וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הודיעה באופן רשמי על פרישתה מהסכם האקלים הבינלאומי

5.8.2017 / 9:00

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה לאו"ם על יציאתה מההסכם שנחתם לפני שנתיים בלבד ונועד להיאבק בהתחממות הגלובלית. על אף ההודעה וושינגטון תמשיך להשתתף בפגישות בארגון בנושא ההסכם בשלוש השנים עד לפרישתה

צילום: רויטרס

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה הלילה (שבת) באופן רשמי לאו"ם על פרישתה של ארצות הברית מהסכם פריז, הסכם האקלים הבינלאומי. בהודעת מחלקת המדינה נמסר כי וושינגטון תמשיך להשתתף בפגישות המדינות החברות בארגון לכל אורך תהליך הפרישה, שצפוי להימשך כשלוש שנים. "ארצות הברית תומכת בגישה מאוזנת למדיניות האקלים הבינלאומי, שבה פליטת גזי החממה תופחת, לצד הבטחת צמיחה כלכלית וביטחון אנרגטי", נמסר בהודעת מחלקת המדינה.

לפני כחודשיים הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כוונתו לפרוש מההסכם שנחתם רק לפני שנתיים תחת ממשלו של הנשיא הקודם ברק אובמה. טראמפ הבטיח במהלך קמפיין הבחירות שלו כי יפרוש מהסכם פריז, שאותו כינה "הונאה". בנאום בבית הלבן אמר אז טראמפ כי ארצות הברית תפסיק למלא אחר התנאים הבלתי מחייבים של ההסכם. "נתחיל במשא ומתן להיכנס מחדש להבנות פריז בתנאים הוגנים לאמריקה, לעסקים שלה, לעובדים שלה, לאנשים שלה, למשלמי המסים שלה. אנחנו יוצאים, ונראה אם נצליח להשיג עסקה. אם כן, נהדר. אם לא, זה בסדר".

לקריאה נוספת:
פסגת ה-G20 הסתיימה: "רק ארה"ב לא מכירה בהסכם האקלים"
טילרסון: "נמשיך להפחית את פליטת גזי החממה", פוטין: "אפשר להגיע לעסקה"
טראמפ הודיע על פרישה מהסכם האקלים: "מייצג את פיטסבורג ולא את פריז"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי בבית הלבן. 25 ביולי 2017. רויטרס
כינה את הסכם האקלים "הונאה" במסע הבחירות. טראמפ/רויטרס

"כנשיא אין לי עוד שיקול לפני רווחתם של העובדים האמריקנים", הוסיף טראמפ, "זה הסכם שמנצל את ארצות הברית לטובת מדינות אחרות. הוא משאיר עובדים אמריקנים לספוג את ההשלכות במובן של אובדן מקומות עבודה וסגירת מפעלים. אני לא יכול לתמוך במצפון נקי בהסכם שמעניש את ארצות הברית". טראמפ אמר בתחילת חודש יוני כי הוא "מייצג את תושבי פיטסבורג ולא את תושבי פריז, נהיה ידידותיים לסביבה אבל לא נפסיד מקומות עבודה. נהיה הכי נקיים. יהיה לנו את האוויר הכי נקי והמים הכי נקיים".

ארצות הברית היא אחת המזהמות הגדולות בעולם, לצד סין, ואחת ממטרות ההסכם היא להפחית את פליטת גזי החממה העולמית. מאז השבעתו בתחילת השנה נקט טראמפ צעדים רבים הסותרים את ההסכם, כמו ביטול הגבלות על תעשיית הפחם. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בעבר כי הוא "לא מתכוון לשפוט בחומרה את טראמפ על פרישתו מהסכם פריז". יחד עם זאת הוסיף פוטין כי הוא הופתע ממהלכו של טראמפ, והניח שוושינגטון תישאר נאמנה להסכם שנחתם בפריז בשנת 2015.

במהלך ביקורו האחרון בצרפת שוחח טראמפ עם נשיא צרפת עמנואל מקרון על הסכם פריז ואמר כי, "משהו יקרה עם ההסכם, נחכה ונראה מה יהיה איתו". מקרון גינה בעבר את החלטתו של טראמפ ואמר כי "ארצות הברית הפנתה את גבה לעולם, אך צרפת לא תפנה את גבה לארצות הברית".

עוד באותו נושא

"מפות ישורטטו מחדש": קרחון גדול פי 4 מלונדון התנתק מאנטארקטיקה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהצהרת הסיום של פסגת G20 שנערכה בגרמניה בחודש יוני, נחשפו המחלוקות בין המדינות החברות בפורום הכלכלי לבין ארצות הברית סביב הסכם האקלים. "יתר מנהיגי G20 מסכימים כי הסכם פריז הוא בלתי-הפיך", נכתב בהצהרת הסיכום של הפסגה. ואולם, נכתב עוד "כי אנו מרוצים מרצונה של וושינגטון לעבוד יחד עם מדינות אחרות כדי לאפשר להגן גישה ושימוש נקיים ויעילים יותר בדלקים מאובנים".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה דברים דומים, בביקורת מרומזת כלפי טראמפ. היא הוסיפה כי היא לא מסכימה עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, שאמרה כי היא סבורה שוושינגטון תוכל להחליט בעתיד לחזור להסכם האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully