וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי גל של מקרי התעללות: הצעת חוק לרישות בתי אבות במצלמות

שר הבריאות יעקב ליצמן הפיץ את נוסחה של הצעת החוק, חצי שנה לאחר שהתחייב לעשות זאת. אם החוק אכן יאושר על ידי הכנסת, מצלמות אבטחה יותקנו בכל בתי האבות בארץ בתוך 90 יום

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הארכת מעצרם של חמישה חשודים בהתעללות בקשישים בבית אבות בחיפה)

שר הבריאות יעקב ליצמן הפיץ אמש (שלישי) לחברי הכנסת את נוסח הצעת החוק הסופית להתקנת מצלמות אבטחה בבתי אבות ברחבי הארץ. זאת, חצי שנה לאחר שנחשפו שורת מקרי התעללות בקשישים בבתי אבות. בעוד כשבועיים תעלה הצעת החוק לקריאה ראשונה, ואם היא תאושר על ידי הכנסת, מצלמות אבטחה יותקנו בכל בתי האבות בארץ בתוך 90 יום.

בפברואר השנה, נחשפה פרשת התעללות של הצוות הסיעודי בקשישים בבית האבות נאות כיפת הזהב שבחיפה. בעקבות תיעוד של עובד שעזב את המקום עצרה המשטרה חמישה מהעובדים הבכירים במוסד, ובהמשך הורה משרד הבריאות להחליף באופן מידי את כל צמרת הניהול והטיפול במקום. לאחר מכן, נחשפו סיפורי התעללות נוספים בבתי אבות ציבוריים. אנשי מקצוע טענו שכמות נמוכה של תקנים גורמת לשחיקת העובדים ושהשכר הנמוך הוביל לבריחתם של עובדים מקצועיים מהתחום וקליטה של עובדים שאינם כשירים.

שר הבריאות הסביר את תמיכתו בהצעת החוק ואמר, "התמונות שהגיעו אלי היו מזעזעות בחומרתן. אף נפש לא יכולה להישאר אדישה להתעללות כזאת בחסרי ישע. מוסד סיעודי שלא יהיו בו מצלמות בהתאם לחוק שיעבור לא יקבל רישיון וייסגר. אנחנו נדאג יחד עם חברי הממשלה לתקצוב דחוף של הנושא. אסור בתכלית האיסור שתמונות כאלו יחזרו. אנחנו נכבד ונבטיח את הבטחון של הסבים והסבתות שלנו".

לקריאה נוספת:
"אכזרית וחסרת גבולות": אישום נגד המטפלת שתועדה מתעללת בקשישה
מטפל במוסד סיעודי ביפו נעצר בחשד להתעללות בקשישה בת 95
שני בתי האבות בצפון שבהם תועדו התעללויות - נוהלו בידי אותו אדם

שר הבריאות, יעקב ליצמן, ישיבת ממשלה, 2 באפריל 2017. יואב דודקביץ, פול צלמים
בעוד כשבועיים תעלה הצעת החוק לקריאה ראשונה. ליצמן/פול צלמים, יואב דודקביץ

במשרד הבריאות מיהרו להוציא תכנית חירום לשיפור התנאים בבתי האבות שכללה הרחבה של תקני כוח אדם, העלאת שכר המינימום של העובדים ורישות כלל בתי האבות במצלמות אבטחה, כדי לייצר הרתעה וגם לאסוף ראיות אם יתגלו מקרי התעללות נוספים בעתיד. ואולם, לאחר אותה הכרזה התקנים גדלו במספר מצומצם בלבד וגם העלאת השכר הייתה קטנה.

באשר למצלמות האבטחה, גרר משרד הבריאות במשך חודשים ארוכים הבטחתו זו, בטענה שהנושא תקוע במשרד המשפטים. האחרון, הכחיש את הנושא. לפני כשלושה חודשים ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ניסח הצעת חוק שמחייבת התקנת מצלמות אבטחה. החוק עבר בקריאה טרומית וזכה לתמיכה של 80 ח"כים, אך נתקל בסירוב דווקא מצד משרד הבריאות והדיון בחוק בוועדת השרים לחקיקה נדחה. ח"כ שמולי בירך הבוקר על ההחלטה ואמר כי, "המצלמות הן הכרח ויסייעו להפחית את האלימות במוסדות הסיעוד אך זה רק חלק מסוים בפתרון ומכאן אנו מכוונים למטרה החשובה מכולן - חקיקת חוק סיעוד ממלכתי".

בית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה בו נחשד כי התעללו אנשי הצוות בחולים קשישים. Google earth, צילום מסך
בית האבות "כיפת נאות הזהב" בחיפה/צילום מסך, Google earth

אמש הפיץ ליצמן את הצעת החוק הממשלתית שלה התחייב כבר לפני חצי שנה. בניסוח הצעת החוק שהגיע לידי וואלה! NEWS מבקש ליצמן לתקן את חוק "פקודת בריאות העם 1940" הקיימת, ולדרוש מכל בית חולים גריאטרי ומוסד סיעודי שבו שוהים קשישים חסרי ישע "להתקין ולהפעיל מצלמות למעקב, וזאת לשם השגת שלוש תכליות: הרתעה שתסייע במניעת פגיעה במאושפזים, ברווחתם ובשלומם, איתור מקרי הפגיעה באמצעות בקרה ויכולת שימוש בתיעוד פגיעה שקרתה לצורך חקירה וענישה". עוד נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק החדשה כי "מצלמות יותקנו הן במרחב הציבורי שבמחלקות והן במרחב הפרטי, ויאפשרו השגחה בכל זמן בו מאושפז שוהה במחיצת מטפל".

בהצעת החוק החדשה מתייחס ליצמן גם לסוגיה המשפטית של פגיעה בפרטיות המטופל, בכך שחולים סיעודיים יצולמו במצבים אינטימיים בחדרי טיפול, ולעיתים ללא הסכמתם המפורשת, משום שמצבם הבריאותי אינו מאפשר זאת. "הצורך בתיקון הפקודה, אף שתכליתה ראויה ומידתית, כוללות פגיעה מובנית מסוימת בזכות לפרטיות של מאושפזים, בפרט ביחס לצילום גם במרחב שאינו ציבורי, לרבות חדרי האשפוז וחדרי רחצה ושירותים, וכן מטילות נטל נוסף ואחריות על בעלי ומנהלי בתי החולים והמוסדות", נכתב.

הארכת מעצרו של חשוד בהתעללות בקשישים בבית אבות, בית משפט השלום חיפה, 19 בפברואר 2017. אדריאן הרבשטיין
אחד החשודים בהתעללות בקשישים בחיפה בהארכת מעצר, פברואר/אדריאן הרבשטיין

על כן, נכתב, "מטרת התיקון לחוק היא לקבוע תקנות בעניין הצבת מצלמות להגנה על חסרי ישע שיקיים את הדרישה להסמכה מפורשת בחוק שיסמיך את שר הבריאות להתקין תקנות, תוך קביעת אמות מידה המגדירות את הסמכות ואת היקפה, תוך איזון בין חומרת הפגיעה בחסרי ישע לבין פגיעה בפרטיות. התיקון גם יסמיך את השר לקבוע בתקנות הוראות לעניין מנגנון ההסכמה או התנגדות של מאושפזים להצבת מצלמות ובפרט ביחס למאושפז שאינו מסוגל להבין בעניין".

עוד נכתב בעיקרי החוק על יידוע המצולמים וכן למי מותרת הגישה לחומרים שיצולמו. "תקנות החוק יחולו על מחלקה בבית חולים המיועדת לאשפוז חסרי ישע, בכל מקומות בהם עשוי מאושפז חסר ישע להימצא במחיצת מטפל וללא השגחה נוספת. כמו כן, השר יקבע תקנות והוראות שיחייבו את בתי החולים ליידע את המאושפזים ומבקריהם ואת הצוות, בכמה דרכים אפשריות, על הצבת והפעלת מצלמות, מטרת ואופן הפעלתן, מיקומן והשימוש שיעשה בהקלטות.

"אופן הצבת המצלמות, ביצוע הקלטה והפעלתן ובלבד שלא תתבצע הקלטת קול שכן זו עומדת בסתירה להוראות חוק האזנת סתר. אופן הגישה לצילומים וההרשאות לשימוש בהם, ובלבד שמאגר הצילומים והמצלמות לא יהיו מחוברים למאגרי מידע אחרים או לרשת מחשבים חיצונית, זאת על מנת להבטיח שמירה על פרטיות המאושפזים ועל נהלי אבטחת המידע, וכדי למנוע ולצמצם את הסיכון לשימוש שלא כדין במידע", נכתב.

התקנת מערך מצלמות אבטחה בכלל בתי האבות בארץ כרוכה בהוצאות תקציביות מהמדינה. נכון לערב הגשת הצעת החוק, במשרד הבריאות ציינו כי טרם נעשתה הערכה תקציבית ועלויות המהלך והדבר עשוי להיות מוגש בשבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully