וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפאל: עונש מאסר למי שייאלץ נשים לעזוב את ביתן בזמן המחזור

החוק מגיע בעקבות שני מקרי מוות של נשים במסגרת מנהג עתיק, שקובע כי הנשים טמאות בזמן המחזור החודשי ולכן עליהן להתגורר מחוץ לבית. לפי החוק, מי שיכריח נשים להתרחק מביתן ייאסר לשלושה חודשים וייקנס ב-30 דולרים. כ-20% מהנשים במדינה מקיימות את המנהג

נשים בנפאל. GettyImages
מסורת עתיקה. נשים בנפאל/GettyImages

הפרלמנט בנפאל העביר השבוע חוק שלפיו מי שייאלץ נשים לעזוב את ביתן כשהן בזמן הווסת – ייענש. החוק מתייחס למסורת עתיקה הנהוגה בקרב תושבי הכפרים במערב המדינה, ששמה "צ'אופאדי". במסגרת המנהג מורחקות נשים בזמן הווסת ומיד לאחר הלידה אל בקתות וצריפים מחוץ לביתן, כיוון שהן נחשבות טמאות. לפי החוק, מי שיכריח נשים לקיים את המנהג יעמוד בפני עונש מאסר בן שלושה חודשים וקנס בסך 30 דולרים.

המנהג עלה לכותרות לאחרונה בעקבות מותן של שתי נשים בעת ששהו מחוץ לביתן בזמן הווסת. בחודש שעבר מתה נערה צעירה לאחר שהוכשה על ידי נחש כשישנה בבקתה מחוץ לביתה, ובחודש דצמבר 2016 נהרגה בת 15 משאיפת עשן לאחר שהדליקה אש בצריף שבו ישנה כדי להתחמם. הנשים המקיימות את המנהג חשופות לקור עז ולסכנות שונות מחוץ לביתן, בהן גם תקיפה פיזית.

עוד בוואלה! NEWS:
הנחיות חירום באי הנתון לאיום צפון קוריאה: "אל תביטו לכדור האש"
הונג קונג: חבר מפלגה פרו-דמוקרטית טען כי נחטף בידי סוכנים מסין
תאילנד: 18 שנות מאסר לאדם שפרסם סרטונים נגד המלך

נשים בנפאל. GettyImages
בחודשים האחרונים: שני מקרי מוות של נשים שהורחקו/GettyImages

במסגרת המנהג ההינדואיסטי העתיק, על הנשים ה"טמאות" נכפה לישון בצריפים או במגורי בקר. נאסר עליהן לגעת בחיות המשק ובגברים והן אף מורחקות ממאכלים מסוימים. על הנשים נאסר גם השימוש בשירותים ובמקלחות שבתוך הבתים, והן נאלצות לצעוד מרחקים ארוכים מהכפר שלהן. לפי דוח של מחלקת המדינה האמריקנית, שציטט תוצאות סקר שנערך בנפאל בשנת 2010, כ-19% מהנשים בנפאל בגילאים 15 עד 49 מקיימות את המנהג.

ה"צ'אופאדי" נאסר באופן רשמי במדינה כבר בשנת 2005, אך האיסור לא נאכף ואיש לא נענש מאז. הוא נפוץ עדיין באזורים כפריים מרוחקים במערב המדינה. החוק החדש קובע כי נשים לא יתגוררו בצריפים ולא יקבלו יחס מפלה או לא הומני כלשהו במהלך הווסת ולאחר הלידה. התומכים בחוק טוענים כי החקיקה החדשה תביא לאכיפתו של החוק, וכי הם מקווים כי המנהג ייפסק. חבר הפרלמנט קרישנה בהקטה, שניסח את הצעת החוק, אמר כי המדינה תתחיל לאכוף אותו בתוך שנה. "בשנה הקרובה נבצע קמפיינים חברתיים כדי לעדכן אנשים לגבי החוק החדש", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשים בנפאל. GettyImages
הנשים נחשבות טמאות בזמן הווסת. אישה בנפאל/GettyImages

בדתות רבות נחשבות נשים ללא טהורות בזמן הווסת שלהן. בחלק מהן נאסר על הנשים להיכנס למקומות קדושים ולבצע טקסים דתיים מסוימים. בהודו, למשל, לנשים אסור להיכנס למקדשים הינדואיסטים מסוימים ולמסגדים מוסלמיים בזמן הווסת.

פשופאטי קונוואר, שמתנגד גם הוא למנהג, אמר לרשת BBC הבריטית כי הוא "שמח מאוד" שהצעת החוק התקבלה. "זה היה מאבק ארוך להעלאת מודעות נגד המנהג הלא אנושי הזה", אמר. "עכשיו השלטון ייזום אכיפה. חייבת להיות אכיפה כדי שהחוק יהיה משמעותי", הוסיף. אפסרה ניופאנה, ראשת עיר במערב נפאל, אמרה כי הבעיה העיקרית היא שינוי המנהגים הרווחים כל כך בקרב התושבים. "זה חשוב שיש חוק חזק, אבל לשנות מנהגים חברתיים לוקח יותר זמן", אמרה. "בכל מקרה, אני שמחה לראות שיש שינוי הדרגתי בצורה שבה שאנשים תופסים את המנהג הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully