וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קושנר בשיחה סגורה: "ייתכן שאין פתרון לסכסוך במזה"ת"

1.8.2017 / 17:54

יועצו של טראמפ נועד עם מתמחים בקונגרס, ודבריו הודלפו לאתר WIRED, כשבין היתר סיפר כי הוא אמנם אופטימי שיושג הסכם בין ישראל לפלסטינים - אך ציין כי ייתכן שזה יסתיים בלא כלום. הוא הגן על התנהלות נתניהו במשבר הר הבית: "הפלסטינים הסיתו שמדובר בשינוי הסטטוס-קוו"

צלמים זמניים מורשים

ג'ארד קושנר, חתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומי שמופקד מטעמו על ניהול המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, אמר שהוא "אופטימי" בנוגע לסיכויים להשיג הסכם בין ישראל והפלסטינים - אך הודה ש"יכול להיות שאין פתרון". בהקלטה שפורסמה היום (שלישי) באתר האמריקני WIRED והודלפה מתוך פגישה שקיים אתמול קושנר עם מתמחים בקונגרס, הוא נשמע בקולו מתייחס באריכות לנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולמאמץ להשיג את "הדיל האולטימטיבי".

לדברי קושנר, "יש הרבה אנשים שניסו לפנינו - אבל אנחנו מנסים לעקוב אחרי זה מאוד בשקט ומאוד בהגיון ולראות אם יש פתרון - וייתכן שאין פתרון - אבל זה אחד הנושאים שהנשיא ביקש שנתמקד בהם".

בנוסף לכך, קושנר מפרט בהקלטה את גרסתו לאירועי הר הבית של השבועיים האחרונים, במסגרתם הממשל ניסה לסייע בפתרון המשבר בין ישראל, ירדן והפלסטינים. מגרסתו של קושנר עולה כי הממשל מעניק גיבוי מוחלט להחלטת ישראל להציב את המגנומטרים, ומנגד מבקר את הרשות הפלסטינית על הסתה שחיממה את הרחוב.

חותנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ג'ראד קושנר וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה, ירושלים, 21 ביוני 2017. לשכת העיתונות הממשלתית
הגן על התנהלותו של ראש הממשלה במשבר הר הבית. קושר ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

קושנר נשאל על ידי אחד המתמחים אם הוא אופטימי בדבר היכולת להשיג הסכם בין ישראל והפלסטינים ומה היתרון של הממשל הנוכחי על פני ממשלים קודמים בכל הנוגע לכך. בפתח דבריו התייחס לנושא כ"אחת המשימות" שאותן התבקש לבצע על ידי הנשיא. "הדבר הראשון שעשיתי, כמו עם כל בעיה שאני ניצב בפניה, היה להבין את המורכבות ההיסטורית - איך הגענו לכאן ומי הצליח ומי לא הצליח".

לדברי קושנר, הוא שוחח עם בכירים שהיו מעורבים בסבבים קודמים של ניסיונות תיווך בין ישראל והפלסטינים. "מה שלמדתי בינתיים זה שלא הרבה הושג ב-40, 50 השנה האחרונות, והמשתנים לא מאוד השתנו, באיזשהו שלב צריך לבחור איפה מסיקים מסקנה". הוא הוסיף שהוא סבור שהקושי להגיע למשא ומתן הוא כי מדובר במצב "מאוד טעון רגשית", שבו מהלכים הגיוניים לא תמיד מתפרשים כך אצל הצד השני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

האזינו להקלטה

"מה שמעורר בי תקווה הוא שהיו לנו שני הישגים עד כה", אמר קושנר, וציין לדוגמה את הסכם המים המשותף לישראל ולפלסטינים שעליו הכריז השליח המיוחד של הממשל, גייסון גרינבלט, בחודש שעבר, וכן את מעורבותם של האמריקנים בניסיון להרגעת הרוחות במשבר הר הבית.

בנושא המים, קושנר אמר כי "זה נושא שדובר עליו במשך שנים והצלחנו להבין איך למצוא פתרון לבעיה שנידונה הרבה זמן. זה קרה משום שדיברנו עם כל הצדדים ולא נתנו להם להיתקע בעבר שלהם. כל אחד מאשים את השני בדברים שעשה בעבר, אבל אנחנו אומרים להם שאנחנו לא רוצים שיעור היסטוריה - קראנו מספיק ספרים, בוא נתמקד בלמצוא פתרון לבעיה".

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
הפלסטינים זעמו על עמדת הממשל במשבר. טראמפ ואבו מאזן, מאי/AP

בענין משבר הר הבית, קושנר לקח קרדיט מלא על פתרון המשבר בין הצדדים. "בשבוע האחרון למדנו כיצד אפשר לפתור דברים מהר. יש אנשים שלא רוצים למצוא פתרון של שלום, כאלה שמשגשגים על כאוס ועל מחלוקות, זה לא חדש בפוליטיקה ולא חדש בסכסוך, זה פשוט כך, תמיד יש כאלה בכל הצדדים". קושנר הצדיק את ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו להציב את גלאי המתכות בהר הבית ואמר כי "זה לא מעשה לא-הגיוני אחרי שאנשים נכנסו עם נשק למתחם", ומצד שני האשים את הפלסטינים "בהסתה שזה שינוי בסטטוס-קוו בהר הבית וכיבוש מחדש - וזה הסית את המתיחות ברחובות".

הוא התייחס גם לפיגוע בחלמיש ולרצח שלושת בני משפחת סלומון, ואמר כי "זה היה איום ונורא, לא היה לזה כל קשר להר הבית". קושנר התייחס גם לביקורת שהיתה על נתניהו בעקבות הסרת המגנומטרים ואמר ש"ביבי חטף מהתקשורת בישראל, אז זה היה דבר מורכב עבורו לעשות". בהמשך הזכיר את תקרית הירי בשגרירות בירדן, שבו היה מעורב המאבטח הישראלי זיו מויאל, והסביר כי ארצות הברית "היתה צריכה לגבש פתרון שיאפשר לשחרר את המאבטח לישראל למרות זעם ההמונים".

במהלך השיחה המוקלטת, שחלקים ממנה משובשים ולא ניתנים להבנה, קושנר מציין כי ההישגים שהושגו עד כה הם כתוצאה מהאמון והחשאיות שהם שומרים עליו עם הצדדים. "שום דבר לא יוצא החוצה או מדליף - הם מרגישים בטוחים ופתוחים יותר לחלוק איתנו את עמדותיהם. ואם נעשה הסכם מישהו יצטרך להתפשר איפשהו, יש מערך עמדות בצד אחד ומערך עמדות בצד שני ויש הרבה עמדות מסביב שיכולים או לא יכולים לעזור לפתרון. הצלחנו לתת להם אמון שהם יכולים להיות פתוחים וזה לא יפגע בהם, ולא יפורסם בתקשורת שמאוד פוגע. זה מאוד חשוב, וזה מאפשר לנו לנהל שיחות מאוד מוצלחות".

עימותים במזרח ירושלים, יולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
לוחמי מג"ב באזור הר הבית/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בשבוע שעבר פרסם נתניהו הודעה מיוחדת, שבה הודה לטראמפ ואנשי ממשלו על הסיוע בפתרון המשבר בהר הבית. ואכן, קושנר סייע לנתניהו להשיג את המלך עבדאללה בשיא המשבר עם ירדן, והשליח המיוחד גרינבלט הגיע לישראל בשבוע שעבר. הוא דילג בין לשכת ראש הממשלה לארמון המלוכה וסייע לפתור את משבר המאבטח בשגרירות.

עם זאת, כמה בכירים ישראלים אמרו לוואלה! NEWS כי הממשל "איחר להתערב במשבר ולא מאוד הורגש". בנוסף לכך, לפי דיווחים פלסטיניים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן סירב לפגוש את גרינבלט במהלך ביקורו, והוא נאלץ להסתפק בפגישה עם בכירי הרשות סאאב עריקאת ומג'די פרג'.

העיתונאי בן כספית דיווח היום באתר אל-מוניטור כי באותה פגישה, הפלסטינים נזפו בגרינבלט על כך שאימץ לחלוטין את גרסת ישראל וטוכנים כי הוא הפגין "בורות ולא גילה רגישות בכל הנוגע להר הבית". גורם ישראלי בכיר המעורה בנושא אמר כי "הפלסטינים איבדו אמון בממשל טראמפ ולא מוכנים להיפגש עם בכירי הממשל. אבו מאזן מבין שהממשל לא יביא לו שובר שוויון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully