וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הפנים מבקש לגרש ילדי ידועות בציבור בישראל: "דרישה גזענית"

10.8.2017 / 14:00

על אף שזוגות ידועים בציבור נהנים ממעמד שווה לנשואים, המשרד נוקט במדיניות מפלה ומסרב להעניק מעמד לילדיהן של נשים שהגיעו ארצה כדי לחיות עם בני זוגן. משרד הפנים: "בנוהל חיים משותפים לא ניתן לצרף ילדים מקשר קודם"

מרשם האוכלוסין וההגירה בתל אביב, מאי 2015. ראובן קסטרו
"פשוט סיוט". לשכת רשות ההגירה והאוכלוסין בתל אביב/ראובן קסטרו

משרד הפנים דורש את גירוש ילדיהן של בנות זוגם של אזרחים ישראליים, המוגדרות ידועות בציבור, ובכך מתעלם מהמעמד השווה בין זוגות ידועים בציבור וזוגות נשואים בארץ. המשרד מנהל מאבק עיקש בסוגיה זו מול נשים שהגיעו לישראל כדי לחיות עם בני זוג ישראלים, באופן המפלה זוגות אלה מול זוגות נשואים – שילדיהם הביולוגיים יכולים להישאר בארץ.

ג'ורג'ינה גרין, בת 38 מבריטניה, הגיעה לישראל לפני שנה כדי לחיות עם שלומי, שאותו הכירה בתאילנד לפני כמה שנים. השניים היו בזוגיות תוך נסיעות על קו בריטניה-ישראל ואף חיו יחד למשך תקופה בבריטניה. עקב המרחק, הם נפרדו לזמן מה, אך החליטו לחזור להיות יחד. גרין עזבה את ארצה ועברה לגור עם שלומי בבית יהושע, אך משרד הפנים סירב לבקשתה לקבל מעמד מסודר עבור ילדיה בארץ. במכתב התשובה נכתב כי "בתאריך 2 בפברואר 2017 נפתח תיק על פי נוהל חיים משותפים עם ג'ורג'ינה גרין. בנוהל מסוג זה לא ניתן לצרף ילדים מקשר קודם, על כן הבקשה מסורבת".

"זה פשוט סיוט, לפני שנה בדיוק הגעתי לישראל ואני בזוגיות עם שלומי. אנחנו מאוהבים, נפרדנו בגלל נסיבות החיים ועכשיו אנחנו יחד", סיפרה גרין. "העברתי את החיים שלי כדי להיות איתו. יש לי דירה בבריטניה, הגעתי לישראל וויתרתי על החיים שלי, על העסק שלי. רציתי לפתוח עסק בישראל, אבל אסור לי".

עוד בוואלה! NEWS
"מפקירים אותנו": הנכים הפגינו וחסמו כבישים ליד כנס התמיכה בנתניהו
אחרי גל של מקרי התעללות: הצעת חוק לרישות בתי אבות במצלמות
בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS: נמצאה דירה למשפחה שנזרקה לרחוב

פרויקט חוזרים הביתה של רשות האוכלוסין וההגירה. נמל תעופה בן גוריון, עלייה למטוס, יוני 2012. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"מתעלמים ממני כאילו אני כלום, כאילו ילדיי לא נחשבים". עולים חדשים בדרכם לארץ/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לדבריה, מי שנפגעו מעמדת הרשויות באופן הקשה ביותר הם ילדיה. "הגעתי לכאן עם שני ילדיי והמדינה לא מכירה בהם. אנחנו תקועים, אני לא יכולה לנסוע עם הילדים שלי לבקר את סבא וסבתא שלהם", סיפרה. "יש להם חיים בבריטניה, חברים ומשפחה, ואם נצא לא נוכל לחזור". היא סיפרה על ההלם שחשה בעקבות התנהלות משרד הפנים: "אני פשוט בשוק, לא האמנתי שזה יהיה ככה. אני נותנת את כל הלב והנשמה לתהליך הזה, והם פשוט מתעלמים ממני כאילו אני כלום, כאילו הילדים שלי לא נחשבים".

גרין סיפרה גם על האפשרויות ששקלה בעקבות המהמורות בדרך להכרה בילדיה בישראל. עם זאת, בעוד היא ממתינה להסדרת מעמדה בישראל, משרד הפנים לא מאפשר לה להתחיל תהליך גיור. "חשבתי לעשות גיור, אחותי עלתה לארץ ועשתה זאת, היא יהודייה ונשואה לישראלי", סיפרה. "עכשיו הם לא נותנים לי לעשות את התהליך הזה בשקט. הם לא מכירים בי ובילדים שלי רק כי אני לא נשואה, אלא ידועה בציבור. אנחנו רוצים להתחתן, אבל לא רוצים לעשות את זה בגלל לחץ להשגת מסמך. זאת לא צריכה להיות הסיבה, אני לא אעשה משהו מזויף כזה. הם צריכים להבין שאני רוצה להתגייר וזה תהליך".

"זה מאוד גזעני למען האמת, דבר כזה בחיים לא היה קורה בבריטניה", הוסיפה גרין, והדגישה את האטימות של משרד הפנים לנוכח המקרה שלה. "מה הם חושבים, שהם יכולים להפריד בין אימא לילדיה? אולי הם רוצים שאני אשאיר את הילדים שלי בבריטניה ואחזור לארץ? אני לא אעשה את זה, אין להם אף אחד אחר", סיפרה. "הילד שלי כבר בבית ספר, לומד עברית, הוא אוהב את שלומי, אוהב את החיים, אוהב את בני הדודים שלו, מכה שורשים בישראל. אני מרגישה דחויה, אני לא מגיעה ממדינת עולם שלישית, אני מגיעה עם כספי האישי ורוצה להיות חלק מהקהילה, חלק מהעם היהודי, לתת מעצמי. אבל הם לא נותנים לי".

עוד בוואלה!

היועמ"ש אסר על משרד הפנים לשנות את רישום מינו של טרנסג'נדר שילד

לכתבה המלאה
קבלת פנים בנתב"ג לעולים מצפון אמריקה מגיעים לישראל. 17 באוגוסט 2016. ראובן קסטרו
"דרישה שערורייתית". עולים חדשים בהגעתם לארץ, למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

עו"ד תומר וורשה, המייצג את גרין וזוגות נוספים שקיבלו מכתבים דומים לילדיהם, הגיש ערעור על החלטת משרד הפנים הנמצאת בדיון בימים אלו. "התרגלנו כבר שמשרד הפנים מקשה על זוגות מעורבים ועושה הכול כדי להפריד ביניהם, וזו דוגמה טובה לכך", אמר. "לדרוש מבת זוג של אזרח ישראלי לשלוח את ילדיה ממנה אם היא רוצה להישאר עם בן זוגה זו דרישה גזענית ושערורייתית שפוגעת בזכויות היסוד של האזרח הישראלי".

"יש בישראל השוואת דינים בין זוגות נשואים לידועים בציבור, לכל אזרח יש הזכות לאחדות התא המשפחתי, ועיקרון טובת הילד הוא עיקרון על בישראל, אבל משרד הפנים מתעלם מכל אלה", הוסיף וורשה, ואמר כי "לשמחתנו, בתי המשפט לא נותנים יד להתנהלות הפגומה הזו וחבל שבני זוג תמימים נדרשים לעבור טרטורים והשפלות רק כדי לחיות בכבוד. מדובר בסוגיה שבה משרד הפנים פועל בפירוש ובבירור בניגוד לחוק ובניגוד לכל היגיון ושכל ישר".

"אנחנו מפחדים שיכריחו אותנו להיפרד"

ג'ורג'ינה ושלומי אינם הזוג היחיד שצריך להתמודד עם האטימות של משרד הפנים. יבגניה קוחטינה מתמודדת עם מצב דומה לאחר שהגיעה לארץ לחיות עם בן זוגה, איגור סרגייב. במקרה זה, משרד הפנים כבר קיבל את ההחלטה לגרש את בתה של קוחטינה – זאת בניגוד לנוהל טיפול בבקשות ועררים על החלטות לשכות ומטה רגשות ההגירה והאוכלוסין. למרות היעדר סמכותה בנושא, החלטה מנהלת לשכת ההגירה והאוכלוסין באילת לדחות את הערר שהגישו בני הזוג באמצעות עו"ד וורשה, זאת מבלי שהועבר לבחינת ראש דסק דרום, אירית לאובל.

קוחטינה וסרגייב הכירו ב-2015, אז היה סרגייב נשוי לאישה אחרת והחליט להיפרד ממנה כדי לחיות בזוגיות עם קוחטינה. הוא הגיש בקשה להתרת קשר הנישואים, שנדון בבית המשפט לעניין משפחה, ונמצא בימים אלה בהליכי גירושים. לצד תהליך זה, הוגשה בקשה מטעם בני הזוג להתחלת תהליך מדורג של הכרתם כידועים בציבור. הבקשה נדחתה, ומשרד הפנים הורה לקוחטינה ולבתה לצאת מהארץ. לאחר הגשת ערר, קיבלו במשרד הפנים את היותם של השניים ידועים בציבור, אך דחה את הבקשה "לצרף קטין שנלווה לחיים המשותפים". ההחלטה, כאמור, התקבלה ללא התערבותה של ראש דסק דרום, כנדרש.

"אני ויבגניה מרגישים שקופים ומפחדים מהרגע שהמשפט ייגמר, מפחדים שיכריחו אותנו להיפרד", סיפר סרגייב. "אנחנו חיים ביחד כבר שמונה חודשים ומתכננים עתיד עבור ילדינו, ופתאום יכולים להגיד לנו שאנחנו צריכים להיפרד, שיבגניה צריכה להיפרד מהבת שלה כי במשרד הפנים לא רוצים שהן יישארו כאן ולא מוכנים להגיד לי למה. אנחנו רק רוצים לחיות כאן כמו משפחה רגילה, לציית לחוקים, לשלם מיסים ולחיות ביחד". הוא הוסיף כי במשרד הפנים נאמר לו שכדי לפתוח תיק עבור בת זוגו, על בתה, יקטרינה, לעזוב את הארץ. "כשעברנו את הריאיון הסברנו שאין לילדה אף אחד להיות איתו באוקראינה וענו לי שזאת לא הבעיה שלהם ושהילדה צריכה לעזוב", אמר.

איגור סרגייב ויבגניה, משרד הפנים מבקש לגרש את ילדיהם מהארץ אוגוסט 2017. באדיבות המצולמים, מערכת וואלה! NEWS
"למה הילדה צריכה להיות שם ואימא שלה כאן?". סרגיי, יבגניה וילדיהם/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולמים

סרגייב סיפר בנוסף כי סגנית מנהל סניף משרד הפנים אמרה כי החליטה שעל בת זוגו לנסוע עם בתה לאוקראינה, ולהתחיל את תהליך ההכרה בבת מארצן. לאחר מכן, אולי תוכל לחזור לישראל. "שמעתי מאנשים שיכולים לשים להן חותמת שלא תאפשר להם לחזור לישראל ושיעשו עם זה בעיות", אמר על החשש של השתיים לצאת מהארץ. "אני לא מבין למה צריך להפריד ילדה מאימא שלה? גם לי יש בן מנישואיי הראשונים והילדים מסתדרים טוב, למה הילדה צריכה להיות שם ואימא שלה כאן?".

סוגיה נוספת המעסיקה את בני הזוג היא הבירוקרטיה המסובכת שאיתה יש להתמודד מול משרד הפנים. "בכל פעם שאנחנו הולכים למשרד הפנים זה לוקח לנו חצי חיים כי אנחנו כבר מכוונים לזה שיגידו לנו לא, לא משנה איזה מסמך נביא לשם", סיפר. "וזה לא רק הטופסולוגיה והבירוקרטיה שמקשה עלינו, הם יודעים שיש לנו קשיים בעברית, אז למה לא מביאים לנו פקידה דוברת רוסית? אנחנו צריכים לנסות למצוא את המילים כדי לתקשר עם הפקידים, העברית שלי עוד לא מספיק טובה בשביל לדבר. בכל פעם שאנחנו באים למשרד הפנים זה עוד עצבים, דאגות ובכי, אנחנו רוצים תשובות. אנחנו לא יכולים להתחיל לחיות כמו משפחה רגילה. רק אני עובד ואנחנו לא מוכנים לעבור על החוק, אז יבגניה לא יכולה לצאת לעבוד וזה קושי נוסף".

לדבריו, לאחר תהליך עם עו"ד וורשה, אישרו לבני הזוג להכניס את בתם לבית הספר בספטמבר הקרוב – והיא תתחיל את לימודיה בכיתה ט' בבית הספר באילת. "היא מגיבה בדיוק כמונו, גם היא דואגת למצב", סיפר.

משרד הפנים: "הנהלים מפורסמים ולהם דרישות מפורטות"

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "אם מדובר בחיים משותפים אז הנוהל מאד מפורט, וזה נכון. ג'ורג'ינה גרין עדיין לא קיבלה מעמד ונמצאת רק בתחילת התהליך. הבקשה בשלבי בחינה.
לגבי יבגניה קוחטינה, ראשית, נכתב מכתב מפורש שהמטה אינו מתערב כיוון שההחלטות התקבלו, ניתנו בסמכות ולכן לא ברורה הפרשנות המגמתית וההפוכה של המכתב. יבגניה נכנסה לישראל רק בדצמבר 2016 יחד עם בתה, באשרת תייר ולצורכי תיירות לדבריה. בחודש מרץ הגיעו השתיים לבקש ארכה לאשרת התייר ואז הסתבר כי למעשה הגיעו לצורך השתקעות - בניגוד להצהרתן. לאור העובדה שהן הפרו את תנאי האשרה שבידיהן, סורבה בקשתן. זאת, מעבר לעובדה שבן הזוג שעמו מבקשת האישה להשתקע נשוי לאישה אחרת. אי לכך, על השתיים לעזוב את הארץ ואם ברצונן להסדיר מעמד, ידרשו לעשות זאת ממקום מוצאן".

עוד נמסר כי "לקבלת מעמד מתוקף זוגיות קיימים שני נהלים - שניהם מפורסמים, לשניהם יש דרישות מפורטות, כמקובל, ומי שמחליט באיזה מסלול הוא בוחר מודע לקריטריונים שנקבעו בכל נוהל. כך גם באי כוחם מודעים היטב לקריטריונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully