וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפות ישורטטו מחדש": קרחון גדול פי 4 מלונדון התנתק מאנטארקטיקה

12.7.2017 / 15:35

מדענים בריטים אומרים כי הקרחון, אחד הגדולים ביותר שנצפה אי-פעם, יגביר את הסכנה לספינות באזור וכי הוא עשוי להתנתק לכמה חלקים. "קשה להעריך מה יעלה בגורלו, זה שינוי גדול"

מדף לארס C ביבשת אנטארקטיקה, נובמבר 2016. רויטרס
קריסתו עשויה להביא לעליית מי הים. מדף "לארסן C"/רויטרס

קרחון עצום במשקל של טריליון טונות התנתק מאנטארקטיקה, והוא מגדיל את הסיכון לספינות המשייטות באזור היבשת - כך הודיעו היום (רביעי) מדענים. זהו אחד הקרחונים הגדולים ביותר אי פעם שהתנתקו מהיבשת ברקע שינויי האקלים.

לפי מדענים בריטים, הקרחון, שגודלו 5,800 קמ"ר - פי ארבעה מגודלה של לונדון - התנתק ממדף "לארסן C" בין יום שני להיום. הקרחון היה קרוב להתנתקות במשך כמה חודשים. לאורך חודשי החורף באנטארקטיקה, המדענים עוקבים אחרי ההתקדמות בהמסת הקרחונים דרך לוויינים של סוכנות החלל האירופית.

"זהו אחד הקרחונים הגדולים ביותר אי פעם, וקשה להעריך מה יעלה בגורלו", אמר אדריאן לוקמן, פרופסור באוניברסיטת סוונזי וחוקר מוביל במיזם העוקב אחרי המצב ביבשת הקפואה במשך שנים. "הוא עשוי להישאר גוש אחד, אבל הוא צפוי להתפרק לכמה חלקים. חלק מהקרח עשוי להישאר בשטח במשך עשורים, וחלקים ממנו עשויים לצוף צפונה למים חמים יותר". לדבריו, "זהו שינוי גדול, נצטרך לשרטט מפות מחדש".

לקריאה נוספת בנושא
האו"ם: שפל בכמות הקרח בקטבים; עלייה בפליטת הפחמן הדו-חמצני
בלב אנטארקטיקה הקפואה נמצאו מדרגות - ואיש לא יודע לאן הן מובילות

מבט ממטוס על הסדק במדף הקרח לארסן בשנת 2016. Creative Commons
מבט ממטוס על הסדק במדף הקרח לארסן בשנת 2016/Creative Commons

הקרחון, שצפוי לקבל את הכינוי A68, כבר צף לפני שהוא התנתק כך שלא תהיה השפעה מהירה על גובה פני הים, אך מדף "לארסן C" קטן ב-12%. מדפי "לארסן A" ו-"לארסן B", שנמצאים צפונה יותר בחצי האי, קרסו ב-1995 וב-2002.

לדברי הגיאלוג דייוויד וון, מומחה לקרחונים ומנהל הרשות הבריטית לאנטארקטיקה, "אם 'לארסן C' יתחיל לסגת משמעותית ולקרוס לבסוף, מפלס הים יגדל".

קרחונים גדולים מתנתקים מאנטארקטיקה באופן טבעי, ולכן המדענים לא קושרים זאת ישירות לשינויי האקלים שנגרמים כתוצאה מידי אדם. הקרח, לעומת זאת, הוא חלק מחצי האי הקרחוני שהתחמם בעשורים האחרונים.

לוקמן הסביר כי בחודשים ובשנים הקרובים, "מדף הקרח יכול לצמוח מחדש או לאבד עוד מגודלו, מה שעלול להוביל לבסוף לקריסה. הדעות בקהילה המדעית חלוקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully