וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת למאבק על פסלי הגנרלים מסתתר הפצע המדמם של החברה האמריקנית

16.8.2017 / 11:10

פיגוע הדריסה בשרלוטסוויל, בעימותים שנוצרו סביב הסרת פסל הגנרל רוברט לי, הצית מחדש את הדיון הנפיץ על העבר האפל של ארה"ב. לצד קריאות להסיר את הפסלים של מפקדי הקונפדרציה, שהיו אחראיים בחלקם לדיכוי שחורים ואלימות קשה, יש מי שמזהיר מ"שכתוב ההיסטוריה"

צילום: CNN: עריכה: תום זואולי

על רקע הסרת פסלו של הגנרל רוברט לי בשרלוטסוויל שבווירג'יניה ופיגוע הדריסה בהפגנה נגד ניאו-נאצים במקום, הודיעו בימים האחרונים עוד ועוד ראשי ערים ברחבי ארצות הברית על כוונתם להסיר או להזיז ממקומם פסלים המזוהים עם צבא הקונפדרציה.

מדובר באחת הסוגיות הטעונות והרגישות בחברה האמריקנית ובפצע מדמם שטרם הגליד, יותר מ-150 שנה אחרי שהמלחמה הסתיימה. מכיוון שהיציאה למלחמה האזרחים הייתה קשורה באופן ישיר בשאלה אם להמשיך ולהתיר את העבדות בארצות הברית, רבים רואים בהמשך ההנצחה של צבא הקונפדרציה בכיכרות הערים ברחבי הדרום ובשורה של רחובות וכבישים מהירים, האדרה של דמויות גזעניות וכתזכורת לעבר האפל של המדינה - שהתחדדה לאחר פיגוע הירי שביצע גזען לבן בכנסייה השחורה בצ'רלסטון, לפני כשנתיים.

מנגד, לא מעט אנשים סבורים כי הסרת הפסלים היא שכתוב של ההיסטוריה ויש להימנע מכך. גם בצד השמאלי של המפה הפוליטית, יש הסבורים כי יש להשאיר את הפסלים על מקומם כתזכורת לעבר של ארצות הברית, ולשנות את ההקשר בו הפסלים מוצגים. למשל, להציב לידם פסלים של גנרלים מצבא האיחוד או להדגיש את המטרות אשר לשמן נלחם צבא הקונפדרציה.

פצועים בדריסה בהפגנה נגד צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ארה"ב, אוגוסט 2017. רויטרס
זירת פיגוע הדריסה בשרלוטסוויל, השבוע/רויטרס

ביום שני הפילו מפגינים פסל שהוצב בדורהאם, קרוליינה הצפונית, ובתיעוד מהמקום הם נשמעים צועקים: "אנחנו המהפכה". אתמול עצרה המשטרה את האישה שכרכה את החבל סביב צווארו של הפסל, שבאמצעותו הופל בידי המפגינים.

באותו היום, הצביעה מועצת העיר בבולטימור פה אחד להסיר את כל ארבעת פסלי הקונפרדציה המוצגים בעיר במקביל להשחתה של שניים מהם, שנצבעו בידי אלמונים. ברנדון סקוט, חבר מועצת העיר של בולטימור, אמר במהלך הדיון כי "האנשים האלה אשר מוצגים בפסלים (צבא הקונפדרציה, ע"נ) היו בוגדים". ב"בולטימור סאן" פורסם מאמר מקיף תחת הכותרת "חייבים להסיר את פסלי הקונפדרציה".

עם זאת, הדרך עד להסרה בפועל של הפסלים עוד ארוכה, שכן הדבר דורש את אישור המועצה לשימור אתרים במדינת מרילנד.

עוד באותו נושא

טראמפ: לא כל מי שהיה בזירת הפיגוע ניאו-נאצי - תגנו גם את הצד השני

לכתבה המלאה
פסל של הקונפדרציה שהופל בדורהאם, קרוליינה הצפונית, ארה"ב, 14 באוגוסט 2017. AP
פסל שהופל בדורהם, קרוליינה הצפונית/AP
פסלו של הגנרל ג'ון האנט מורגן מוגן מפני מפגינים, לקסינגטון, אוגוסט 2017. רויטרס
פסל של הגנרל ג'ון האנט מורגן מוגן בלקסינגטון מפני מפגינים/רויטרס

ג'ים גריי, ראש עיריית לקסינגטון, קנטאקי, הודיע כי בעקבות האירועים בשרלוטסוויל החליט להעתיק ממקומם את הפסלים שמוצגים בעירו ולהציבם במיקום אחר, לצד פסלים של גנרלים מצבא האיחוד. "גדלתי במשפחה שבה שני אנשים לחמו בצבא האיחוד ואחד בצבא הקונפדרציה, זו לא החלטה פשוטה עבורי", הוא הסביר בסרטון שעלה ליוטיוב.

לדבריו, "צריך להסביר את ההיסטוריה בצורה נכונה. הפסל עומד היום במקום שבו לפני מלחמת האזרחים נמכרו עבדים לכל המרבה במחיר. לקסינגטון הייתה שוק עבדים. זה פשוט לא צודק שנמשיך להוקיר את האנשים שנלחמו לשמר את העבדות בדיוק באותו מקום שבו נמכרו אנשים לעבדות".

מאמצים מחודשים להסרת פסלים של גנרלים מצבא הקונפדרציה נרשמו גם בממפיס, טנסי, שם מונצח פסלו של נייתן בדפורד, גנרל בצבא הדרום וחבר בכיר בארגון הקו קלוקס קלאן הגזעני, וכן ג'פרסון דיוויס, נשיא הקונפדרציה במהלך המלחמה. הסיטואציה האבסורדית היא שלמועצת העיר אין סמכות להסיר את הפסלים. החלטה להסיר אותם התקבלה כבר ב-2015, אבל נדחתה בוועדה ההיסטורית של טנסי. כעת, מתחדשות ההפגנות גם סביב הפסלים בעיר הזו וראש העירייה שוקל לעתור בנושא לבית המשפט העליון של טנסי. קריאות דומות עלו ביממה האחרונה גם בנוגע לפסלים המוצבים בעיר ג'קסונוויל בפלורידה.

במקביל לכל אלה, הושחתה הערב גם האנדרטה של אברהם לינקולן בוושינגטון הבירה. לינקולן היה נשיא ארצות הברית בזמן המלחמה נגד כוחות הקונפדרציה. על האנדרטה רוסס גרפיטי.

פצועים בדריסה בהפגנה נגד צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ארה"ב, אוגוסט 2017. רויטרס
פינוי פצועים מזירת הפיגוע בווירג'יניה/רויטרס

אל תוך הוויכוח הזה, אשר מתנהל במישור הציבורי בשנים האחרונות בארצות הברית, נכנסו קבוצות שוליים קיצוניות, כמו הקו קלוקס קלאן, האלט-רייט והפעילים הניאו-נאצים שצעדו בווירג'יניה בסוף השבוע האחרון, כאשר הטענה שלהם היא שהסרת הפסלים מהווה מחיקה של ההיסטוריה הלבנה בארצות הברית. כך, שאלת הנצחה של גנרלים שלחמו במאה ה-19 מציתה בחודשים האחרונים את ארצות הברית ומגיעה, כפי שראינו בסוף השבוע האחרון, לאלימות פיזית של ממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully