. "פסק הדין שניתן היום לא בא למנוע אפליית נשים אלא ליישם את רצונם של העותרים - לפגוע במעמד בתי הדין", אמר. "תפקיד מנכ"ל בתי הדין ברובו אינו אדמיניסטרטיבי אלא תפקיד הדורש ידע הלכתי רב. לא אפליית נשים במגזר הכללי והציבורי מה שעמד לנגד עיניהם אלא הפגיעה בסמכות ובמעמד בתי הדין. לא יעלה על הדעת ולא נאשר שבתפקיד כה רגיש זה לא יכהן אדם שראוי לכך בעל ידע הלכתי מובהק ואינו עוין לדת, לממסד הרבני ולהלכה הצרופה והמסורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully