וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבוב נוסף: טראמפ משגר לישראל משלחת להתנעת שיחות השלום

עמרי נחמיאס וטל שלו

11.8.2017 / 20:30

שליחיו של טראמפ לענייני הסכסוך הישראלי-פלסטיני, קושנר וגרינבלט, יגיעו למזרח התיכון שוב כחלק מהמאמצים לחידוש המו"מ בין הצדדים. בהודעה נמסר בנוסף כי הנשיא אישר שהשיחות יוכלו להתקיים רק באופן ישיר, בהתאם לעמדת ירושלים

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ישלח בקרוב את יועצו ג'ארד קושנר, שליחו למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט וסגנית היועץ לביטחון לאומי דינה פאוול להמשיך במאמצי השלום באזור – כך מסר היום (שישי) בכיר בבית הלבן. קושנר וגרינבלט ביקרו במזרח התיכון בחודשיים האחרונים.

בהודעה נמסר כי טראמפ מחויב להשגת הסכם שלום בין ישראל והפלסטינים, וכי הוא מאמין בהשגת יציבות ורגיעה בירושלים לאחר משבר הר הבית. בהודעה הודגש כי בעוד שיחות השלום משחקות תפקיד מרכזי בביקור, "הנשיא מאשר כי ניתן יהיה לדון בשלום בין ישראל והפלסטינים רק באופן ישיר, וכי ארצות הברית תמשיך לעבוד בצמוד לצדדים כדי להתקדם לקראת מטרה זו".

"הנשיא ביקש כי הדיונים יתמקדו בהשגת שיחות שלום בין ישראל והפלסטינים, בלוחמה בקיצוניות ובמצב בעזה", נכתב בהודעה. עוד נכתב כי השיחות יעסקו "בהקלת המשבר ההומניטרי ברצועה, בחיזוק הקשרים עם שותפים אזוריים ובצעדים כלכליים שניתן יהיה לנקוט לאחר חתימת הסכם שלום, זאת כדי להבטיח ביטחון, יציבות ושגשוג באזור".

עוד בנושא:
קושנר בשיחה סגורה: "ייתכן שאין פתרון לסכסוך במזה"ת"
אבו מאזן נועד עם קושנר: "בפגישה נידונו כל הנושאים המרכזיים"
המלך עבדאללה נפגש עם אבו מאזן ברמאללה: "תומכים בעם הפלסטיני"

פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט 20 ביוני 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
גרינבלט ונתניהו בירושלים, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בשבוע שעבר אמר גורם ישראלי בכיר לוואלה! NEWS כי "בישראל יש אנחת רווחה כי נראה שטראמפ ואנשיו לגמרי בצד שלנו ואילו הפלסטינים איבדו בו לגמרי אמון. אבו מאזן מבין שהממשל לא יביא לו שובר שוויון". עם זאת, השבוע ביקר עבדאללה מלך ירדן ברמאללה ונפגש עם יו"ר הרשות אבו מאזן, ובפגישתם ציין את התחייבותו של טראמפ לפעול להשגת שלום ואת החשיבות להשקיע מאמצים בהגעה ל"אופק מדיני" להתקדמות לעבר פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.


בהקלטה שפורסמה בשבוע שעבר באתר האמריקני WIRED הודה קושנר, חתנו של טראמפ ומי שמופקד מטעמו על ניהול המשא ומתן, כי על אף שהוא אופטימי, "יכול להיות שאין פתרון" בין ישראל והפלסטינים. ההקלטה הודלפה מפגישה שניהל קושנר עם מתמחים בקונגרס, ולדבריו בה, "יש הרבה אנשים שניסו לפנינו - אבל אנחנו מנסים לעקוב אחרי זה מאוד בשקט ומאוד בהגיון ולראות אם יש פתרון - וייתכן שאין פתרון - אבל זה אחד הנושאים שהנשיא ביקש שנתמקד בהם".

עוד באותו נושא

נתניהו נפגש עם שליח טראמפ; דיווח: "ישראל התחייבה להאט את הבנייה"

לכתבה המלאה
פגישה בין יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ברמאללה 22.6.17. רויטרס
"ייתכן שאין פתרון". קושנר ואבו מאזן, יוני/רויטרס

בעניין משבר הר הבית, קושנר לקח בשיחה קרדיט מלא על פתרון המשבר בין הצדדים. "בשבוע האחרון למדנו כיצד אפשר לפתור דברים מהר. יש אנשים שלא רוצים למצוא פתרון של שלום, כאלה שמשגשגים על כאוס ועל מחלוקות, זה לא חדש בפוליטיקה ולא חדש בסכסוך, זה פשוט כך, תמיד יש כאלה בכל הצדדים". הוא התייחס גם לפיגוע בחלמיש ולרצח שלושת בני משפחת סלומון, ואמר כי "זה היה איום ונורא, לא היה לזה כל קשר להר הבית". בהמשך הזכיר את תקרית הירי בשגרירות בירדן, שבו היה מעורב המאבטח הישראלי זיו מויאל, והסביר כי ארצות הברית "היתה צריכה לגבש פתרון שיאפשר לשחרר את המאבטח לישראל למרות זעם ההמונים".

במהלך השיחה המוקלטת, שחלקים ממנה משובשים ולא ניתנים להבנה, קושנר מציין כי ההישגים שהושגו עד כה הם כתוצאה מהאמון והחשאיות שהם שומרים עליו עם הצדדים. "שום דבר לא יוצא החוצה או מדליף - הם מרגישים בטוחים ופתוחים יותר לחלוק איתנו את עמדותיהם. ואם נעשה הסכם מישהו יצטרך להתפשר איפשהו, יש מערך עמדות בצד אחד ומערך עמדות בצד שני ויש הרבה עמדות מסביב שיכולים או לא יכולים לעזור לפתרון. הצלחנו לתת להם אמון שהם יכולים להיות פתוחים וזה לא יפגע בהם, ולא יפורסם בתקשורת שמאוד פוגע. זה מאוד חשוב, וזה מאפשר לנו לנהל שיחות מאוד מוצלחות".

עבדאללה מלך ירדן בביקור בצרפת, יוני 2017. AP
הדגיש בפני אבו מאזן את מחויבות טראמפ. המלך עבדאללה/AP

עם זאת, כמה בכירים ישראלים אמרו לוואלה! NEWS כי הממשל "איחר להתערב במשבר ולא מאוד הורגש". בנוסף לכך, לפי דיווחים פלסטיניים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן סירב לפגוש את גרינבלט במהלך ביקורו, והוא נאלץ להסתפק בפגישה עם בכירי הרשות סאאב עריקאת ומג'די פרג'.

העיתונאי בן כספית דיווח היום באתר אל-מוניטור כי באותה פגישה, הפלסטינים נזפו בגרינבלט על כך שאימץ לחלוטין את גרסת ישראל וטוכנים כי הוא הפגין "בורות ולא גילה רגישות בכל הנוגע להר הבית". גורם ישראלי בכיר המעורה בנושא אמר כי "הפלסטינים איבדו אמון בממשל טראמפ ולא מוכנים להיפגש עם בכירי הממשל. אבו מאזן מבין שהממשל לא יביא לו שובר שוויון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully