וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למדפים בעולם? ועדה מיוחדת המליצה לאשר ייצוא קנאביס רפואי

במסגרת ההמלצות של ועדה מטעם משרד האוצר ומשרד הבריאות, יוכל כל גורם שיעמוד בדרישות לקבל רישיון לגידול, ייצור, אחסון או הפצה של קנאביס. אומדן ההכנסות למדינה המוערך בין מיליארד עד ארבעה מיליארד שקלים בשנה

צילום: AP, דף הפייסבוק של תמר זנדברג, תיקון עולם, מגזין קנאביס, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: רפורמת הקנאביס שאינו לשימוש רפואי עדיין תקועה)

הוועדה בין-משרדית של משרד האוצר ומשרד הבריאות המליצה היום (ראשון) להתיר ייצוא קנאביס רפואי. הוועדה שבראשה עמדו מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, בחנה את ההיבטים הכלכליים, החוקיים והרגולטוריים של ייצוא קנאביס רפואי, והגישה את המלצותיה לשר האוצר משה כחלון, ולשר הבריאות יעקב ליצמן. במסגרת ההמלצות, כל גורם שיעמוד בדרישות יוכל לקבל רישיון לגידול, ייצור, אחסון או הפצה של קנאביס. אומדן ההכנסות למדינה המוערך בין מיליארד עד ארבעה מיליארדי שקלים בשנה.

במסגרת הדיונים, בהם לקחו חלק גם נציגי משרדי החקלאות ופיתוח הכפר, המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים ומשרד הכלכלה והתעשייה, נטען כי "קיים פוטנציאל כלכלי לייצוא קנאביס, וכי למדינת ישראל יתרונות רבים בהיבטי רגולציה מתקדמת, מחקר ופיתוח, ניסיון קליני ואקלים היכולים להיות מנוצלים על ידי חקלאים, חוקרים ויזמים ליצירת שווקים לתוצרת מוצרי קנאביס רפואי ישראליים".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד: מדובב משטרתי נותן הרואין לחשוד כדי להוציא הודאה ברצח
בניגוד לאביה: איוונקה טראמפ גינתה את הימין הקיצוני בווירג'יניה
הנכים חסמו את כביש 4 באזור אשדוד: "על הממשלה להתעשת"

קנאביס רפואי. אילן, תצפית TPS
הוועדה המליצה לאשר ייצוא קנאביס רפואי/תצפית TPS, אילן

בהמלצות שהועברו לידי השרים, צוין כי הייצוא יתבצע על ידי משרד הבריאות או ישירות על ידי צדדים, תוך פיקוח הדוק של המדינה. עוד צוין כי הייצוא יאושר רק למדינות המתירות שימוש בקנאביס רפואי ויתירו ייבוא מישראל במפורש. זאת ועוד, ייצוא הקנאביס יאושר רק לחקלאים שיקבלו רישיון לגידול ולייצוא ממשרד הבריאות.

ייצוא הקנאביס יתאפשר בכלל צורותיו הרפואיות כמו מוצרי עישון, טבליות, ושמנים. כמו כן המליצה הוועדה, על הקמת צוות משותף של מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרד החקלאות, שיפעלו למיתוג ושיווק ייצוא קנאביס רפואי ומוצריו מישראל.

פעילות הוועדה, שאת הקמתה יזם משרד האוצר, התבססה על החלטת הממשלה שהתקבלה בחודש יוני אשתקד, להסדרת והרחבת תחום הקנאביס הרפואי בישראל, לאור הצלחת הטיפולים וההתפתחויות בתחום. באוצר ביססו את עמדתם על ניתוח הפוטנציאל הכלכלי בשוק והן על העובדה כי מדובר בתחום בתולי, בעל פוטנציאל משמעותי להגדלת התוצר, ובכך שלישראל יש בו יתרון יחסי.

גידולי קנאביס בישראל, חברת תיקון עולם בתל אביב, דצמבר 2015. יותם רונן
יוזמת האוצר התבססה על פוטנציאל השוק והיתרון היחסי שיש לישראל/יותם רונן

"ייצוא קנאביס רפואי הוא ענף בעל פוטנציאל כלכלי משמעותי למדינת ישראל", אמר שר האוצר כחלון. "הייצוא יחזק את החקלאות הישראלית בכלל ואת החקלאות באזור הערבה בפרט ויהווה הזדמנות עבור מדינת ישראל לנצל יתרון יחסי מובהק שיש לה בפיתוח מוצרים רפואיים מקנאביס רפואי". שר הבריאות ליצמן ביקש להזכיר תחילה כי "היחס לקנאביס צריך להיות דומה לכל סם ויש לזכור שלפי החוק הינו אסור לשימוש ומסחר. עם זאת, החוק מאפשר שימוש בקנאביס רפואי למחלות קשות במקרים מיוחדים ותחת מגבלות מיוחדות".

במשרד עורכי הדין ויינשטוק-זהבי שעתרו לבג"ץ בשם החקלאים כדי לאשר את ייצוא הקנאביס הרפואי, ברכו על המלצות הוועדה ואמרו כי מדובר בהשלמת צעד חשוב להפיכת ישראל למעצמת קנאביס עולמית. עו"ד הדין חגית ויינשטוק אמרה "כי פתיחת השוק לייצוא, תאפשר מחד לעוסקים בתחום בישראל היתכנות כלכלית ופרנסה ראויה, ומאידך תחשוף לעולם את איכות מוצרי הקנאביס הרפואי המקומיים אשר יגודלו, ייוצרו וישווקו תחת התנאים המקצועיים המחמירים, אותם לומדים כיום בכל העולם".

בישראל פועלים כיום שמונה מגדלים בעלי רישיון לגידול קנאביס רפואי, המייצרים כעשר טונות בשנה. הרחבת השוק עבורם לטובת ייצוא – תוכל לענות על פוטנציאל של מיליארד עד ארבעה מיליארד שקלים בשנה, ואף יותר. כיום ישנם למעלה מ-500 מגדלים שהגישו בקשה לקבלת רישיון לגידול. מחיר הקנאביס הרפואי בעולם עומד על כ-10 דולר לגרם. היקף השוק העולמי הכולל של קנאביס רפואי נמצא במגמת צמיחה משמעותית. בשנת 2000, הייצור הכולל בעולם עמד על 1.3 טונות, ובשנת 2014 עלה היצור ל-57.3 טונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully