וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע עריקים: המשטרה הצבאית מחזירה מאות משתמטים לבסיסים

11.8.2017 / 8:59

שוטרים צבאיים פתחו השבוע במבצע נרחב להחזרת משתמטים ועריקים לבסיס. רובם נשלחו להליך של דין משמעתי בפני מפקדיהם, ונגד 60 חיילים הוגשו כתבי אישום בגין עבירה של היעדרות מן השירות

עריכה: ניר חן

כ-300 עריקים ומשתמטים, לא פחות, נעצרו או התייצבו במסגרת "מבצע עריקים" שערכה השבוע המשטרה הצבאית. כ-70% מהם נעצרו בבתיהם, וקרוב ל-30% החליטו לשוב ליחידה באופן עצמאי, למרות שלא נתפסו בביתם כשהשוטרים הצבאיים הגיעו לחפשם. נראה שהמסר שבדפיקות אנשי משטרה בדלת הבית, וההבנה שלא מדובר באירוע חד פעמי עשו את שלהם. במהלך המבצע ביקרו אנשי המשטרה הצבאית מאות חיילים - החל מחיילים שנפקדו לתקופות קצרות מיחידותיהם וכלה בכאלה שערקו לפני חודשים ארוכים מאוד.

המועד שנקבע למבצע מעניין, ונראה שאינו מקרי. גיוס אוגוסט חל ממש לאחרונה, וכך גם מי שלא התייצבו לגיוס רק בשבוע שעבר הופתעו לגלות על סף ביתם שוטרים צבאיים שהגיעו במטרה לקחתם לבסיס מיטב, הלא הוא הבקו"ם. כיוון שמדובר במי שנעדרו משירות ימים ספורים בלבד ניתנה לחלק מהם הזדמנות להתחיל את שירותם הצבאי ללא הליך משמעתי, הכל בהתאם לנסיבות ההיעדרות. מובן שגם מי שהשתמטו לתקופות ארוכות יותר "זכו" לביקור. כ-120 מתוך החיילים שחזרו לשירות במסגרת המבצע היו משתמטים, כלומר חיילים שאמורים היו להתגייס, אך לא חצו את שערי הבקו"ם, וכ-180 ערקו מיחידותיהם.

החייל החשוד בירי במחבל בחברון בבית המשפט לערעורים בקרייה 1 אפריל 2016. ניב אהרונסון
הביקור בבתים עושה את שלו. המשטרה הצבאית/ניב אהרונסון

רובם המכריע של העריקים והמשתמטים, קרוב ל-80%, נשלחו עם מעצרם או חזרתם לשירות להליך של דין משמעתי בפני מפקדיהם, ואילו כנגד 20%, כ-60 חיילים שערקו לתקופות ארוכות במיוחד, הוגשו כתבי אישום בגין עבירה של היעדרות מן השירות. אותם חיילים מובאים לבית דין צבאי לצורך הארכת מעצרם, ומי שיורשע בסופו של הליך משפטי בעבירת עריקות יישב קרוב לוודאי מספר חודשים במאסר בכלא 4 או בכלא 6, ויוכתם ברישום פלילי, בדומה לכל עבירה פלילית אחרת.

ההתמקדות של רשויות הצבא בייחוד במי שנעדר משירות תקופה לא מאוד ארוכה אינה מקרית. הצבא מעוניין להחזיר את מי שנעדרו מיחידתם לשירות תקין, וההנחה היא שככל שתקופת ההיעדרות תתארך הליך הקליטה מחדש ביחידה יהיה קשה יותר.

חיילים מיחידת יהלום מאבטחים בתחנות אוטובוס בירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
רצון להחזיר חיילים לשירות תקין/נועם מושקוביץ

אותו הגיון עומד כנראה בבסיס ההחלטה על שינוי מדיניות העמדתם לדין של עריקים ומשתמטים משירות צבאי, שנכנס לתוקף לאחרונה, ולפיו יותר חיילים יטופלו על ידי מפקדיהם, ופחות יטופלו בהליך פלילי. בהתאם למדיניות החדשה עליה הוכרז, אם עד היום חייל שנעדר מיחידתו מעל 75 ימים היה עומד לדין בבית דין צבאי, הרי שמעתה הוא ישוב ליחידתו ויטופל משמעתית על ידי מפקדיו, אלא אם ייעדר לתקופה העולה על 100 ימים. חשוב להדגיש שמדובר על סך כל ימי ההיעדרות כך שחייל יוכל למצוא את עצמו על ספסל הנאשמים אם ייעדר מיחידתו 40 יום אבל בעברו היעדרות קודמת של 60 יום לפחות.

ניסיון העבר מלמד כי המפגש בין אנשי החוק לעריקים ולבני משפחותיהם אינו תמיד נקי מחיכוכים. בהתאם, המבצעים נערכים בשיתוף פעולה ובתיאום בין המשטרה הצבאית למשטרת ישראל. גם במבצע הנוכחי לפחות במקרה אחד הוזעקו שוטרי משטרת ישראל לסייע בהתפרעות בני משפחתו של עריק, כך שהעריקות אמנם הסתיימה, אך במקביל נפתח תיק כנגד בני משפחתו של החייל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully