וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלפונים, ביקורים וסנקציות: בצה"ל נאבקים בתופעת העריקות

27.3.2016 / 7:46

היקף העריקים עלה ב-85% בשבע שנים. תכנית חדשה תחייב מפקדים לפעול להשבת חייל עוד בטרם הוגדר עריק ואת המשטרה הצבאית לערוך חיפושים אינטנסיביים בתוך שלושה שבועות מהעריקה. "אין מקום שלא נחפש בו"

חיילים מיחידת יהלום מאבטחים בתחנות אוטובוס בירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
חיילים מיחידת יהלום מאבטחים בתחנות אוטובוס בירושלים. אוקטובר 2015/נועם מושקוביץ

האם הקלות הבלתי-נסבלת שבה מפקדים מניחים לחייל להפוך לעריק הולכת להסתיים? באגף כוח האדם (אכ"א) בצה"ל פועלים לצמצם את תופעת העריקות, שהלכה והתרחבה באופן ניכר בשנים האחרונות – מ-2008 ועד 2015 עלתה מצבת העריקים מ-2,000 חיילים ל-3,700 חיילים. באכ"א מנסים להוביל שינוי בהתנהלות המפקדים, שלאורך שנים הכריזו על חיילים כעריקים אחרי היעדרות של 21 יום מהשירות וגלגלו את האחריות עליהם אל המשטרה הצבאית. במקביל, זמן הטיפול של המשטרה הצבאית בעריקים יצטמצם ושיטותיה יהפכו אגרסיביות יותר.

אף שהעלייה במספר העריקות שהוכרזו הייתה מתונה יחסית, מספר החיילים המוגדרים עריקים הלך והצטבר. קצינה באכ"א הסבירה את התופעה בשיחה עם וואלה! NEWS: "העלייה הזו (במצבת העריקים – א"ב) מאוד חדה, כאשר במקביל בהכרזות העריקים היה רק גידול של 10%. מה שאומר שבפועל בשנים האחרונות לא טיפלנו במי שהיה במצבת העריקים", אמרה. "לא ניסינו באמת לאתר את כולם ולבדוק מה קורה איתם. עד שהסטטוס הזה לא ישתנה, הם בתוך מצבת העריקים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות הגידול החריג של מצבת העריקים בצה"ל, הוחלט באגף לבצע עבודת מטה, באישור המטה הכללי, שתכליתה לצמצם את היקף העריקים ולהטמיע שיטת טיפול מערכתית חדשה בעריקים. "בעבר אדם היה מוכרז עריק ויכול היה לישון בשקט במיטתו. היום אנחנו מתכוונים למדוד מדי חודש מה נעשה כדי להחזיר אותו לשירות", הסבירה הקצינה. "מבחינתנו משטרה צבאית תעשה הכול להחזיר את העריק הטרי – בתוך שלושה שבועות מרגע ההכרזה היא תחפש אותו בבית, במקום העבודה, אצל חברים ושכנים. זה נקרא להדק אחיזה". לדבריה, במקביל תורחב האחריות של המפקדים להחזיר את העריקים לשירות. "בעבר, כשמפקד הכריז על חייל כעריק, הוא לכאורה 'הזדכה' על החייל. העביר אחריות הלאה מהיחידה. היום זה לא ככה. הם מחויבים בחיפוש נוסף. לשלוח מפקד לביתו, לשלוח מכתב מפקד", הוסיפה.

עוד הוחלט באכ"א להשקיע מאמץ בהעברת מידע לחייל העריק באמצעות מסרונים, הודעות קוליות ושיחות טלפון, כמו למשל: "אנחנו קוראים לך לחזור. בכל יום שאתה נמצא בסטטוס הזה אתה מרע את מצבך". נוסף על כך, בצה"ל מנהלים הידברות עם חברי כנסת בנושא העריקות, ולאחרונה הוגשו שורה של הצעות להטלת סנקציות על עריקים, כמו פגיעה בהארכת דרכון ובחידוש רישיון נהיגה, ושלילת הטבות דיור ומלגות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקצינה הבכירה הדגישה כי המדיניות החדשה תכלול את כלל העריקים מכל המגזרים, וכי מקרים מיוחדים ייבחנו לגופם. "היו כל מיני אגדות על מקומות שבהם אנחנו לא מחפשים עריקים, כמו במגזר החרדי או באזורים שבהם מתגוררים בני מיעוטים. אין מקום שלא נחפש בו", הדגישה. במקביל מונה קצין אחד שיהיה אחראי על כל העריקים בצה"ל ויוכל לתת תמונה כוללת, ימדוד את המצב וינחה בהתאם על פעולות. קצין כזה ידון באופן פרטני בחריגים, כמו אימהות או מבוגרים מאוד".

עו"ד שי רודה, מומחה למשפט צבאי, אמר בתגובה לתכנית החדשה של צה"ל: "נראה כי הנתונים אינם כוללים את העריקים והמשתמטים שנשפטים בדין משמעתי. עם זאת, יש לתת משקל לטיפול בבעיות הפרט של החיילים כדי למנוע את הגידול בעריקים בצה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully